• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39859
+
-

بهار و زمستان بهترین زمان برای هرس درختان

هرس بی‌موقع درختان تهران، موضوعی است که در روزهای اخیر چندمرتبه‌ به آن پرداخته شده و با انتقادهایی همراه بوده است. روز گذشته هم یکی از اعضای شورای شهر تهران، این اقدام را وارد کردن آسیبی جدی به سرمایه‌های شهر خواند و آن را امری بدون توجیه و استدلال عنوان کرد. اما به گفته کارشناسان، ‌هرس درختان تهران با رعایت برخی اصول، در این فضا ایرادی ندارد.
مصطفی خوشنویس، گیاه‌شناس در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: برخی شهرهای سردسیر همچون همدان، شهرکرد و... که دچار یخبندان می‌شوند نباید در این فصل درختان خود را هرس کنند. اوایل بهار و اواخر زمستان بهترین زمان هرس در این شهرهاست. به گفته این کارشناس، قسمت بریده شده و زخم‌خورده درخت هرس شده، اندکی آب بیشتری جمع می‌کند تا خود را ترمیم کند؛ به همین دلیل اگر در زمان یخبندان و سرمای شدید درخت هرس شود، این تجمع آب یخ می‌بندد و به لایه کامبیوم درخت آسیب می‌زند. کامبیوم سلول‌هایی است که از داخل، چوب را ایجاد کرده و از بیرون پوست درخت را درست می‌کنند و به یخ‌زدگی حساس هستند.
 آنطور که خوشنویس می‌گوید، در شهری مانند تهران که هوای معتدل و سرد داشته و سرمای شدیدی ندارد، می‌توان درختان را در پاییز نیز هرس کرد؛ «بیشتر درختان تهران چنار هستند که هم‌اکنون به خواب زمستانی رفته و دچار خزان شده‌اند و هرس آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند اما باید مواردی به‌طور حتم در هرس این فصل رعایت شود؛ اینکه هرس درختان سبک باشد نه سنگین، یعنی شاخه‌های با قطر 10، ‌12سانت بریده نشود و ‌محل هرس بلافاصله با چسب پیوند پوشانده شود که مس=ئله بسیار مهمی است. اگر این موارد رعایت شود، مشکلی رخ نخواهد داد.»  البته خوشنویس درختان مناطق شمالی تهران را مستثنا کرده و می‌افزاید: «در این مناطق با یخبندان مواجه هستیم و بهتر است درختانش در اسفند‌ماه هرس شوند.» 
هرس بهداشتی و هرس فرم، 2نوع از هرس هستند که هر کدام به دلایل خاصی انجام می‌شوند. در نوع بهداشتی، شاخه‌های آسیب‌دیده به دلایل انسانی و محیطی مانند طوفان و تگرگ، شاخه‌های آفت‌زده و... هرس می‌شوند که عمدتا هرس این زمان از نوع بهداشتی است. در هرس فرم هم معمولا تاج درخت گسترش می‌یابد تا سطح نورگیر افزایش یابد. حیات دوباره و کمک به سرسبزی درخت در فصل بهار از مهم‌ترین دلایل هرس است و البته یکی دیگر از دلایل آن جلوگیری از شکستن شاخه‌ها در روزهای برفی است. خوشنویس می‌گوید:‌ برخی درختان حجم برف‌گیری‌شان در زمستان زیاد است و اگر هرس نشوند، گاهی دچار آسیب می‌شوند. او درخصوص برف‌زدایی درختان نیز گفت: برف معمولا در لابه‌لای شاخه‌ها که کرم و آفت لانه‌گزینی کرده‌اند، ‌تجمع می‌کند و موجب یخ زدن آفت می‌شود. اما نمی‌توان این را قانونی کلی دانست و اعلام کرد تکاندن برف از روی شاخه‌ها برای آنها مضر است؛ چراکه گاهی اوقات سنگینی و یخ‌زدگی برف، موجب ایجاد شکاف در تنه درخت شده و به آن آسیب می‌زند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید