• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39855
+
-

گرجستان محدود‌شدن روابط گردشگری با ایران را رد کرد

سفیر گرجستان در گفت‌وگو با همشهری: اخیرا 253 گردشگر ایرانی به‌دلیل نقص مدارک، ناتوانی در پاسخگویی به سؤالات و نداشتن پول کافی برای اقامت در گرجستان، بازگردانده شدند

گردشگری
گرجستان محدود‌شدن روابط گردشگری با ایران را رد کرد

محمد باریکانی/خبر‌نگار

آیا دولت گرجستان در مسیر محدود کردن روابط گردشگری با ایران گام برداشته است؟ در هفته‌های اخیر شایعاتی در فضای مجازی منتشر شده است که دولت گرجستان تصمیم به محدود کردن روابط گردشگری با ایران دارد و با اخراج ایرانی‌هایی که به آن کشور سفر یا سرمایه‌گذاری کرده‌اند به‌طور یکجانبه تصمیم به محدود کردن سفر اتباع ایرانی به آن کشور گرفته است.
اما یوسب چاخواشویلی، سفیر گرجستان در تهران عصر دیروز در گفت‌وگو با همشهری تمامی این شایعات را رد کرد و گفت که دولت گرجستان همچنان بر توسعه تعاملات گردشگری با ایران پایبند است.

ورود ایرانی‌ها به  گرجستان محدود نشده
چاخواشویلی در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا تصمیم تازه‌ای در دولت جدید گرجستان اتخاذ شده است که براساس آن سفر گردشگران ایرانی به آن کشور محدود شود، گفت: خیر چنین نیست و دولت گرجستان گردشگرانی را که شیوه درست سفر به آن کشور را رعایت کنند حتی تشویق می‌کند که به گرجستان سفر کنند.
او گفت: دولت گرجستان این اطمینان را به مردم ایران و گردشگران ایرانی که به گرجستان سفر می‌کنند می‌دهد که هیچ شخصی در گرجستان جلو ورود افرادی که به‌عنوان توریست به آن کشور سفر می‌کنند را نمی‌گیرد.
سفیر گرجستان در تهران اما به برخی مشکلاتی که برخی مسافران ایرانی در گرجستان ایجاد کرده‌اند یا در سفر خود به‌عنوان گردشگر به آن کشور رفتار حرفه‌ای ندارند، اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی مسافران ایرانی که به‌عنوان گردشگر می‌خواهند به گرجستان سفر کنند نه مدارک کافی برای سفر دارند و نه می‌توانند پاسخ درستی به مرزبانان گرجستان در مورد هدف سفر و محل اقامت ارائه کنند.
یوسب چاخواشویلی گفت: موارد متعددی وجود داشت که وقتی مرزبانان گرجستان از گردشگران ایرانی پرسیده‌اند که محل اقامت‌شان کجاست یا چند روز می‌خواهند در گرجستان اقامت داشته باشند و چه اندازه پول در اختیار دارند، مسافران ایرانی پاسخ مناسبی نداشتند. وی افزود: وقتی مرزبانان گرجستان با مسافری از ایران برخورد می‌کنند که خود را گردشگر معرفی می‌کند اما تنها 200دلار به همراه دارد و می‌خواهد 45روز هم در گرجستان اقامت داشته باشد چه رفتاری باید داشته باشند؟ مگر با 200دلار می‌توان در یک کشور خارجی به‌مدت یک‌ماه و نیم زندگی کرد؟

 گردشگرانی که شانس ورود پیدا نکرده‌اند
چاخواشویلی همچنین به موارد دیگری اشاره کرد که موجب برگرداندن برخی مسافران ایرانی گرجستان از مرز آن کشور به مقصد ایران شده است. او گفت: در مواردی برخی مسافران ایرانی حتی از قبل هتل هم در گرجستان نگرفته‌اند و وقتی مرزبان گرجستان از آنها می‌پرسد در کدام هتل اقامت دارید، پاسخ می‌دهند یکی از دوستانشان با آنها تماس گرفته و گفته است به گرجستان بروند. خب معلوم است که این گردشگری نیست و در این شرایط مأمور مرزبان گرجستان به ناچار باید اجازه ورود به این قبیل مسافران را ندهد.
سفیر گرجستان در ایران با اعلام اینکه گرجستان سالانه میزبان 400هزار گردشگر ایرانی است که در این میان نیز برخی مسافران ایرانی گرجستان که تعداد آنها تنها به 253مورد رسیده است به‌دلیل نقص در مدارک مرتبط با تعیین هتل، ناتوانی در ارائه پاسخ مناسب به مرزبانی گرجستان در مورد هدف از سفر و هتل محل اقامت قادر به ورود به گرجستان نشده و به ایران بازگشته‌اند.

ایران پیگیر دیپورت ایرانی‌ها از گرجستان است
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در نشست خبری هفتگی خود با استناد به گزارش‌های موجود از دیپورت ۲۰۰تبعه ایرانی از گرجستان در هفته‌های اخیر تأیید کرده است که برخی از این افراد از داشتن مدارک اولیه برای ورود به گرجستان محروم بودند.
او این گمان را مطرح کرده که برخی آژانس‌های مسافربری که صلاحیت لازم را ندارند با گرفتن مبالغی از این شهروندان برای عزیمت آنها به گرجستان اقدام کرده‌اند که چون این افراد نیز مدارک لازم را در اختیار نداشته‌اند، دچار مشکل شدند.
سفیر گرجستان البته در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرده است که تنها تعداد 253مسافر ایرانی گرجستان آن هم به‌دلیل نقص در مدارک، ناتوانی در پاسخگویی درست به سؤالات مرزبان‌ها و نداشتن پول کافی برای 45روز اقامت در گرجستان به ایران بازگشت داده شده‌اند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفته است که «برخی دیگر از شهروندان ایرانی که دیپورت شده‌اند، مدارک کافی و لازم به همراه داشته‌اند و اینکه چرا به آنها اجازه ورود به گرجستان داده نشده است، مشخص نیست.
سخنگوی وزارت‌خارجه تأکید کرد: در این خصوص گلایه داریم و در حال پیگیری این موضوع هستیم که بدانیم علت راه ندادن ایرانی‌هایی که دارای مدارک کافی بودند به خاک گرجستان چیست؟ 
قاسمی همچنین درخصوص به همراه داشتن مواد‌مخدر توسط برخی مسافران ایرانی عازم گرجستان گفت: گزارش‌هایی را دریافت کرده‌ایم که افرادی با وجود داشتن مدارک، مواد‌مخدر به همراه داشته‌اند که این موضوع نیز در حال پیگیری است و سفارت ایران در گرجستان وظیفه دارد پیگیری‌های لازم را در این مورد انجام دهد.


200 ایرانی در زندان گرجستان

سفیر گرجستان در تهران  از وجود تعداد 200زندانی در گرجستان خبر داد که به گفته او به دلایلی همچون تقلب یا قاچاق مواد‌مخدر به تفلیس زندانی شده‌اند. سفیر گرجستان در ایران اعلام کرد: چندین درخواست از سوی گرجستان به ایران ارائه شده است که مسافران عازم گرجستان را در فرودگاه‌های ایران با دقت ارزیابی کنند تا افرادی که از سفر به گرجستان سوءاستفاده می‌کنند نتوانند مواد‌مخدر به گرجستان منتقل کنند. یوسف چاخواشویلی تأکید کرد: دولت گرجستان همچنان علاقه‌مند به توسعه روابط گردشگری با ایران است و حتی مقامات عالی این کشور موضوع توسعه روابط گردشگری و سرمایه‌گذاری با ایران را به تصویب نهایی پارلمان هم رسانده‌اند که نشان از عزم جدی دولت گرجستان برای تداوم همکاری‌های گردشگری است. وی افزود: آغوش گرجستان برای گردشگرانی که شیوه درست سفر را رعایت می‌کنند، باز است اما برخی مسافران ایرانی که می‌خواهند با تقلب به گرجستان وارد شوند باید بدانند که این امکان برای آنها وجود ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید