• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39772
+
-

شهر‌های اردبیل از نبود سینما رنج می‌برند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان: ایجاد سینما در شهرستان‌های استان از برنامه‌های در دست اقدام است

فرهنگی
شهر‌های اردبیل از نبود سینما رنج می‌برند

سیدمهدی حسینی|   اردبیل- خبرنگار:


اردبیل با جمعیت بیش از یک میلیون و 200 هزار نفری فقط 5 سینمای فعال و نیمه‌فعال دارد و 6 شهرستان این استان از جمله نیر، نمین، سرعین، گرمی، بیله‌سوار و کوثر، از داشتن سینما محرومند. طی سال‌های اخیر در اندک سینماهای استان شاهد رشد و ارتقای سطح کمی و کیفی بوده‌ایم و اقدامات بسیار خوبی هم از طرف مالکان و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته است، اما این کافی نیست و در بیشتر شهرستان‌ها خلا نبود سالن‌های سینما حس می‌شود. 


دغدغه تماشای فیلم در سالن سینما 

«ناصر رشیدی» از علاقه‌مندان به سینما ساخت سالن‌های استاندارد برای اکران آثار سینمایی و اجرای تئاتر را سرمایه‌گذاری فرهنگی عنوان می‌کند و می‌گوید: می‌توان گفت سینما یک حسرت و آرزو برای شهرستان‌های استان شده است. به طور حتم استقبال از سینما در شهرستان‌های حتی کوچک آنقدر زیاد است که کم از شهرهای بزرگ ندارد و این مساله می‌تواند موجب درآمدزایی و انگیزه برای راه‌اندازی سینما باشد، اما به نظر می‌رسد توجهی به اهمیت این موضوع نمی‌شود. 

«مهدی زارعی» یکی از ساکنان شهر گرمی عنوان می‌کند: در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها با وجود سالن‌های سینما و اکران آثار هنرمندان هم چرخ سینما می‌چرخد و هم نیاز روحی مخاطب تأمین می‌شود، ولی افسوس که بسیاری از شهرستان‌های استان از داشتن سینما محروم هستند و نمی‌توانند آثار را روی پرده‌ها مشاهده کنند. آنها باید منتظر باشند تا آثار سینمایی به طرق مختلف به دستشان برسد، اما آیا دیدن فیلم در خانه، رایانه و موبایل حس سینما را به افراد منتقل می‌کند؟

«محسن ندایی» از شهروندان بیله‌سواری نیز به تاثیرات منفی نبود سالن‌های سینمایی اشاره و بیان می‌کند: شبکه‌های ماهواره‌ای با خیال راحت و بدون هیچ رقیبی، فرهنگ خودشان را به مردم تحمیل می‌کنند، آن هم در حالی که در شهرهای شمالی و مرزی استان نیز نیازی به رسیور نیست و شبکه‌های کشور همسایه به‌راحتی قابل دریافت است. با وجود این‌که همه ما سینما رفتن را دوست داریم اما نبود سالن سینما به دغدغه مهم مردم این مناطق تبدیل شده است. 


یک آمفی‌تئاتر برای نمایش فیلم 

در جنوب استان هم سریال مشکلات نبود سینماها ادامه دارد. «محمدعلی کریمی» فعال رسانه‌ای شهر خلخال می‌گوید: تنها سینمای این شهر آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است که فیلم‌ها با تجهیز دستگاه دیجیتالی در این سالن اکران می‌شود و سینمایی که قرار بود احداث شود 25 سال است که نیمه‌کاره مانده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خلخال از تجهیز آمفی‌تئاتر سینمایی این اداره خبر می‌دهد و می‌گوید: یک میلیارد و 200 میلیون ریال صرف خرید و نصب صندلی‌های جدید این سالن شده است.

«خرم اشرفی» عنوان می‌کند: به دلیل نبود سالن همایش در خلخال، سالن سینما فرهنگ این شهرستان همواره استفاده چندگانه دارد و علاوه بر اکران فیلم‌های سینمایی و اجرای نمایش‌های مختلف از سوی گروه‌های تئاتر‌، این سالن مورد استفاده بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی شهرستان قرار می‌گیرد. وجود سینمای مستقل در این شهرستان ضروری است که باید نسبت به تکمیل سینمای این شهرستان توجه شود. 


5 سینمای فعال در استان اردبیل

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: استان مرزی اردبیل با جمعیتی قابل توجه از نظر داشتن سالن سینما در محرومیت به سر می‌برد و البته با توجه به افزایش نسبی تعداد سینماها در سال‌های اخیر اوضاع کمی بهتر شده است.
«غریب منوچهری» مطرح می‌کند: 5 سینمای فعال در اردبیل، پارس‌آباد، خلخال و مشگین‌شهر و یک سینمای سیار در استان که در اختیار انجمن سینمای جوانان است، بدنه سینمای اردبیل را تشکیل می‌دهند.

منوچهری در مورد وضعیت سالن‌های سینمایی در شهرهای شمالی و مرزی استان بیان می‌کند: شمال استان با داشتن شهرستان‌های گرمی، بیله‌سوار و پارس‌آباد فقط یک سینمای فعال در پارس‌آباد به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان دارد که آن هم در سال 55 احداث شده است. تنها سینمای شمال استان هم در سال 68 دچار حریق شد و تا سال 75 غیرفعال بود. این سالن پس از بازسازی حدود 2 سال در اوج فعالیت بود، اما دچار وقفه مجدد شد و تا سال 90 تنها به عنوان مرکز همایش و اجتماعات و اجرای تئاتر مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

وی ادامه می‌دهد: این سینما از سال 91 با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه سینما شهر به سیستم نمایش دیجیتال مجهز شده و با نمایش به‌روز فیلم‌ها در خدمت شهروندان پارس‌آبادی است. البته سالن سینمای پارس‌آباد با 450 صندلی هم نیاز به به‌روزرسانی دارد و از نظر ساختمان و صندلی فرسوده و مستهلک است. با توجه به اعلام آمادگی وزارت ارشاد اسلامی از تجهیز و تعمیر و صرف هزینه برای به‌روز‌رسانی این سینما منتظر اعلام آمادگی از طرف شهرستان و سازمان شهرداری به عنوان مالک سینما هستیم. البته با وجود پیگیری‌ها از سوی استان جواب مناسبی از سوی متولیان شهرستانی دریافت نکرده‌ایم.


استفاده از سینما سیار برای جبران کاستی‌ها

مدیر‌کل ارشاد اردبیل اظهار می‌کند: در استان مرزی اردبیل در حال حاضر وضعیت سالن‌های سینما خوب است و این خوب بودن به معنای این است که نسبت به سال‌های قبل وضعیت ساختمان سینماها، سیستم پخش اکران فیلم‌ها و تماشاگران خوب است، اما هنوز برای بهتر شدن باید تلاش کرد که همت جمعی دولتمردان و مسئولان را می‌طلبد. «سیدناصر اسحاقی» ایجاد سینما در شهرستان‌های استان را مهم و از برنامه‌های در دست اقدام این اداره عنوان می‌کند و می‌افزاید: با تجهیز مجتمع‌های فرهنگی و هنری شهرستان‌ها به سیستم نمایش دیجیتال یا بهره‌گیری از سینماسیار به‌زودی این رویداد محقق خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید