• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39676
+
-

تحمل سرما در سرزمین گاز

برخی مردم در مناطق محروم بوشهر، زمستان را بدون وسایل گرمایشی می‌گذرانند

گزارش
تحمل سرما در سرزمین گاز

راضیه بوستانی|   بوشهر ـ خبرنگار:


با فرارسیدن فصل سرما مردم استان بوشهر در تکاپوی یافتن نفت سفید سرگردان شده‌اند. وزارت نفت ابلاغیه‌ای به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ارسال کرده که براساس آن در شهرها و روستاهایی که گاز به آنها راه یافته است نباید نفت سفید توزیع شود. طبق اعلام شرکت گاز استان بوشهر 98 درصد از جمعیت شهری و 95 درصد از جمعیت روستایی استان تحت پوشش لوله‌کشی گاز قرار گرفته‌اند. با وجود این در برخی از شهرها و روستاها لوله‌کشی گاز تا جلو در منازل شهروندان کشیده شده است، اما خانوارها به دلایل مختلف نتوانسته‌اند ساختمان‌هایشان را به لوله‌کشی گاز مجهز کنند.

حالا مسئولان استان عزمشان را برای اجرای این ابلاغیه جزم کرده‌اند غافل از این‌که بسیاری از خانواده‌های بی‌بضاعت به دلایل ناتوانی مالی یا نداشتن سند و پروانه ساختمان موفق به لوله‌کشی گاز نشده‌اند. با اجرای این ابلاغیه بی‌شک بسیاری از خانوارهای این استان نفت‌خیز باید زمستان را در حالی سپری کنند که روشن کردن یک بخاری نفتی هم برایشان امکان‌پذیر نیست. 


نفت نیست

دخترک کنار پیرزن نشسته است و دستانش را به هم می‌مالد. سردش است. نگاهش به کبریت است و دستان مادربزرگ. مادربزرگ در مخزن بخاری در جست‌وجوی نفت است. خبری از نفت نیست. بخاری نفتی را رها می‌کند و به پتو پناه می‌برد. خودش را که جمع می‌کند معلوم می‌شود سردی هوا از زیر پتو هم حس می‌شود. دخترک هم ناامید به آغوشش پناه می‌برد. مادر بزرگ می‌گوید: لوله‌کشی گاز تا جلو در منزل آمده است، اما مگر مخارج غذا و پوشاک تمامی دارد. چیزی برای پس‌انداز باقی نمی‌ماند. آن موقع‌ها که هنوز گرانی به این صورت نبود هزینه لوله‌کشی این حیاط بزرگ زیاد بود. الان که گرانی هم رخ نشان داده حالا حالاها نوبت لوله‌کشی گاز نمی‌شود. مانده‌ام این بچه‌های قد و نیم‌قد را چگونه از این زمستان به سلامت گذر دهم. 


کم شدن صادرات دسترسی را کمتر کرد

اردلان ساکن یکی از روستاهای شهرستان دیلم است. او از توزیع انتخابی نفت سفید گلایه‌‌مند است و می‌گوید:‌ از مسئولان می‌خواهم یک بار هم که شده بیایند و زندگی‌های ما را از نزدیک ببینند. آن وقت دیگر از این بخشنامه‌های عجیب و غریب صادر نمی‌کنند. از زمانی که زمزمه‌های اجرای این ابلاغیه به گوشم خورده است تا به حال چندین بار به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی مراجعه کرده‌ام. مشکلاتمان را گفته‌ام. مخارج زندگی در حال حاضر فرصت لوله‌کشی گاز را از ما گرفته است. رنج گرانی کالاها کم بود حالا رنج تحمل سرما هم اضافه شد. با وجود شرایط اقتصادی کنونی چگونه می‌توانیم چنین هزینه‌هایی را متحمل شویم؟ رنج سرما را چگونه بر خود هموار کنیم؟ صادرات نفت بعد از خروج آمریکا از برجام که کاهش یافت، پس چرا دیگر نفت در دسترس ما را کم می‌کنند؟ 


اطلاع‌رسانی دیرهنگام

مردمی که با چالش خرید نفت سفید روبه‌رو شده‌اند بر این باورند که در مورد بخشنامه وزارت نفت به اندازه کافی اطلاع‌رسانی‌ نشده است و درست مثل مواجه شدن یکباره با کمبود آب در فصل گرم در فصل سرد نیز به یکباره با کاهش توزیع نفت سفید مواجه شده‌اند. مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه بوشهر با اشاره به بخشنامه سراسری وزارت نفت به همشهری می‌گوید: براساس این بخشنامه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه بوشهر فقط می‌تواند نفت را در مناطقی توزیع کند که از نعمت لوله‌کشی گاز بی‌بهره باشند و در مناطقی که به همت شرکت گاز استان بوشهر به لوله‌کشی گاز دسترسی پیدا کرده‌اند نفت توزیع نمی‌شود. 

«مسعود نیک‌تاج» ادامه می‌دهد: خانوارهایی که در مناطقی همچون هلیله و بندرگاه، جزیره شیف و به طور کلی مناطقی که طبق اعلام شرکت گاز استان بوشهر از لوله‌کشی گاز بی‌بهره‌اند سکونت دارند می‌توانند به سایت تجارت آسان مراجعه و اطلاعات مربوطه را وارد کنند. پس از استعلام شرکت گاز استان بوشهر و تاییدیه لازم، سهمیه نفت سفید به آنها تعلق می‌گیرد. 

وی با بیان این‌که اطلاع‌رسانی‌های مربوط به مفاد این بخشنامه از تابستان آغاز شده است، می‌افزاید: مقامات استانی، فرمانداران، دهیاران و نمایندگان شورای محلات از تابستان در جریان مفاد این بخشنامه قرار گرفته‌اند تا مردم را از این بخشنامه مطلع کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید