• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39651
+
-

انار کردستان سود‌آوری ندارد

یکی از باغداران سروآبادی: متأسفانه بخش عمده‌ای از انار برداشت شده در استان به صورت خانگی فراوری شود

کشاورزی
انار کردستان سود‌آوری ندارد

روح‌الله زرین|  سروآباد- خبرنگار:


کردستان با داشتن ۴۷۸هکتار باغ انار رتبه ۱۸ تولید این محصول ارزشمند را دارد. سالانه بیش از ۵ هزار تن انواع انار از مناطق مختلف استان برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود. با وجود این، به دلیل نبود صنایع تبدیلی و فراوری شاهد عرضه انار استان به صورت تازه‌خوری و فراوری آن به صورت سنتی هستیم. این مساله موجب کاهش سود‌آوری باغداران و صادر نشدن آن شده است. خروج از چنین شرایطی نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایجاد صنایع تبدیلی، بازار فروش و خرید تضمینی است. 


مشکلات باغداران 

یکی از باغداران سروآبادی می‌گوید: حدود ۱۲ سال است که توانستم ۱۰ هکتار باغ انار را در یکی از مناطق روستایی احداث کنم. سالانه بیش از ۱۰۰ تن انواع انار از این باغ برداشت می‌شود.  «امجد امیری» ادامه می‌دهد: زمان برداشت انار بسیار محدود است، چراکه سرمای پاییزه موجب آفت‌زدگی و کاهش کیفیت آن می‌شود. این مساله موجب شده بخش عمده‌ای از انار برداشت شده به صورت خانگی فراوری شود.  این باغدار می‌افزاید: قیمت انار این منطقه در باغ‌ها کمتر از ۳ هزار تومان است، در حالی که در بازار با نرخ ۸ هزار تومان عرضه می‌شود. این نوع قیمت‌گذاری به دلیل فعالیت دلالان در خرید و فروش است. در واقع دلالان شرایط بازار را تعیین می‌کنند و در این زمینه دستگاه‌های اجرایی نظارت‌کافی ندارند.

امیری تصریح می‌کند: بخشی از انار این منطقه به صورت تازه‌خوری در شهرهای مختلف کشور مصرف می‌شود. همچنین سهم اندکی از آن نیز به انواع لواشک و رب انار تبدیل می‌شود. این در حالی است که از تفاله و پوست آن می‌توان در صنایع رنگرزی و دارویی استفاده کرد.  این باغدار تاکید می‌کند: انار سروآباد به صنایع تبدیلی و فراوری نیاز دارد، چراکه تازه‌خوری این محصول سود چندانی برای بهره‌برداران ندارد. 


نبود بازار فروش 

یکی از باغداران کامیارانی می‌گوید: بخشی از باغ‌های این منطقه به انار اختصاص یافته است. بر همین اساس کامیاران پس از سروآباد دومین منطقه تولید‌کننده انار در کردستان محسوب می‌شود.  «شاهو احمدی» ادامه می‌دهد: به دلیل نبود بازار فروش مناسب و همجواری این منطقه با استان کرمانشاه عمده انار باغ‌های کامیاران روانه بازار سایر شهرهای کشور مانند هرسین، سنقر و کلیایی، جوانرود و همدان می‌شود.

 وی عنوان ‌می‌کند: این شرایط موجب شده سرمایه‌گذاران رغبت چندانی به منظور ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری در کامیاران نداشته باشند.  این باغدار می‌افزاید: هر سال پس از برداشت انار مراسم دانه‌گیری و پختن رب انار در این منطقه برگزار می‌شود. بیشتر مردم روستاها به یاری باغداران می‌روند تا بتوانند با کمک یکدیگر این محصول را به صورت سنتی در باغ‌ها فراوری، بسته‌بندی و روانه بازار فروش کنند. احمدی تصریح می‌کند: قیمت هر کیلو رب انار در بازار استان حدود ۱۸ هزار تومان است‌. در حالی که این محصول با برند سایر استان‌ها در کلان‌شهرهای کشور مانند تهران با افزایش قیمت 5/2برابری به دست مصرف‌کننده می‌رسد. 


سروآباد،  قطب تولید انار کردستان 

رئیس جهاد کشاورزی سروآباد می‌گوید: ۳۵۰ هکتار باغ انار در این منطقه وجود دارد، از این میزان ۲۸۰ هکتار بارور و ۷۰ هکتار غیربارور است.«مجید قاسمی‌نژاد» ادامه می‌دهد: میانگین تولید انار سالانه در هر هکتار ۱۸ تن است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال باغی پیش رو ۵ هزار تن انواع انار از باغ‌های انار این منطقه برداشت شود. وی می‌افزاید: با رعایت اصول تغذیه‌ای و مراقبت از باغ‌های انار می‌توان میزان تولید را  تا ۳۵ تن در هکتار افزایش داد. بر همین اساس سروآباد رتبه نخست تولید انار را در استان به خود اختصاص داده است.

قاسمی‌نژاد تصریح می‌کند: ‌بیشترین سطح باغ‌های سروآباد در روستاهای گواز، بلبر، ژیوار، سلین، روار و دلمرز قرار دارد. همچنین احداث سد داریان در حاشیه برخی روستاها مانند سلین موجب از بین رفتن باغ‌های درجه یک انار شده است. 
وی ادامه می‌دهد: به منظور افزایش تولید انار در سروآباد برنامه‌های آموزشی اجرا می‌شود که شامل طرح مبارزه با آفات، مکانیزه کردن باغ‌ها، اصلاح و مدیریت تغذیه است.  رئیس جهاد کشاورزی سروآباد می‌افزاید: از ۷ سال پیش 2 سایت باغ انار در روستاهای روار ۱۳۰ هکتار و دلمرز ۳۰ هکتار احداث شده است. همچنین در فاز دوم ۱۲ هکتار دیگر به این مجموعه افزوده می‌شود. این مسئول می‌گوید: برداشت انار در سروآباد از روزهای نخست مهرماه با ۷۰۰ بهره‌بردار آغاز شده است.


ظرفیت‌های تولید انار استان 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید: سطح زیر کشت باغ‌های انار استان ۴۷۸ هکتار است. ۳۵۰ هکتار در سروآباد، ۹۰ هکتار در کامیاران، ۳۰ هکتار در سنندج، ۶ هکتار در بانه و در بیجار و مریوان هر کدام یک هکتار باغ انار وجود دارد.  «زاهد حاجی میرزایی» ادامه می‌دهد: سالانه ۵ هزار و ۴۶۳ تن انار از باغ‌های استان برداشت می‌شود. همچنین ۴ هزار و ۲۰۰ آن مربوط به سروآباد، ۹۸۰ تن کامیاران، سنندج ۲۴۰ تن و بانه ۴۳ تن است. بر همین اساس میانگین برداشت انار در هر هکتار ۱۴/۶ تن در هر هکتار است.  وی می‌افزاید: در سال باغی پیش رو نسبت به سال گذشته شاهد افزایش تولید انار در باغ‌های استان بودیم که بیش از ۲۷۵ تن بوده است. بر همین اساس کردستان رتبه ۱۸ تولید انار کشور را به خود اختصاص داده است.  حاجی میرزایی تصریح می‌کند: ارقام انار موجود در باغ‌های استان شامل ملس، شیرین ساوه، محلی، رباب و شیشه‌کپ است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید