• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39674
+
-

1028 روستا به اینترنت مجهز می‌شوند

اغلب روستاهای کرمان از طریق اپراتور «‌های‌وب» تحت پوشش اینترنت هستند که این پروژه در 2 فاز در حال اجراست

ارتباطات
1028 روستا به اینترنت مجهز می‌شوند

راضیه زنگی‌آبادی|   کرمان - خبرنگار :


گزارش مرکز آمار ایران با عنوان «هزینه و درآمد خانوارهای روستایی و شهری در سال ۹۶» که در آبان‌ماه امسال منتشر شده است، نشان می‌دهد درصد برخورداری استان کرمان از خدمات اینترنت در نقاط شهری برابر با 81/26 بوده، اما برخورداری از این خدمات در متوسط کشوری نقاط شهری برابر با 75/53 درصد بوده است. همچنین این شاخص در نقاط روستایی 50/6 درصد و در متوسط کشوری نقاط روستایی این عدد برابر با 34/23 درصد بوده است. 

براساس این گزارش مرکز آمار، کرمان از نظر برخورداری خانوارهای شهری از اینترنت در سال 96 در نقاط شهری و روستایی در رتبه ۳۰ قرار داشت، این یعنی فقط یک استان و آن هم سیستان و بلوچستان وضعیت بدتری نسبت به کرمان در برخورداری از اینترنت داشته است. با توجه به این آمار، همشهری به دنبال چرایی این موضوع و همچنین بررسی وضعیت کنونی اینترنت در استان رفت که از قرار معلوم اگرچه هنوز بسیاری از روستاهای استان از پوشش اینترنت بی‌بهره هستند، اما شاخص استفاده خانوار از اینترنت تا خرداد 97 به عدد 21 رسید. 


قطع و وصلی اینترنت 

 «سروش صلواتیان»، یکی از فعالان اجتماعی حوزه جنوب کرمان، در خصوص وضعیت اینترنت در قلعه‌گنج می‌گوید: از آن‌جایی که رفت و آمدم به این شهر زیاد است، ولی وضعیت نت در این منطقه به طور کل قطع است. اگرچه شهر قلعه‌گنج و تنگران اینترنت دارند، تا شهر چاه‌داد‌خدا خبری از اینترنت نیست. بعد از آن هم تا رمشک که آخرین دهستان این منطقه به حساب می‌آید، نت وجود ندارد. در نقاط دیگر هم وضع به همین شکل است. از کهنوج که خارج می‌شویم تا رودبار به طور کامل اینترنت موجود نیست.

از رودبارجنوب تا زهکلوت هم اینترنت وجود ندارد. نقاطی که به اینترنت وصل می‌شوند منحصر به 3G و در حد سر زدن در یکی دو تا از صفحات مجازی می‌شوند. 
صلواتیان می‌افزاید: خیلی اوقات در بعضی نقاط جنوب چون فقط سر یکی از تپه‌ها اینترنت وصل می‌شده، شب تا صبح را در همان نقطه برای ارسال یک پست گذرانده‌ام. 

وی در خصوص پوشش «‌های‌وب» در جنوب کرمان می‌گوید: گرچه دکل‌های «های‌وب» را برای راه‌اندازی اینترنت در منطقه نصب کرده‌اند، هنوز کامل راه نیفتاده است. مثلاً در روستای توریگ دو، دکل نصب شده، اما تجهیزات الکترونیکی آن هنوز وصل و اجرا نشده است. علاوه بر این، خریدن سیم‌کارت «‌های‌وب» در این جا خودش یک مشکل است، زیرا هنوز اینترنت برای مردم جا نیفتاده و بسیاری از مردم هم نمی‌توانند آن را بخرند. از طرفی مراحل وصل شدن به آن پروسه طولانی‌ای دارد.

 موضوع دیگری که در خصوص این پوشش‌دهی وجود دارد این است که مردم مجبور به خرید مودم هم هستند، زیرا سیم‌کارت‌ها فقط دیتا هستند و افراد نمی‌توانند با آن مکالمه کنند. خود من وقتی در روستای سولان هستم برای وصل شدن اینترنت به چاه‌داد‌خدا می‌روم، چون از چاه‌دادخدا به بعد تا اردوگاه اینترنت نیست. در اردوگاه هم که «‌های‌وب» وجود دارد شاید فقط یکی دو نفر از خدمات آن بهره می‌برند. 


شاخص IDI استان کرمان 

 «شیما شیبانی»، کارشناس آمار و اطلاعات اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان، در خصوص میزان نسبتاً پایین شاخص IDI در استان می‌گوید: از دلایل پایین بودن این شاخص وسعت پهناور و پراکندگی جمعیتی بسیار بالای استان است، اما این شاخص با پیگیری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های عظیم صورت پذیرفته نسبت به سال گذشته رشد جالب توجهی داشته و طبق آمارهایی که موجود است تا خرداد سال جاری استان کرمان به رتبه 23 کشوری رسیده است. استان‌های کردستان، همدان، خراسان شمالی، گلستان، اردبیل، آذربایجان غربی، لرستان و سیستان و بلوچستان در رتبه‌های بعد از استان کرمان هستند. 

به گفته این کارشناس، موضوع دیگری که می‌تواند عاملی برای پایین بودن این شاخص باشد میزان استفاده خانوارها و افراد از اینترنت و تلفن همراه است. وی می‌گوید: براساس گزارش‌های فنی موجود علی‌رغم این‌که بستر و زیرساخت دسترسی به اینترنت و تلفن همراه در اغلب نقاط استان فراهم شده است، طی بازدید‌هایی که ما برای تست پوشش اینترنت پرسرعت روستایی داشته‌ایم در اغلب روستاهای استان، پوشش اینترنت پرسرعت از طریق شرکت «‌های‌وب» وجود دارد که مردم از آن اطلاعی ندارند و فقط چند خانوار از این سرویس استفاده می‌کردند.

در بسیاری از مناطق دیگر هم وضع همین است. در حالی که حدود 2 سال است در اغلب روستاها ایستگاه‌ها نصب شده و از آن‌جایی که دهیارها تلفن و مودم جداگانه در این خصوص دریافت کرده‌اند توقع داشتیم مردم از وجود این سرویس آگاهی داشته باشند و آمار استفاده‌کنندگان با اطلاع‌رسانی دهیاران و شوراها جالب توجه باشد. 


میزان پوشش روستاها و شهرها به اینترنت

شیبانی ادامه می‌دهد: استان ما 71 شهر و 23 شهرستان دارد که همه شهرها تحت پوشش شبکه نسل سوم‌ و چهارم همراه اول هستند و افزون بر 85 درصد شهرها نیز از پوشش شبکه ایرانسل بهره می‌برند. اغلب روستاها نیز با اپراتور «‌های‌وب» در حال سرویس‌دهی هستند که این پروژه در دو فاز در حال اجراست. حدود 2771 روستا در فاز اول تحت پوشش قرار گرفته‌اند و با حمایت مقام عالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که بیشترین دغدغه وی تأمین نیازهای مناطق محروم و کاهش شکاف دیجیتالی در دوردست‌ترین مناطق است. تعداد 1028 روستای دیگر تا پایان سال جاری یعنی در فاز دوم دارای پوشش اینترنت 4G و هم‌زمان تلفن خانگی می‌شوند که تاکنون از این نعمت برخوردار نبودند. 


مردم جازموریان در حسرت آنتن و اینترنت

«احسان پادیر»، از اهالی منطقه جازموریان، می‌گوید: وضعیت آنتن‌دهی و اینترنت در این نقطه از جنوب اصلاً خوب نیست. اگر مردم سواد داشته باشند برای تماس‌های خود به یک نقطه در بلندی یا نقطه خاص می‌روند تا بتوانند مکالمه کنند. اینترنت هم وضع نامناسبی دارد. در منطقه کوهستان در بخش جازموریان روستای پنج‌انگشت، چاه‌ابراهیم، دراس و تحتالی به طور کل اینترنت ندارند و «‌های‌وب» هم هنوز به این‌جا نرسیده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید