• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39659
+
-

علی لاریجانی، رئیس مجلس در نشست خبری:

در کشور پولشویی داریم

عزم گفت‌وگوی ملی در کشور وجود دارد/ مسئله FATF با رفراندوم حل نمی‌شود

مجلس
در کشور پولشویی داریم

علی لاریجانی، رئیس مجلس در نشست دیروزش با خبرنگاران پرداختن به امور و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم در زمان تحریم‌ها را مقدم بر هر کار دانست و تأکید کرد: همه باید برای حل مشکلات قدم برداریم. لاریجانی که به مناسبت بزرگداشت روزمجلس در ساختمان مشروطه میزبان رسانه‌ها بود، در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه «تأکید شما بر عزم همگانی برای حل مشکلات نیازمند مفاهمه همه جریان‌های سیاسی بر سر مشکلات و ارائه راه‌حل درباره آن است؛ موضوعی که به ایده گفت‌وگوی ملی در رسانه‌ها شهرت دارد، اخیرا هم شنیده شده که قرار است میز گفت‌وگوی ملی در پارلمان راه‌اندازی شود، ایده گفت‌وگوی ملی تا چه میزان می‌تواند در پیشبرد این مهم مؤثر باشد» گفت: من فکر نمی‌کنم گفت‌وگوی ملی در ایران احتیاج به میز و صندلی داشته باشد، پیشبرد ایده گفت‌وگوی ملی بیش از هرچیز به عزم و اراده جریان‌های سیاسی نیازمند است. جریان‌های سیاسی هم ابتدا باید روی نقاط اشتراکات اصلی تمرکز کنند و سریع روی نقاط اختلاف ورود نکنند. نمونه این اختلاف نظرات در مجلس هم دیده می‌شود، در بین دیگر گروه‌های سیاسی هم هست.

رئیس مجلس تأکید کرد: الان باید گروه‌های سیاسی با تکیه بر اشتراکات بنشینند و برای حل مشکلات کشور چاره‌جویی کنند. ما هرچه در داخل اتحاد بیشتری داشته باشیم، بهتر است. این موضوع نیاز به عزم جدی دارد و من فکر می‌کنم جریانات سیاسی این بلوغ را دارند که با هم بنشینند و در مورد موضوعات بحث و گفت‌وگو کنند و پیشنهادهایی را برای رفع موضوعات به دولت ارائه کنند. لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگر همشهری مبنی بر اینکه شما این عزم را در بین جریان‌های سیاسی می‌بینید که برای رسیدن به راه‌حل مشکلات در پی گفت‌وگوی ملی باشند؟ گفت: مذاکره‌ای با جناح‌ها در این‌باره نداشته‌ام که بخواهم نظر راسخی به شما بدهم اما دوستانی که در مجلس هستند اظهار علاقه می‌کنند و گاهی هم برای رسیدن به مشترکاتی بر سر این ایده تلاش‌هایی می‌کنند.

رئیس مجلس در پاسخ به اینکه چقدر استیضاح وزیر خارجه در شرایط فعلی و مواجهه با تحریم‌ها مصلحت است و اینکه موضع شما درباره‌ اظهارات ظریف پیرامون پولشویی چیست؟ گفت: برخی از نمایندگان معتقدند اکنون زمان استیضاح، مناسب نیست اما اختلاف وجود دارد و تعداد دیگری نظر دیگری دارند. به‌نظرم باید مسیر طی می‌شد. لاریجانی در مورد موضوع پولشویی گفت: این نکته‌ای که آقای ظریف گفت مقدمه و مؤخره‌ای دارد؛ ایشان در ابتدا گفته کسانی که درباره‌ CFT نظر می‌دهند صادقانه و با عقیده‌شان نظرات را بیان می‌کنند برخی هم ممکن است تحت‌تأثیر قرار گیرند. به‌نظرم اگر قسمت دوم صحبتش را نمی‌گفت بهتر بود گاهی سیاستمداران نکاتی را می‌گویند که می‌توانند نگویند.

لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سؤالی درباره پولشویی، اظهار کرد: بحثی که وجود دارد این است که آیا در کشور پولشویی داریم یا به قول آقای رحمانی فضلی «پول‌های کثیف»؟ بله. این مسئله وجود دارد. اما مردم ما انتظار دارند مسئولان اظهارنظر کنند یا مسئله را حل کنند. اینکه ما مردم را مضطرب کنیم از نظر اطلاع‌رسانی چه خاصیتی دارد؟ باید راه‌حل ارائه شود. اگر اشکالی وجود دارد باید در بخش‌های مختلف بحث شود. وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اینکه آیا بهتر نیست با توجه به پیچیدگی لوایح چهارگانه FATF تصمیم‌گیری نهایی را با رفراندوم انجام داد، گفت: این مشکل که از طریق رفراندوم حل‌شدنی نیست. هم‌اکنون حقوقدانان نیز با مشکل آن را بررسی می‌کنند. بنده با رفراندوم مشکلی ندارم، اما برخی تیترها ظرافت فنی و حقوقی دارد که باید در بعد کلان یعنی قوا بررسی و تصمیم‌گیری شود.

دیپلماسی بزک نمی‌خواهیم

لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مذاکره با آمریکا،با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات کاخ سفید تأکید کرد: یکسری حرف‌های بی‌حساب و کتاب مطرح می‌شود. حرف‌های سخیف گفتن مایه مباهات نیست. در کنار اینها می‌گویند که آماده مذاکره هستیم. رهبری هم چندبار فرمودند آمریکایی‌ها اگر درست عمل می‌کردند باید به قواعد و تعهداتشان پایبند بودند. به‌نظر من این بیشتر یک شگرد است و آنها باطناً به‌دنبال این موضوع نیستند. اگر آنها معتقد به مذاکره هستند حسن‌نیت نشان دهند و به توافق هسته‌ای برگردند تا ما تصمیم‌گیری کنیم، اما هم‌اکنون شرایط را مهیا نمی‌بینم. ما که نمی‌خواهیم دیپلماسی بزک راه‌بیندازیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید