• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39544
+
-

ببر و خیال همه را راحت کن

ببر و خیال همه را راحت کن

«فیلیپین را به‌راحتی شکست می‌دهیم»؛ این اظهارنظر محمدرضا اسلامی- سرمربی تیم شیمیدر تهران- درباره بازی امروز ایران و فیلیپین است. حرف‌های اسلامی امیدوار‌کننده است اما واقعیت هم تأیید می‌کند که پیروزی در این بازی برای ایران کار سختی نیست؟ بعضی‌ها حتی نگرانند که ایران برای صعود به جام‌جهانی با مشکل روبه‌رو شود.
دو تیم امروز ساعت 15و به میزبانی فیلیپین مقابل هم قرار می‌گیرند. بازی رفت، شهریور در تهران برگزار شد. فیلیپینی‌ها در بازی قبلی با استرالیا درگیری‌ داشتند، چند بازیکن مطرحشان محروم شده بود، در تیم ایران هم حامد حدادی مصدوم بود، در این شرایط بازی با نتیجه نزدیک    73-81 به نفع ایران به پایان رسید. امروز وضعیت ایران بهتر از بازی رفت نیست، حامد اگر در آن بازی چند دقیقه‌ای بازی کرد، این بار کنار تیم نیست، در ایران مانده و مشغول نهایی کردن قراردادش با شینجیانگ چین است البته دلیل جدایی او از تیم این نبوده و بیشتر اختلافات با کادر فنی در ماجرا دخیل بوده. صمد نیکخواه‌بهرامی هم در آمریکا به‌سر می‌برد.
ایران و فیلیپین هر دو بازی قبلی‌شان را باخته‌اند. ایران با اختلاف 29امتیاز به استرالیایی باخته که بیشتر با بازیکنان نیمکت‌نشینش بازی کرد. فیلیپین با 2 شوت کمتر و با نتیجه‌ 88- 92 از قزاقستانی شکست خورده که یکی از بهترین بازی‌هایش را در پنجره‌های انتخابی جام‌جهانی انجام داد. با توجه به همین شکست فیلیپین است که ایرانی‌ها پیش‌بینی می‌کنند امروز می‌توانند تیم برنده میدان باشند اما به‌نظر نمی‌رسد کار به این راحتی‌ها باشد.
ینگ گیاو- سرمربی فیلیپین- بعد از باخت تیمش به قزاقستان تأکید کرد که بازی روز دوشنبه برای او و تیمش حیاتی است؛«فشار زیادی روی ما برای شکست دادن ایران است و باید دوشنبه در مقابل این تیم برنده شویم. ما به برد در برابر ایران نیاز جدی داریم». این نیاز جدی در تیم ایران هم احساس می‌شود. فیلیپین با 5پیروزی، 4شکست و 14امتیاز در جایگاه سوم و ایران با 15امتیاز از 6پیروزی و 3شکست، در جایگاه دوم جدول گروه F قرار دارد. از گروه 6 تیمی، 3تیم اول به همراه بهترین تیم چهارم دو گروه به جام جهانی صعود می‌کنند. ایران اگر در بازی امروز به پیروزی برسد، صعودش به‌عنوان یکی از سه تیم اول را قطعی می‌کند اما گر بازنده باشد؟ با باخت هم ایران شانس صعود را از دست نمی‌دهد اما اصرار بر این است که به‌عنوان تیم هفتم صعود نکند. ایران اسفند، 2بازی حساس با استرالیا و ژاپن در تهران دارد و می‌خواهد قبل از این بازی‌ها صعودش نهایی شود.
یکی از دلایل باخت فیلیپین به قزاقستان، حملات پیرامونی قزاق‌ها بوده و شوت‌های 3 امتیازی این تیم، آیا ایران هم می‌تواند از همین روش برای پیروزی در بازی امروز استفاده کند؟ افشین رضاپور- کارشناس بسکتبال- می‌گوید: «ایران برای این برنامه باید تکیه‌گاه اصلی‌اش روی بازیکنان قدبلند باشد، بازیکنانی نظیر میثم میرزایی، محمد حسن‌زاده، روزنه ارغوان، محمد ترابی و کیوان ریاعی. تیم باید بتواند با برتری قد زیرحلقه توانایی‌هایش را نشان بدهد». بازی با استرالیا ضعف‌های ایران را بیشتر از بازی‌های قبل نشان داد، البته نبود حامد در این بازی در نمایان شدن این ضعف‌ها بی‌تأثیر نبود. رضاپور معتقد است که تیم باید از ابزارهایی که دارد بهتر استفاده کند؛«مثلا می‌توانیم بیشتر برای نوید رضایی‌فر بازی‌سازی کنیم، نوید، بازیکن شوت‌زنی است و فضا باید برای بازی او ایجاد شود. گارد راس‌های ما منفعل عمل می‌کنند آنها باید تهدیدهای بیشتری ایجاد کنند تا قدرت دفاعی را بالا ببرند. هماهنگی بین بازیکنان پیرامونی و داخلی هم می‌تواند کمک زیادی به پیروزی تیم کند». 
فیلیپین برتری دیگری هم نسبت به ایران دارد؛ در خانه میزبان قزاقستان بوده و امروز هم در خانه منتظر ایران است. اما ایران که در استرالیا بازی کرد از استرالیا عازم مانیل شد. 2 سفر در فاصله زمانی کم و یک بازی سنگین، خستگی را به تن بازیکنان ایران گذاشته. در کنار تیم بدنساز و ماساژوری هم نیست که بخواهد آنها را به شرایط عادی برگرداند. بازی امروز، بازی حساسی است اما با وجود همه شرایط سختی که تیم دارد، می‌تواند برنده بازی باشد و خیال خودش و هوادارانش را برای صعود راحت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید