• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39441
+
-

گزارشی از رانندگان تاکسی مشهد که در مسیر کمک به دیگران گام برداشته‌اند

فرشتگانی در زرد شطرنجی

فرشتگانی در زرد شطرنجی


مرجان فرهمند/ خبرنگار
شفا که می‌گیرد با خدایش عهد می‌کند هرجا بیماری دید به قدر توانش کمک کند. دست روزگار، دستش را می‌گیرد و او را پشت زرد شطرنجی می‌نشاند. رقیه قربانی راننده تاکسی می‌شود و بار ادای نذر بر زمین می‌نهد، چه می‌کند؟ پیشنهاد سرویس‌دهی رایگان به بیماران خاص را مطرح می‌کند. با تاکسی‌اش به خدمت آنها در می‌آید و با خود می‌گوید: تا جایی که توان مالی هم اجازه بدهد کمک‌های مادی در این زمینه می‌کنم. او نزدیک به 5سال در شغل تاکسیرانی مشغول به‌کار و فعالیت است و از این انتخاب که زمانی مشکلات باعث شد به سمتش برود بسیار راضی است. وقتی او را می‌بینید، لبخند واقعی را تجربه می‌کنید، نه از آن لبخند‌های اکراه‌آمیز که در روز بارها و بارها بر چهره هر کدام از ما می‌نشیند و لحظه‌ای بعد اثری از آن نیست. مسافران خاصش دنیایی با او دارند و جادوی لبخندش روزشان را دگرگون می‌کند. درباره نحوه انجام کار خیرش می‌گوید: در روز بیماران را از منزل به مراکز درمانی می‌رسانم و ظهر که برنامه‌هایشان تمام شود، دوباره آنها را به منزلشان برمی‌گردانم. از این کار بسیار راضی هستم و همین اندازه که دعای خیر‌شان بدرقه راهم می‌شود برای من بسیار خوشایند است و برکاتش را در زندگی خود و فرزندانم می‌بینم به‌ویژه اینکه به‌طور معمول افرادی که به ما معرفی می‌شوند از خانواده‌های کم بضاعت مالی هستند.

قربانی درخصوص ارتباط با مسافران بیمارش می‌گوید: چون خودم مدتی بیمار بودم، شرایط زندگی آنها را خوب درک می‌کنم، به‌همین‌خاطر سعی دارم زمانی که در ماشین من هستند به‌آن‌ها روحیه مثبت بدهم تا این احساس و افکار منفی از درد و بیماری و رنج از آنها دور شود. این روابط باعث می‌شود در زمان کارم خیلی احساس رضایت و خوشحالی کنم و حتی آخر شب که به سمت منزل می‌روم از مسافرانم کرایه تاکسی نمی‌گیرم و از آنها می‌خواهم برای پدرم فاتحه‌ای بخوانند. نمی‌دانید چه حس خوبی دارد. هفته گذشته از رقیه قربانی و تعداد دیگری از رانندگان تاکسی همچون او که کارهای خیر انجام می‌دهند در شهر مشهد تجلیل شد. سیدکریم، از راننده‌های قدیمی که 18سال است پشت زرد شطرنجی می‌گازد یکی دیگر از آنها بوده است. او در خط ویژه فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد کار می‌کند. می‌گوید: شغلم خدمتگزاری برای زائرین و مجاورین حضرت رضا(ع) است. شغل و حرفه تاکسیرانی سراسر خاطره است ولی آن چیزی که برای ما خیلی ارزشمند و بهترین خاطره محسوب می‌شود لبخند رضایت زائرین و مجاورین بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) است. سیدکریم تقویان نوغان تعریف می‌کند که امسال در روزهای پایانی‌ماه صفر یک مقدار وجه نقد و ارز خارجی و مقداری وسایل جا مانده در ماشینش پیدا کرده است.

«این اقلام شامل لوازم فوق حرفه‌ای تصویربرداری، صدابرداری، تبلت، لب تاب اپل، گوشی‌های اپل و سامسونگ بود که همگی آنها به‌صورت یک بسته و متعلق به دانشجویان عراقی بود و بنا بر وظیفه و انسانیت تمامی این اقلام را به سازمان تاکسیرانی تحویل و از طریق آنها به مال‌باختگان پس دادیم. خدا را شاکرم در این داستان سرافکنده نبودم. مدتی بعد از سمت کنسولگری عراق بنده را برای تشکر خواستند و خوشبختانه بازتاب خیلی خوبی داشت. این راننده فداکار در قبال دریافت مژدگانی از این مسافرین عراقی بیان می‌کند: افراد در مقابل کاری که وظیفه‌شان است نباید به‌دنبال مادیات و یا هدایایی باشند، البته این زائرین عرب هم 500دلار به بنده مژدگانی دادند که قبول نکردم و برگرداندم و برای آنها خیلی جالب بود که در این شرایط بد اقتصادی این مبلغ را برگردانده‌ام. به‌عقیده بنده ارزش معنوی کار ما خیلی بالاتر از این است که بخواهم با دریافت وجه نقد آن‌را خراب کنم.» در مراسم تجلیل هفته گذشته از 120تاکسیران بازنشسته و پیشکسوت سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد با اهدای لوح سپاس و هدیه تجلیل شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید