• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39419
+
-

ذخیره‌سازی ۹۰۰ میلیون مترمکعب از سیلاب‌های اخیر

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه در بارش‌های اخیر حجمی بیش‌از ۹۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب توسط طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری مهار شد، گفت: استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام بیشترین میزان بارش نسبت به میانگین بلندمدت و استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی سهم کمتری از بارش‌های اخیر نسبت به میانگین بلندمدت را دریافت کردند.
ابوالقاسم حسین‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در مناطق خشک دنیا جمع‌آوری آب باران از سطح شهرها و بام منازل مرسوم است، تصریح کرد: در مناطق خشک کشور ما نیز این دانش بومی وجود دارد و به‌صورت محدود و سنتی آب باران را از مناطق شهری و بام‌ها جمع‌آوری و در مخازن ذخیره می‌کنند. با‌توجه به خشکسالی‌ها در کشور لازم است که در شهرهای مختلف کشور به این نکته توجه بیشتری شود.
وی با اشاره به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در حوضه‌های آبخیز بالادست و مشرف به شهرها افزود: بخشی از رواناب‌هایی را که از ارتفاعات مشرف به مناطق شهری به سمت آنها حرکت می‌کنند باید کنترل کرد تا هم بتوانیم جلوی سیلاب را بگیریم و هم از رواناب‌ها به‌عنوان یک ظرفیت آبی در مجاور شهرها استفاده کنیم. براین اساس، اجرای عملیات آبخیزداری در بالا‌دست شهرها بخشی از مدیریت رواناب‌ها و بخش دیگر آن، مدیریت سیلاب در خود محیط‌های شهری است که این وظیفه برعهده شهرداری‌هاست.
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: هر چه سطوح عایق شهری بیشتر شود بخش نفوذ ناپذیر زمین نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه میزان رواناب‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط با هرگونه بارندگی، شهر دچار آبگرفتگی و تردد شهروندان با مشکلاتی مواجه می‌شود؛ این در حالی است که با مدیریت رواناب‌ها و جمع‌آوری‌ آنها نه‌تنها می‌توان مشکلات آبگرفتگی شهرها را حل کرد بلکه می‌توان از این آب برای آبیاری فضای سبز شهرها بهره برد.
به گفته حسین‌پور هم‌اکنون در بیش از 1.5میلیون هکتار از اراضی کشور طرح‌های پیشگیری و مهار سیل اجرایی شده که ۳۲۰ هزار هکتار از آن در حوضه‌های آبخیز مشرف به شهرهای کشور است.

این خبر را به اشتراک بگذارید