• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 10 آذر 1397
کد مطلب : 39247
+
-

احتمال گره‌گشایی از تونل ضدتحریم

25روز از وعده اتحادیه اروپا برای برقراری یک کانال ویژه مالی جهت مقابله با تحریم‌های یکجانبه گذشته، اما هنوز خبری از جزئیات تونل ضد‌تحریم در دسترس نیست و پس از موافقت 2کشور آلمان و فرانسه برای میزبانی از مکانیسم پرداخت با ایران، حالا گفته می‌شود که سازوکار انتخاب‌شده از سوی اروپا ممکن است نقل‌و‌انتقال ناشی از صادرات نفت ایران را شامل نشود؛ اتفاقی که البته با واکنش مقامات سیاسی ایران مواجه شده که تأکید دارند اروپا باید شفاف‌تر و منسجم‌تر گام بردارد وگرنه به گفته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برهم‌خوردن برجام ممکن است به هرج و مرج بینجامد. روزنامه وال‌استریت ژورنال خبر داده که اگر فرانسه میزبان وسیله ویژه پرداخت با ایران شود، آلمان زمام امور آن را به‌دست خواهد گرفت و اگر آلمان میزبان وسیله پرداخت شود، فرانسه زمام امور را به‌دست خواهد گرفت. به نوشته این روزنامه آمریکایی، این مکانیسم مالی هنوز نهایی‌نشده و مراحل پایانی آن در حاشیه اجلاس گروه جی‌۲۰ که در سی‌ام ‌ماه جاری میلادی در بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین برگزار می‌شود، مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. خبرگزاری رویترز هم به نقل از برخی ‌دیپلمات‌های اروپایی گزارش داده احتمال کمی وجود دارد که سازو‌کار ویژه مالی اروپا فروش نفت ایران را پوشش دهد.

میگل آریاس کانیته، کمیسیونر انرژی اروپا، در پاسخ به اینکه آیا این مکانیسم قادر به فروش نفت خواهد بود، گفت: ما در حال توسعه یک سازوکار مالی ویژه هستیم اما این کار آسان نیست. در عین حال برخی دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند: جنبه‌های حقوقی و فنی این سازوکار، مانند بحث‌های مربوط به مالکیت، صلاحیت حقوقی و زیرساخت‌های بانکی که درصورت لزوم مورد استفاده قرار می‌گیرند، نهایی شده است. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید: اولویت ما این است که بتوانیم از سیستم بانکی برای انجام معاملات مالی بهره‌مند شویم و بتوانیم نفتمان را به فروش برسانیم.

حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران می‌گوید: به‌طور حتم طولانی‌شدن زمان اجرا و عملیاتی‌نشدن سازوکار ویژه مالی اروپا، موجب زیان شرکت‌های ایرانی و اختلال در فعالیت‌های آنها خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید