• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 39000
+
-

مذاکره درباره ابهامات 15 گانه قانون منع به کارگیری بازنشستگان

ابهامات دستگاه‌های مختلف در اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، آنها را به جلسه مشترک با نمایندگان مجلس کشاند. نمایندگانی از 3قوه روز گذشته بر سر تاریخ و دایره شمول قانون بحث و گفت‌وگو داشتند. دیوان محاسبات مجلس میزبان این جلسه بود. 26آبان‌ماه از سوی دیوان محاسبات به‌عنوان مهلت نهایی جدایی مقامات و مدیران بازنشسته از دستگاه‌ها اعلام شده بود، با این حال برخی شبهات همچنان بازنشسته‌های بسیاری را منتظر نظر مجلس نگه داشته است. تنها یکی از شبهات درباره وضعیت اعاده به خدمتی‌های بازنشستگان اجباری دولت محمود احمدی‌نژاد تناقض‌های زیادی را درباره ادامه فعالیت آنان برانگیخته است. زهرا سعیدی، نماینده مبارکه که در جلسه روز گذشته نمایندگان 3قوه حضور یافته بود، درباره جزئیات این نشست گفت: «جلسه ویژه نمایندگان 3قوه برای رفع موارد اختلافی و 15ابهام و سؤال در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان برگزار شد و اگر 3قوه نسبت به موارد اختلافی به اجماع نرسند، از مجلس استفساریه می‌شود.» سخنگوی فراکسیون جوانان مجلس با اشاره به تهیه فهرستی از سوی دستگاه‌های مختلف درباره شبهات اجرای قانون به خبرگزاری فارس گفت: این سؤالات و ابهامات طی ۱۵ مورد مطرح شده ‌که بین 3 قوه وجود دارد که مقرر شد هفته آینده بررسی شود.

به گفته سعیدی، اگر در نشست هفته آینده درخصوص پاسخ سؤالات مذکور به اجماع نظر رسیدند که برای ابلاغ و اجرا اعلام می‌شود اما ممکن است اختلافاتی در این زمینه وجود داشته باشد و امکان دارد که لیست ذکر‌شده استثنا‌ زده شود و از مجلس مورد سؤال قرار گیرد تا در این صورت مجلس پاسخ آن ابهامات و سؤالات را بدهد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان این موضوع وجود دارد که در پاسخ به این سؤالات و ابهامات برای برخی مدیران از این قانون استثنا‌ قائل شوید، گفت: خیر، اصلا اینگونه نخواهد شد، چراکه جنس اصلی و متن این قانون کاملا مشخص است اما برخی ابهامات در این زمینه وجود دارد. جمشید انصاری معاون امور اداری و استخدامی و لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور به نمایندگی از دولت، سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی، فرید موسوی رئیس فراکسیون جوانان، زهرا سعیدی به نمایندگی از مجلس، معاون قضایی دیوان عدالت اداری و نماینده رئیس سازمان بازرسی کل کشور به نمایندگی از قوه قضاییه، رئیس دیوان محاسبات و دادستان این دیوان در جلسه حضور داشتند.

به‌کارگیری بازنشستگان جرم است

دادستان دیوان محاسبات گفت: تعیین تکلیف درباره ممنوعیت قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به دوشنبه آینده موکول شد. فیاض شجاعی درباره جلسه روز گذشته به خبرگزاری صداوسیما گفت: تقریبا همه اعضای حاضر در جلسه اتفاق نظر داشتند که 26آبان تاریخ قطعی اجرای این قانون است. همچنین تعیین تکلیف بازنشسته‌های به‌کارگرفته شده در دستگاه‌های اجرایی به تفصیل مطرح و تصمیم‌گیری در این‌باره مبنی بر اینکه آیا ممنوعیت مقرر در به‌کارگیری بازنشستگان شامل اعاده به خدمت کارکنان دولت هم می‌شود یا خیر، به جلسه بعد موکول شد. شجاعی درباره اصرار برخی مدیران بازنشسته مبنی بر ادامه حضور در مناصب به‌رغم شمول این قانون، گفت: البته نمایندگان دولتی حاضر در جلسه تأکید داشتند که دولت با آمادگی کامل این قانون را اجرا کرده و افرادی هم که باقی مانده‌اند، از مصادیق ابهام در این قانون هستند. او درباره مدیران اعاده به خدمت نیز افزود: مدیران بازنشسته اعاده به خدمت که مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان هستند، اگر همچنان در موقعیت خود ابقا شوند، مرتکب جرم تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید