• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38761
+
-

تکذیب تبادل انگلیسی

ادعای یک رسانه‌ انگلیسی درخصوص شرط آزادی نازنین زاغری محکوم امنیتی در ایران، باعث شد بار دیگر نام او، پرونده‌اش و پرونده مربوط به بدهی 400میلیون پوندی انگلیس بر سر زبان‌ها بیفتد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هرگونه رابطه‌ میان بدهی‌های انگلیس به ایران و پرونده نازنین زاغری را رد کرد و گفت که این موضوعات کاملا متفاوت و با 2 ماهیت گوناگون است. او گفته است: تصور می‌کنم که طرح این موضوع از سوی برخی رسانه‌ها آن‌هم به این صورت و با ایجاد ارتباط ساختگی و مقایسه بین 2 موضوع از سر نا آگاهی و یا بر‌گرفته از برخی کانون‌های سیاسی خاص و به‌منظور ایجاد فشار بر جمهوری اسلامی ایران و همچنین با اهداف کاملا برنامه‌ریزی شده صورت پذیرفته است.هفته گذشته روزنامه تایمز مدعی شد که ‌هانت در سفر به تهران، خواستار آن شده در ازای حل و فصل اختلافات بر سربدهی ۴۰۰میلیون پوندی بریتانیا به ایران در پرونده خرید تانک‌های «چیفتن»، «نازنین زاغری راتکلیف»، شهروند انگلیسی - ایرانی که در ایران به جرایم امنیتی محکوم شده آزاد شود. با این حال 26دی‌ماه 94همزمان با تاریخ اجرای برجام خبری روی خروجی رسانه‌ها رفت که حکایت از نهایی شدن یک مذاکره امنیتی اطلاعاتی پیچیده با آمریکایی‌ها داشت که نتیجه آن تبادل 4جاسوس آمریکایی با جمعی از زندانیان ایرانی در آمریکا بود. جیسون رضائیان در جریان این تبادل به آمریکا رفت. رسانه‌ها نوشتند ایران پیش از انقلاب 400میلیون دلار برای خرید جنگ‌افزار به آمریکا پرداخت کرده بود و با محاسبه سود این مبلغ، جمعا 1.7میلیارد دلار از آمریکایی‌ها بابت این تبادل گرفته است.

قوت گرفتن شایعه ارتباط دستگیری زاغری با بدهی‌های انگلیس پس از آن قوت گرفت که مرداد 95ریچارد راتکلیف همسر نازنین زاغری به کمپین حقوق بشر در ایران مدعی شده بود که نازنین به‌عنوان مهره معامله در زندان نگه داشته شده است. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا که هفته گذشته برای یک سفر رسمی به ایران سفر کرده بود روز سه‌شنبه هفته قبل اعلام کرد: با خانواده نازنین زاغری راتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی که از 2 سال پیش در تهران زندانی است، ملاقات کرده است. این ملاقات پس از دیدار وزیر خارجه بریتانیا با محمد جواد ظریف وزیر خارجه و علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران صورت گرفته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نازنین زاغری تبعه ایرانی- انگلیسی است. وی 15فروردین سال 95توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی دستگیر و به کرمان منتقل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید