• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38689
+
-

نزول سنگین بورس همگام با افت دلار و نفت

بورس تهران با یک نزول سنگین در یک روز معادل 5/2درصد افت کرد

بورس
نزول سنگین بورس همگام با افت دلار و نفت

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز شنبه همگام با کاهش ارزش دلار و افت قیمت نفت با یک نزول سنگین معادل 2.5درصد افت کرد.
به گزارش همشهری، برخلاف آنچه انتظار می‌رفت شاخص‌های بورس از مهر‌ماه تاکنون نتوانسته‌اند با رشد مواجه شوند و در این مدت تحت‌تأثیر بسیاری از عوامل اقتصادی ازجمله کاهش ارزش دلار با افت مواجه شده‌اند. در شهریور‌ماه امسال که شاخص‌های بورس رو به صعود بودند پیش‌بینی می‌شد شاخص کل بورس تهران به‌راحتی از مرز 200هزار واحد عبور کند و حتی برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که این شاخص احتمالا تا 400هزار واحد هم رشد خواهد کرد اما اکنون شاخص بورس در محدوده 170هزار واحد قرار گرفته و برخی کارشناسان حتی پیش‌بینی می‌کنند شاخص کل بورس تهران به زیر100هزار واحد هم برسد. اگرچه این پیش‌بینی‌ها قدری افراطی به‌نظر می‌رسد اما بخش زیادی از تحلیلگران بر این باورند که شاخص بورس که نمایانگر رویه حرکتی بازار است تا 155هزار واحد هم افت کند. 
این نزول‌ها بعد از آن اتفاق افتاد که قیمت هر دلار آمریکا تحت‌تأثیر اجرای سیاست‌های جدید بانک مرکزی از 19هزار تومان به 15هزار تومان رسید و سپس در محدوده 14هزار تومان نوسان داشت. در چنین شرایطی شاخص بورس که وابستگی آشکاری به نوسان‌های قیمت ارز پیدا کرده است تحت‌تأثیر افزایش نرخ برابری ریال در برابر دلار با افت مواجه شد و در مبادلات شنبه هم تحت‌تأثیر نزول دوباره قیمت ارز با یک نزول سنگین دیگر مواجه شد.

نزول سنگین در روز شنبه
از روز شنبه قیمت هر دلار آمریکا با نزول از محدوده 13هزار و 500تومان به محدوده 12هزار و 500تومان رسید و این موضوع معاملات بازار سهام را تحت‌تأثیر قرار داد؛ به‌طوری که شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز شنبه با 4460واحد کاهش معادل 2.5درصد افت کرد و به 171هزارو 252واحد رسید. به‌نظر می‌رسد چنانچه روند نزولی قیمت دلار همچنان ادامه داشته باشد، شاخص کل بورس تهران هم همگام با این افت با نزول‌های بیشتری مواجه شود.
اما این همه ماجرا نیست؛ زیرا شاخص‌های بازار سهام به غیر از قیمت دلار از عوامل دیگر اقتصادی ازجمله نفت هم تأثیر می‌پذیرد؛ چراکه کاهش قیمت نفت منجر به کاهش درآمد دولت و همینطور کاهش بودجه‌های عمرانی دولت می‌شود. بر همین اساس همزمان با افزایش نرخ برابری ریال در برابر دلار قیمت نفت هم تا مرز 58دلار در هر بشکه افت کرد و این موضوع به افت قیمت سهام برخی شرکت‌ها در بورس منجر شد. قیمت نفت در طول چند هفته گذشته به‌دلیل عرضه ذخایر استراتژیک ۹۰ روزه آمریکا و افزایش تولید روسیه و عربستان نزدیک به 25درصد افت کرده است.
در چنین شرایطی صنایعی که وابستگی مستقیم به بودجه‌های عمرانی دولت دارند، تحت‌تأثیر این رویداد قرار گرفتند و با کاهش ارزش سهامشان در بورس مواجه شدند؛ به‌طور مثال گروه سیمان و انبوه‌سازی‌ که بخش عمده‌ای از فعالیتشان وابسته به بودجه عمرانی دولت است با کاهش ارزش مواجه شدند و این احتمال وجود دارد که با تداوم کاهش قیمت نفت نتوانند سود‌هایی را که پیش‌بینی کرده‌اند به‌دست بیاورند.
برخی برآورد‌ها همچنین نشان می‌دهد درصورت تداوم کاهش قیمت نفت مقدار کسری بودجه دولت در سال آینده به بیش از 70هزار میلیارد تومان برسد و دولت نتواند از پس مخارج عمرانی‌اش بربیاید. این موضوع می‌تواند بر مقدار درآمد‌زایی برخی از شرکت‌های بورس اثر داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید