• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38677
+
-

ظریف هم وزیر امور خارجه آمریکاست؟

ظریف هم وزیر امور خارجه آمریکاست؟

بهروز رسایلی

یکی از شبکه‌های تلویزیونی هنگام پوشش اخبار مربوط به قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا برخلاف پرسپولیس، استقلال و سایپا که پسوند «ایران» را برای آنها درنظر گرفت، ذوب‌آهن را با پسوند «اصفهان» معرفی کرد. این مسئله با اعتراض شدید باشگاه اصفهانی همراه شد؛ به این ترتیب که سعید آذری به‌عنوان مدیرعامل ذوب اجازه ورود دوربین‌های تلویزیونی به استادیوم فولادشهر برای تصویربرداری از بازی این تیم برابر پارس‌جنوبی را نداد.

البته با وجود اعلام قبلی عدم‌پخش این بازی و رایگان بودن مسابقه، باز هم تماشاچیان بسیار کمی از این بازی دیدن کردند، اما اصل مطلب چیز دیگری است؛ اینکه آیا وقوع یک اشتباه در زیرنویس تلویزیونی، دلیل خوبی برای منع ورود دوربین‌ها به ورزشگاه، برگزاری بازی در تاریکی رسانه‌ای و ناقص کردن آرشیو مسابقات محسوب می‌شود؟

البته که چنین جدیتی اگر مثلا به‌خاطر احقاق حقوق باشگاه‌ها در زمینه دریافت حق پخش تلویزیونی به‌کار گرفته می‌شد می‌توانست قابل دفاع باشد، اما اینکه دوستان به‌خاطر یک زیرنویس بخواهند قیصریه را به آتش بکشند عجیب است. الان علی دایی هم ماه‌هاست به‌خاطر پخش خبری که مورد تأیید او نبوده، از مصاحبه با دوربین‌های تلویزیونی طفره می‌رود؛ اما آیا واقعا درست است که اهالی فوتبال ما تعامل‌شان با رسانه را براساس پخش محتوای دلخواه‌شان تنظیم کنند؟

واضح است که در کار رسانه‌ای از این دست اشتباهات رخ می‌دهد و پشت بیشتر آنها هم هیچ سوءنیتی وجود ندارد. به‌طور مثال آبان‌ماه سال گذشته اخبار شبکه یک محمدجواد ظریف را «وزیر خارجه آمریکا» معرفی کرد که کلی جنجالی شد؛ آیا ظریف ترش کرد؟ آیا از آن به بعد همه فکر می‌کنند او یک وزیر آمریکایی است؟ تازه یادمان باشد این اتفاق در حوزه پرنظارت سیاسی رخ داد، وگرنه وقوع چنین اتفاقاتی در عرصه ورزش زیاد هم عجیب نیست. اینکه مدیران ذوب‌آهن در پس این رفتار خودنمایانه چه انگیزه پنهانی داشتند روشن نیست، اما نباید باب شود که هر کس از یک مسئله خوشش نیامد، رو به تحریم رسانه بیاورد. حتی اگر آن رسانه، صداوسیمایی باشد که مجموع عملکردش در زمینه‌های مختلف به ندرت قابل تأیید است.

از همه اینها که بگذریم کاش آقای آذری این ملی‌گرایی و نگاه فرامنطقه‌ای قابل ستایش را در سایر رفتارهای خودشان هم به خرج می‌دادند. به هر حال یادمان نرفته ایشان هزار بار تا به حال در مدح مدیریت اصفهانی سخنان تفرقه‌انگیز به زبان آورده و پارسال حتی آسیایی شدن پرسپولیس و استقلال را هم محصول درایت اصفهانی تاج و شرکا در زمینه کمک به پرداخت بدهی‌های این دو باشگاه به‌حساب می‌آورد. این حرف‌های نسنجیده است که آتش به پا می‌کند وگرنه در یک زیرنویس تلویزیونی هر اشتباهی ممکن است رخ بدهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید