• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38594
+
-

شیرینی به نیشکر هفت‌تپه برگشت

کارگری
شیرینی به نیشکر هفت‌تپه برگشت


در سومین هفته از تجمع کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه که در اعتراض به معوق شدن حقوق، برگزار شده بود، عاقبت مسئولانی از وزارت کار و اقتصاد پا به میدان گذاشتند و درنهایت طبق مصوبه‌های شورای تأمین استان خوزستان مقرر شد مبلغ 8میلیارد تومان بابت حقوق یک‌ماه این کارگران به حساب‌شان واریز شود تا سرآغازی برای تسویه مطالبات مزدی آنها باشد. همچنین خبرها حاکی از این است که تمامی 20کارگر بازداشت شده در تجمعات اعتراضی هفت‌تپه آزاد شده‌اند.

به گزارش همشهری، اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه برای تحقق 2 مطالبه اساسی یعنی تسویه مطالبات مزدی و بازگشت شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به دولت استوار شده بود که فعلا به‌واسطه رایزنی‌های مقامات محلی و دولتی، تحقق یکی از مطالبات آنها یعنی تسویه معوقات در دستور کار قرار گرفته است، اما هنوز از تصمیم دولت و سازمان خصوصی‌سازی برای حل مشکل مالکیت این شرکت خبری منتشر نشده است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه مشکل اصلی شرکت متبوع خود را سوءمدیریت می‌دانند و می‌خواهند این شرکت یا دوباره دولتی‌سازی شود یا از طریق شورای کارگری و تحت نظر دولت اداره شود اما تجربه ارزشمند احیای هپکو نشان می‌دهد که حتی با حفظ مالکیت فعلی این شرکت نیز امکان ساماندهی آن وجود دارد و برای این کار فقط باید برنامه منسجم تدوین شود و البته عنان کار به هیأت عامل مقتدر و دارای اختیار داده شود. در ماجرای هپکو، سازمان خصوصی‌سازی پس‌ازاینکه با تغییر مالکیت این غول بحران‌زده نیز نتوانست مشکلات آن را حل کند، اداره شرکت را برعهده گرفت و اخیرا موفق شد دوباره شرکت را به تولید برگرداند. موضوع زیان 350میلیارد تومانی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در زمان واگذاری، یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که باعث می‌شود قضاوت درباره سلب اختیار این شرکا از بخش خصوصی چندان راحت نباشد اما سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند حالا که زمینه مساعد برای برطرف کردن اعتراضات این شرکت فراهم آمده، به کمک مدیریت شرکت بیاید و تصمیم‌گیری برای مالکیت آن را به بعد از ساماندهی موکول کند. در این صورت می‌توان امیدوار بود که هم مشکلات کارگران رفع شود و هم حل مشکل شرکت در یک فرایند معقول دنبال شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید