هنوز بسته اسباببازیهای آموزشی آماده نشده است
ایجاد کلاسهای بازی و اسباببازی در 10هزار مدرسه کشور بدون آمادهکردن زیرساختهای لازم، انتقادهای بسیاری را از سوی کارشناسان آموزشی و والدین به همراه داشته است؛ نگرانی و ترس از افت تحصیلی شدید دانشآموزان طبق آنچه 2 آزمون جهانی «تیمز و پرلز» که سواد خواندن و نوشتن و ریاضیات را در هر کشور مشخص میکند، بزرگترین دلیلی است که این گروه به آن اشاره میکنند و خواهان توضیح آموزش و پرورش درباره آن هستند.
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با همشهری اینگونه توضیح داد: «با توجه به سابقه و همکاری خوبی که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر سر طرح «کانون مدرسه» داشتهایم و از آنجا که کانون ظرفیتهای خوبی در زمینه نمایش، موسیقی، بازی، کتابخوانی و...برای بچهها دارد، در جشنواره اخیر اسباببازیها قرار شد که با همکاری آنها «بسته اسباببازی» که در رشد تفکر و خلاقیت دانشآموزان مؤثر باشد، تهیه کنیم تا در مدارس استفاده شود.»
او در پاسخ به اینکه چطور وقتی شما در ابتدای کار هستید و حتی هنوز «بسته اسباببازیها» مشخص نشده و تازه میخواهید جلسات بحث و بررسی آن را آغاز کنید، وعده آموزش با اسباببازی در 10هزار مدرسه را میدهید، گفت: «عددی که وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده حدودی است و کمتر از آن خواهد شد.»
حکیمزاده این انتقاد را که معلمان مدارس تا چه میزان به روش آموزش با اسباببازی مسلطاند و آیا اصلا آموزش دیدهاند یا نه، اینطور پاسخ داد که: «نه هنوز آنها را آموزش ندادهایم؛ میخواهیم طرح را از بهمنماه شروع کنیم و تا آن زمان تعدادی از معلمان را با این روش آشنا میکنیم. اصلا قرار است امسال فقط 8تا 10جلسه با این روش برای دانشآموزان محدودی آموزش داشته باشیم و اجرای سراسری آن را در سال بعد انجام دهیم.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه چرا اجرای این طرح را به سال آینده که زیرساختهای طرح همچون ایجاد اتاق بازی، آموزش معلمان، تعیین تکلیف بسته آموزشی نهایی شود، موکول نکردید، اظهار داشت: «به هر حال باید این قالبهای خشک و خموده را یک زمانی شکست و روشهای جدید را مطرح کرد. قصد ما هم همین است و این سناریو را با این روش دنبال خواهیم کرد.»