• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 1 آذر 1397
کد مطلب : 38430
+
-

کی‌روش هر تصمیمی بخواهد می‌گیرد

به من که می‌رسد می‌گویند دیکتاتور

به من که می‌رسد می‌گویند دیکتاتور

محسن محمود‌صفری

محمد بنا پس از 2 سال دوری مجددا به رأس کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی برگشت. همیشه جدیت بنا در اردو‌های تیم ملی زبانزد بوده به‌طوری که قهرمانان جهان و المپیک هم جرأت کوچک‌ترین سرپیچی از او را نداشته‌اند. همیشه با سیستم خودش تیمش را ارنج می‌کرد که نتیجه‌بخش هم بود و زمانی که برای انتخاب نفرات به او فشار آوردند ترجیح داد که نباشد. حالا در نخستین روزهای بازگشتش با او همکلام شده‌ا‌یم.
   آقای بنا قبول دارید در ریو اشتباه کردید و گریه‌های شما باعث شد کسب 2 مدال برنز المپیک شکست تلقی شود؟
اشتباهم را قبول دارم ولی من در مصاحبه‌ام در ریو گفتم که باختیم و این حقیقت بود؛ چراکه دوست نداشتم حمید سوریان و امید نوروزی ببازند. دوست داشتم حبیب‌الله اخلاقی با آن کشتی‌های قشنگی که گرفت مدال بگیرد. من اصلا فکر نمی‌کردم گریه‌های من ضبط شود که بعدا خیلی‌ها از آن استفاده کردند و کسب 2 مدال برنز المپیک را شکست دانستند. شاید توقع نتایج المپیک لندن و کسب 3 مدال طلا را داشتند ولی ندیدند که فضای حاکم بر کشتی فرنگی قبل از المپیک لندن با قبل از المپیک ریو بسیار متفاوت بود. من همیشه برای کشتی زیاده‌خواه بودم، بهترین‌ها را برای کشتی خواستم و دلیل گریه‌هایم این بود که توقعم خیلی از خودم بیشتر بود و همین مسئله سبب شد تا آن اتفاق رخ دهد.
   اگر به گذشته برگردیم باز آن تیمی که 3 سهمیه المپیک ریو را نگرفته و شرایط به هم ریخته‌ای داشت را تحویل می‌گیرید؟
من تیم را تحویل گرفتم چون حس کردم در آن زمان کشتی به کمک من احتیاج دارد. به‌خاطر دارم زمان سال تحویل در مسابقات کسب سهمیه قزاقستان بودیم که این کسب سهمیه‌ها تا مسابقات استانبول طول کشید. همین کسب سهمیه‌ها فکر ما را درگیر کرده بود و خیلی از برنامه‌ها را نشد اجرایی کنیم. برای پاسخ به این سؤال باید بگویم ببینید طی سالیان گذشته چه مدال‌هایی در کشتی فرنگی کسب شده است و در ریو چه مدال‌هایی کسب شد. مدال برنزی که عبدولی کسب کرد، دست کمی از طلا نداشت. سالیان سال تیم ایران حتی سهمیه حضور در این وزن (75کیلوگرم) را کسب نمی‌کرد.
   برخی‌ها موفقیت‌های محمد بنا را به دلیل تغییر قوانین و دیگر مسائل می‌دانند و کمترین سهمی هم برای شما قائل نیستند؛ از این اظهارنظرها ناراحت نمی‌شوید؟
 در طول تاریخ همیشه این صحبت‌ها مطرح شده است و فقط مختص من نیست. از این ماجرا دلگیر نیستم و فقط می‌گویم باید حرمت‌ها حفظ شود. مردم مرا در خیابان می‌بینند و ابراز علاقه می‌کنند مردم خودشان انتخاب کرده‌اند و مرا همیشه شرمنده این رفتارشان می‌کنند. من همیشه گفته‌ام که کادر من بیشتر از من زحمت می‌کشد و من به‌عنوان سرمربی حضور دارم و در خدمت تیم ملی هستم. آن زمانی هم که به‌عنوان بهترین مربی دنیا انتخاب شدم گفتم من نماینده تمام مربیان سازنده هستم که این جایزه را گرفتم و در اصل این جایزه متعلق به آنهاست.
   خلق‌وخوی محمد بنا نسبت به قبل تغییر کرده است؟
شرایط زندگی من نسبت به قبل تغییر کرده ولی باید دید منظور چه تغییر رفتاری است.
   همه می‌دانند محمد بنا اجازه دخالت به هیچ‌کس را در انتخاب ملی‌پوشان نمی‌‍‌داد. می‌خواهیم بدانیم حالا شورای فنی نقشی در انتخاب نفرات دارد؟
من طبق روال گذشته مشورت‌ها را انجام می‌دهم ولی در نهایت تصمیم را خودم می‌گیرم؛ این مسئله در تمام دنیا مرسوم است. مثلا در فوتبال خودمان کی‌روش تصمیمی می‌گیرد، کسی هم اعتراض کند 4 نفر به او تشر می‌زنند که این نظر سرمربی است و باید اجرا شود. حالا من با این رزومه مشخص تصمیمی می‌گیرم می‌گویند دیکتاتور است. از سال2004 کارنامه من مشخص است. تعداد مدال‌هایی که در مسابقات المپیک، جهانی، بازی‌های آسیایی و قهرمانی‌های جام‌جهانی کسب شده را ببینید و آن موقع از من خواسته شود تغییر داشته باشم. من با یکسری افرادی که عاشق کشتی‌ هستند، قرار است کار کنم، کنار هم نشسته بودیم و زوری هم نیامدم ولی حالا که آمده‌ام باید برای عزت و افتخار ایران که همیشه برایم در اولویت بوده کار کنم. حالا اگر بگویند این بی‌عدالتی است من می‌گویم عدالت از نظر من به اهتزاز درآمدن پرچم ایران و شادی ملت است.
   در این مدت برای سرمربیگری پیشنهادی از کشورهای دیگر داشتید؟
من تا به حال به این موضوع فکر نکرده‌ام. یک زمانی برایم از یک جایی دعوتنامه آمده بود که فدراسیون به من نشان نمی‌داد. من هم گفتم وقتی نمی‌خواهم بروم بگذار تو جیب‌شان آن دعوتنامه بپوسد. کشتی چیزی ندارد که بخواهد به کسی بدهد. کشتی فقط درد و رنج بوده و فقط عشق است که سبب می‌شود در کشتی باشی. من دوست دارم در این شرایط سخت اقتصادی به واسطه کشتی اندکی موجب شادی مردم شوم.
   در این چند روزه عنوان کردید که کمافی السابق ایرج اسفندیاری‌فر و رسول جزینی در کنار شما به‌عنوان کادر خواهند بود. آیا قرار است از شاگردان سابقتان هم در کنار شما به‌عنوان مربی حضور داشته باشند؟
من دوست دارم حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی روزی سرمربی تیم ملی شوند و ما بایستیم و برایشان دست بزنیم. ولی کادر فنی که با آنها در حال مذاکره هستم افراد باتجربه‌ای هستند که تا هفته اول دی‌‌ماه که قرار است مرحله اول مسابقات انتخابی تیم ملی برگزار شود معرفی خواهند شد.
   یک جلسه هم با وزیر ورزش داشتید. در این جلسه چه گذشت؟
بعد از اینکه صحبت‌‌هایمان با بنی‌تمیم تمام شد به همراه آقا غلام به دیدار وزیر رفتیم. آقای سلطانی‌فر هم قول حمایت کامل تا المپیک را دادند. حالا نمی‌دانم خوش‌قول هستند یا نه.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید