• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38267
+
-

افزایش قیمت و کاهش مصرف پلاستیک در زنجان

رئیس اتحادیه نایلون و ملامین‌فروشان زنجان: قیمت اجناس پلاستیکی 5 برابر شده است

گزارش
افزایش قیمت و کاهش مصرف پلاستیک در زنجان

 زهرا هادیلو|   زنجان- خبرنگار: 

آمار می‌گوید که ما ایرانی‌ها با تولید ۵۰۰ هزار تن مصرف پلاستیک در سال، پنجمین کشور مصرف‌کننده پلاستیک هستیم. مصرف پلاستیک و کیسه‌های نایلونی دیگر به یکی از ملزومات اساسی زندگی روزمره ما ایرانیان تبدیل شده است، هر بار که برای خرید به بازار می‌رویم غیرممکن است تا زمان برگشت به خانه چندین کیسه زباله در دست نداشته باشیم. پویش‌های محیط زیستی مانند نه به پلاستیک و تولید ظروف سلولزی نیز نتوانسته هنوز جایگزین آنها شود. اما چندی است همین کیسه‌ها و ظروفی که با قیمت ارزان در دسترس همگان بود، گران شده و دیگر کمتر فروشنده‌ای با رغبت آن را در اختیار خریدار قرار می‌دهد.


افزایش قیمت

رئیس اتحادیه نایلون و ملامین‌فروشان زنجان در گفت‌و‌گو با همشهری در مورد وضعیت این صنف اظهار می‌کند: 350 نفر عضو فعال این اتحادیه هستند.
حسین رومی در خصوص علت گرانی پلاستیک می‌گوید: به طور کلی مشتقات مواد پتروشیمی گران شده است و چون با قیمت دلار محاسبه می‌شود، این شرکت‌ها بیشتر مواد تولیدی خود را صادر می‌کنند و همین مساله موجب گرانی شده است.وی با اعلام این‌که ‌اکنون قیمت‌ها 5 برابر شده است، می‌افزاید: اگر تا قبل از عید پلاستیک کیلویی 4 هزار تومان بود اکنون قیمت آن به 20 هزار تومان رسیده است.


گرانی اسباب‌بازی

اما مساله گرانی پلاستیک فقط مربوط به ظروف نمی‌شود. به گفته رئیس اتحادیه نایلون و ملامین‌فروشان زنجان، در حال حاضر قیمت اسباب‌بازی‌های داخلی نیز افزایش یافته است و کمتر کسی دیگر توان خرید آن را برای فرزندانشان را دارد. اسباب‌بازی‌های خارجی نیز به تبع این‌که وارداتی هستند از قیمت بالایی برخوردارند. 
وی ادامه می‌دهد: اسباب‌بازی که تا چند وقت پیش 40 هزار تومان بود به 150 هزار تومان رسیده است و با این شرایط کارمندی که حقوق کمی دارد چگونه می‌تواند جوابگوی فرزند خود برای خرید اسباب‌بازی باشد؟

رومی در پاسخ به این سوال که چند درصد از ظروف پلاستیکی و نایلونی در زنجان تولید می‌شود، می‌گوید: تعداد شرکت‌های تولیدی این اجناس بسیار کم است و شاید به 3 شرکت هم نرسد، بیشتر این اجناس از شهرهای دیگر به خصوص تهران به سراسر کشور عرضه و پخش می‌شود.


 ظروف یک‌بارمصرف

چندی است که فروشگاه‌های پلاستیک‌های 2000 تومانی که هم‌اکنون نام خود را به 3000 تومانی تغییر داده است، افزایش یافته است. رئیس اتحادیه نایلون و ملامین‌فروشان زنجان در پاسخ به این سوال که آیا این اجناس از مواد درجه 2 ساخته می‌شود، می‌گوید: این کالاها از مواد درجه یک اما با وزن کم ساخته می‌شود، به عنوان مثال اگر استاندارد وزن ظرف پلاستیکی 300 گرم باشد آنها از 200 گرم استفاده می‌کنند. 

حال سوال اینجاست که چرا با توجه به این علم که ظروف پلاستیکی تجزیه‌ناپذیرند یا برای این‌که در طبیعت حل شوند به سال‌ها زمان نیاز است، مردم به سمت مصرف این قبیل مواد گرایش دارند. رومی در جواب این سوال دلایل خود را می‌آورد و اظهار می‌کند: فرهنگ استفاده از ظروف یک‌بارمصرف باید در کشور تغییر کند، در کشوری مانند آذربایجان شما زباله‌ای در کنار سواحل پیدا نمی‌کنید اما در ایران قضیه به این شکل نیست.وی ادامه می‌دهد: در دسترس بودن و ارزان بودن این کالاها موجب شده است ایرانیان بیشتر مراسم‌ خود را با آنها برگزار کنند، چراکه به اعتقاد آنها این ظروف نیاز به شسته شدن و در نتیجه مصرف آب و مایع ظرفشویی و هزینه زیاد ندارد.
 
رومی در خصوص ابطال پروانه در سال جاری توسط جوازداران این صنف می‌گوید: هر سال به طور روتین چند نفر از جوازداران برای ابطال به اتحادیه مراجعه می‌کنند اما در حال حاضر به دلیل گرانی و فروش کم، افراد بیشتری خواهان ابطال هستند. 


 تفکیک زباله

رئیس اتحادیه نایلون و ملامین‌فروشان زنجان می‌افزاید: باید برای این‌که زباله‌های پلاستیکی وارد چرخه بازیافت شوند شهرداری برنامه‌های مدونی را اجرا کند که تفکیک زباله یکی از این راه‌هاست.

شهرداری زنجان چندی است که طرح تفکیک زباله از مبدأ را شروع کرده و در این راه تا حدودی موفق بوده است تا آنجا که رئیس پسماند شهرداری زنجان از استقرار 5 کانکس در مناطق مختلف شهر برای دریافت زباله‌های خشک خبر می‌دهد. هاشم نجفی می‌گوید: این زباله‌ها به کارگاهی منتقل و در آنجا بازیافت می‌شوند.


حفظ محیط زیست

رئیس اداره آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط‌‌ زیست زنجان با اشاره به این‌که اولویت تمام اقدامات باید حفظ و نگهداری از محیط‌‌ زیست باشد، می‌گوید: لازمه یک زندگی سالم داشتن محیط‌‌ زیست سالم است. در حال حاضر در مدرسه شهید بهشتی، مدرسه محیط زیستی وجود دارد که روشنایی این مدرسه با انرژی خورشیدی است، شیرآلات مدرسه الکترونیکی است و باکس‌های تفکیک زباله و سایر موارد محیط زیستی رعایت شده است. 
 عباس لطفی ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان این مدرسه پس از آموزش‌هایشان تشکلی با عنوان «نه گفتن به کیسه‌های پلاستیکی» تشکیل داده‌اند و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنند. 

وی بر این باور است اگر کمتر از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنیم یا خریدهایمان را در یک کیسه بگذاریم یا کیسه پارچه‌‌ای با خود ببریم می‌توانیم در این جهت حرکت کنیم. متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد استفاده از محصولات پلاستیکی در منازل مانند سفره‌های نایلونی هستیم که گسترش استفاده از این محصولات باعث آسیب به محیط‌زیست و سلامت خانواده می‌شود. 

لطفی می‌افزاید: در برخی کشورهای پیشرفته استفاده از کیسه‌های پلاستیکی هزینه زیادی دارد، بنابراین افراد تمایلی به استفاده از این کیسه‌ها ندارند. پس می‌توان از اهرم افزایش قیمت هم برای کاهش استفاده از این محصولات استفاده کرد و از این طریق مصرف را کاهش داد. در این میان نباید از حمایت و همکاری ارگان‌های مختلف برای آموزش و آگاه‌سازی افراد نیز غافل شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید