• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38249
+
-

رانش زمین در کمین منطقه طالقانی گرمی

مدیر کل مدیریت بحران استان: در مورد امکان ساخت‌و‌ساز در این محله تصمیم‌گیری می‌شود

محله
رانش زمین در کمین منطقه طالقانی گرمی

پوپک قاسمی|   گرمی- خبرنگار:

شهر گرمی از شهرهای کوهپایه‌ای استان است و به دلیل توپوگرافی خاص منطقه، تهدیدها و فرصت‌های ویژه‌ای دارد. یکی از تهدیدات این توپوگرافی خطر رانش برای ساکنان محله‌های کوهپایه‌ای است و در طول سال‌های گذشته در محله‌های مختلف این شهر شاهد رانش زمین و خسارت به اماکن شهری بوده‌ایم که نمونه آن محله کتول‌آباد است. محله طالقانی از محله‌های دیگر در معرض خطر رانش است که این تهدید در حال حاضر به مرز بحران رسیده است. مساله‌ای که باعث شده برای آمادگی با بحران احتمالی چندین مانور بحران در این منطقه انجام شود. درحال حاضر جلسات برگزارشده برای بررسی مشکل این محله به ضرورت انجام مطالعات بیشتر ختم شده است.


تخریب بیمارستان و مدرسه محله 

این محله در غرب شهر گرمی و پشت بیمارستان قدیم واقع شده است و ساکنان آن از خطر رانش زمین ابراز نگرانی می‌کنند. یکی از اهالی این منطقه به همشهری می‌گوید: قبلا یک بیمارستان و یک مدرسه در این محله با رانش زمین به‌کل تخریب شدند و حالا هم خانه‌های اهالی ترک برداشته اشت.

«ذوالفقار پناهی» ادامه می‌دهد: ما نگران امنیت خانواده خود هستیم و صاحبان 300 واحد مسکونی محله از مسئولان می‌خواهند در این زمینه تصمیمی کارساز بگیرند. «علیرضا امینی» یکی دیگر از اهالی اظهار می‌کند: ما در زمین خود قصد ساخت‌و‌ساز داشتیم و حتی مراحل اولیه مانند نقشه‌کشی و ریختن مصالح انجام شده است، اما بلاتکلیفی مسئولان در تصمیم‌گیری باعث شده ما هم بلاتکلیف بمانیم. مصالح ما در زمین مانده است که باید مدام نگهبانی دهیم. از سوی دیگر تاخیر در پایان ساخت‌وساز هم هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و ما را در ادامه کار با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. 


تشدید مشکل با گودبرداری غیراصولی

مدیر‌کل مدیریت بحران استان اردبیل خواستار تعیین تکلیف نهایی مناطق رانش‌پذیر این شهرستان از جمله محله طالقانی گرمی شده و بر لزوم دقت دستگاه‌های اجرایی در انجام هر گونه عملیات عمرانی و گودبرداری در این مناطق تاکید می‌کند.
«فرهاد عبدالعلی‌پور» می‌گوید: در سال‌های گذشته تهدید بیشتر بوده است و بعد از زهکشی تا حدودی این خطر کاهش یافته است، اما باید مطالعه جدیدی با لحاظ کردن تمام شرایط فنی برای ساماندهی اوضاع این محله انجام شود. 

عبدالعلی‌پور با اشاره به این‌که نباید تا مطالعه مجدد، ساخت‌و‌ساز جدیدی در این محله صورت پذیرد، بیان می‌کند: در حال حاضر هدف اول ثابت ماندن وضعیت فعلی است، اما باید برخی ملاحظات برای جلوگیری از تشدید وضعیت انجام شود، زیرا در مناطقی که گودبرداری غیراصولی صورت گرفته،‌ خطر تهدید رانش بیشتر شده است. 

این مسئول تاکید می‌کند: این مساله در روزهای گذشته در کارگروه رانش و با حضور مشاوران و دفتر فنی مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به این‌که مطالعات انجام‌شده در این زمینه مربوط به 10 سال قبل است و در این مطالعه تنها مساله رانش مورد بررسی قرار گرفته است مقرر شد با انجام مطالعات جدید همه‌جانبه در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به‌روزرسانی اطلاعات، تصمیمات نهایی گرفته شود که آیا با رعایت مسائل فنی، امکان ساخت‌و‌ساز با لحاظ کردن شرایط جدید در این محله وجود دارد یا نه.


هفته آینده؛ جلسه نهایی

فرماندار گرمی هم با اشاره به این‌که نگرانی‌های ساکنان این منطقه برای ما قابل درک است، اظهار می‌کند: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با بررسی بیشتر این منطقه ایمن‌سازی شود. «ابراهیم امامی» اظهار می‌کند: چون مطالعات قبلی مربوط به سال 87 است، مشاور طرح باید نسبت به به‌روزرسانی داده‌های حاصله و ارائه راهکار با ضوابط فنی در محدوده مورد نظر اقدام کند تا ما هم بتوانیم اقدامات موثر را انجام دهیم. امامی ادامه می‌دهد: در هفته آینده جلسه‌ای از سوی دفتر استانداری با مشاور مربوطه تشکیل می‌شود تا موارد جمع‌بندی شود و شهرداری تا ارائه اظهارنظر کارشناسی مشاور با اطلاع‌رسانی و نصب تابلوی محدوده رانش از هر گونه ساخت‌و‌ساز جلوگیری خواهد کرد. 
***
بررسی وضعیت محله طالقانی گرمی نشان می‌دهد سال‌هاست که اهالی این محله در معرض خطر رانش زندگی می‌کنند و ضرورت دارد مسئولان با درک این خطر، تصمیم درست و سریعی در این زمینه اتخاذ کنند.


سابقه رانش در گرمی

محله کوتول‌آباد گرمی در گذشته به دلیل رانش زمین به طور کامل تخریب شد و اکنون برای جلوگیری از رانش مجدد این منطقه جنگل‌کاری شده است و طبق آخرین خبرها شهرداری قصد تبدیل این محله به پارک جنگلی را دارد. رانش محله کوتول آباد باعث شد طی تصمیمی مسئولان شهرستان ساکنان این محله را به شهرک ولیعصر(عج) گرمی در دو کیلومتری گرمی و در مسیر جاده گرمی- اردبیل انتقال دهند و زمینه ایجاد یک محل مسکونی مناسب در محلی هموار و وسیع در نزدیکی شهر گرمی را فراهم سازند. هر چند هدفگذاری این انتقال به صورت مطلوب صورت نگرفته و فراهم نبودن زیرساخت‌ها و امکانات شهری مردم این منطقه را با مشکلاتی مواجه کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید