• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3818
+
-

گالری‌ها هم در جشنواره تجسمی فجر مشارکت می‌کنند

تجسمی
گالری‌ها هم در جشنواره تجسمی فجر مشارکت می‌کنند

 نشست خبری دهمین جشنواره تجسمی فجر سه‌شنبه 19دی‌ماه با حضور مجتبی آقایی، دبیر کل جشنواره و جمشید حقیقت‌شناس دبیر هنری جشنواره در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

مجتبی آقایی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «در طول سال نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متعددی برگزار می‌شود که معمولا حاصل کار انجمن‌های تخصصی هستند.

جشنواره فجر به‌عنوان نمایه‌ای از ظرفیت‌های تجسمی کشور، عرصه حضور برای شاخه‌های گوناگون تجسمی را باز کرد و رشته‌ها و مدیاهای جدید حوزه تجسمی که به گویش معاصر نزدیک‌تر است را به نمایش گذاشت. بر همین اساس 10نفر از هنرمندان رشته‌های مختلف تجسمی در فرایند سیاستگذاری و انتخاب آثار حضور داشتند تا هم‌افزایی و نگاه بینارشته‌ای شکل بگیرد.»

به گزارش همشهری، او با بیان اینکه امسال تعدادی از گالری‌ها نیز در جشنواره تجسمی فجر مشارکت دارند، گفت: «برای نخستین بار از گالری‌های فعال تهران خواستیم آثار خود را با رویکرد معرفی هنرمندان‌شان به جشنواره ارسال کنند. تعدادی از گالری‌ها این مشارکت را پذیرفتند که هر کدام یکی از هنرمندان خود را در جشنواره معرفی می‌کنند.

همچنین مؤسسه فرهنگی اکو به بخش بین‌الملل اختصاص دارد و آثاری از هنرمندان مکزیک، روسیه، یونان، ترکیه و... در آن به نمایش درمی‌آید.» جمشید حقیقت‌شناس، دبیر هنری جشنواره هم با ارائه آمار گفت: «کل ثبت‌نام‌کنندگان این دوره جشنواره 2764نفر بود که تصویر 10650اثر را به دبیرخانه ارسال کردند.

پس از بررسی این تصاویر توسط شورای انتخاب آثار، تعداد 1622اثر انتخاب شد و در مرحله بعد 159اثر به‌صورت حضوری مورد بررسی داوران قرار گرفت و در نهایت 91اثر برای نمایش انتخاب شد. این آثار به 33هنرمند زن و 58هنرمند مرد اختصاص دارد و 8اثر متعلق به هنرمندانی از کشورهای بلژیک، برزیل، بنگلادش، پرو، ترکیه، صربستان و عراق است.

168هنرمند خارجی از 53کشور برای حضور در جشنواره ثبت نام کرده بودند که 8اثر برای نمایش انتخاب شد.»

حقیقت‌شناس در پایان صحبت‌هایش گفت: «یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جشنواره تجسمی این است که مردم متوجه نمی‌شوند این جشنواره چیست و به همین دلیل آن را دنبال نمی‌کنند و ارتباط خوبی با آن نمی‌گیرند. ما به‌دنبال برگزاری جشنواره برای متخصصان نیستیم بلکه می‌خواهیم از متخصصان کمک بگیریم تا جشنواره برای مردم برگزار شود و نظرات این مخاطبان را بدانیم. به‌نظر می‌رسد این اسم «تجسمی» مانعی برای برقراری ارتباط است زیرا مردم شناختی از محتوای آن ندارند.»

دهمین جشنواره تجسمی فجر از 3بهمن تا 4اسفندماه با مرکزیت مؤسسه فرهنگی هنری صبا در فرهنگسرای نیاوران، موزه فلسطین و مؤسسه فرهنگی اکو برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید