• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3752
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی | روزنامه‌نگار:

شاهکارهای اصفهان در بازی رایانه‌ای «مدهوش‌کننده»

صنعت بازی‌های رایانه‌ای، تصویری کلیشه‌ای و عموما غیرواقعی از اسلام و به‌ویژه خاورمیانه ارائه می‌دهد. در چنین فضایی، یک بازی که از تصاویر هندسی شاهکارهای معماری اصفهان الهام گرفته، مورد توجه منتقدان قرار گرفته است. الجزیره، در گزارشی به این بازی پرداخته و از آن با عنوان هیپنوتیزم‌کننده یاد کرده است. این بازی که در واقع بازسازی تصاویر هندسی شاهکارهای هنر اسلامی است، از سوی منتقدان با واکنش‌های مثبتی مواجه شده و از آن به‌عنوان «یک گنج»، «مدهوش‌کننده» و «زیبایی اسلامی غافلگیرکننده» نام برده شده است. این بازی که انگاره نام دارد، توسط مهدی بهرامی طراح 24ساله اصفهانی ساخته شده است. روش بازی اینگونه است که کاربران، با دیدن یک مدل هندسی، باید در محیط بازی و با استفاده از امکاناتی که دارند، مدل ارائه شده را بازسازی کنند. مهدی بهرامی در گفت‌وگو با الجزیره گفته است شاهکارهای معماری در زادگاهش اصفهان الهام‌بخش او برای ساخت این بازی بوده است و او تلاش کرده درباره قوانین ریاضی‌ای که در این شاهکارها مورد استفاده قرار گرفته یک بازی تولید کند. او به کلیشه‌های موجود از خاورمیانه در بازی‌های سرشناس دنیا اشاره کرده و از نگاه سطحی سازندگان بازی‌های معروف عموما جنگی دنیا گله و انتقاد کرده است. الجزیره در این گزارش، همچنین به سختی‌های تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای ایرانی به‌خاطر تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره کرده است.

کلاس‌های بدون بخاری در بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا

در چند روز اخیر که سرمایی بی‌سابقه آمریکا را در برگرفته، یک تصویر، حسابی در فضای مجازی سر و صدا به پا کرده است. در بالتیمور، قطع سیستم‌های گرمایشی یک مدرسه ابتدایی باعث شد تا کودکان با دستکش، کلاه و کاپشن در مدرسه حاضر شوند. تصاویر این کودکان، واکنش‌های زیادی درپی داشت و بعد از آن بود که مقامات محلی، مدرسه را تعطیل کردند.

استعفای دبیر چین بی‌بی‌سی به‌خاطر نابرابری جنسیتی

کری گریسی، سردبیر بخش چین بی‌بی‌سی، در اعتراض به‌وجود فرهنگ مردانه در پرداخت حقوق، از سمت خود استعفا کرد. گریسی، ‌استعفای خود را که سر و صدای زیادی در انگلیس به راه انداخته، در یک نامه سرگشاده اعلام کرد. او در این نامه به‌وجود «فرهنگ پرداخت حقوق غیرقانونی و مخفی» در بی‌بی‌سی اعتراض کرده و گفته است که این مؤسسه، با بحران اعتماد مواجه است. در گزارشی که درباره وضعیت پرداخت دستمزد در بی‌بی‌سی منتشر شده، فاش شده است که دو سوم ستاره‌هایی که دستمزد بالای 150هزار پوند دارند، مرد هستند. خانم گریسی که 30سال در بی‌بی‌سی کار می‌کند، گفته است سمتش به‌عنوان سردبیر بخش چین را ترک می‌کند و به شغل قبلی‌اش در اتاق خبر این مؤسسه بازمی‌گردد. او در نامه خود نوشته از اینکه متوجه شده 2نفر از همکاران مردش به‌عنوان دبیران بین‌الملل، 50درصد بیشتر از همکاران خانم در همین سمت‌ها حقوق می‌گیرند، شوکه شده است.

15هزار غیرنظامی تلفات سلاح‌های انفجاری در سال2017

  براساس تحقیق جهانی گاردین، بیش از 15هزار غیرنظامی در سال 2017 جان خود را به‌خاطر سلاح‌های انفجاری از دست دادند. این میزان، 42درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید