• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 37103
+
-

تزریق نقدینگی به صنایع نیمه‌فعال

استاندار: آذربایجان غربی در بحث رونق تولید رتبه سوم کشوری را داراست

گفت‌وگو
تزریق نقدینگی به صنایع نیمه‌فعال

هادی پناهی|  ارومیه – خبرنگار:

یک سال از حضور «محمدمهدی شهریاری» به عنوان استاندار در آذربایجان غربی می‌گذرد و اگر بخواهیم دستاورد این یک سال را ارزیابی کنیم، اگر چه حرکت‌های مثبتی طی این یک سال مانند افزایش آرامش سیاسی و همگرایی میان آحاد مردم، مبارزه با فساد و جذب سرمایه‌گذاران خارجی در این مدت انجام شده است اما تغییرات کند مدیریتی نیز از مواردی است که انتقادهایی را روانه شهریاری کرده است. پای صحبت‌های استاندار آذربایجان غربی نشستیم و درباره مسائل روز استان با او گفت‌وگو کردیم. 


یکی از انتقادها به شما تغییرات کند مدیریتی در سطح استان است؟ دلیل این موضوع چیست؟

قرار نبود با آمدن من همه مدیران استان تغییر کنند. توقعی نزد افکار عمومی وجود دارد که با آمدن استاندار جدید، باید همه مدیران و فرمانداران تغییر کنند. بر این اساس، بنده هم که وارد استان شدم نوعی تزلزل را در رفتار مدیران مشاهده می‌کردم. در این شرایط عملکرد ادارات تحت تاثیر این شایعات قرار گرفته و راندمان آنها کاهش پیدا می‌کند. تاکنون رزومه‌های زیادی از سوی افراد مختلف به بنده برای انتصاب در ادارات مختلف تحویل داده شده است. در ابتدای کار چون شناخت کافی از عملکرد مدیران نداشتم، دلیلی نداشت که در همان روزهای اول آنها را تغییر بدهم. این کار هیچ مبنای علمی و اخلاقی نداشت و ندارد. در همان روزهای اول از مدیران و فرمانداران خواستم تا برنامه‌های خود را برای مدیریت استان به بنده تحویل دهند. بر اساس نیازها و ظرفیت‌های استان مدیرانی که انگیزه‌های لازم را برای مدیریت نداشتند را تغییر دادیم. در مدت حضور در این مقام متوجه شده‌ام بسیاری از افراد شایسته، آذربایجان غربی را به سوی استان‌های دیگر ترک کرده‌اند. 

دلیل تاخیر در انتصاب‌ برخی مدیران هم به همین مساله مربوط می‌شود؟

برای انتخاب پست‌های مدیریتی وسواس و معیارهای خاصی داشتیم تا بتوانیم افراد شایسته را گزینش و انتصاب کنیم. اما در نهایت برخی از این افراد خود به دلایل گوناگون تمایلی به حضور در استان نداشتند و برای انتصاب برخی نیز منتظر استعلامات لازم قانونی هستیم که این موضوع کمی زمان‌بر است. در وهله بعد نیز از سوی وزارتخانه‌ها انتصاب مدیران با تاخیر همراه می‌شود، چراکه آنها نیز حساسیت‌های خاص خود را دارند و کار باید با هماهنگی 2 طرف پیش برود. در برخی حوزه‌ها نیز نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نظراتی دارند که از بنده و همچنین وزارتخانه پیگیری می‌کنند. 

معیارهای انتخاب مدیران بر چه اساسی است؟

تخصص و اشرافیت کامل در حیطه کاری، دید باز، قاطعیت، پاکدستی و جدی بودن در مبارزه با فساد از اصول و معیارهای اولیه است. مدیران باید خلاق باشند و بتوانند یک وحدت رویه در ادارات به وجود بیاورند. در پست‌هایی که نیاز به تغییر است، افراد برای مصاحبه و استعلامات لازم به وزارتخانه و دستگاه‌های ذی‌ربط معرفی شده‌اند و به‌زودی در تعدادی از ادارات کل شاهد تغییرات خواهیم بود. 

طی یک سال حضور شما در راس مدیریت استان جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی به چه صورت بوده است؟

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، دولت‌های مختلف تصمیمات متفاوتی برای سرمایه‌گذاری در استان‌ها گرفتند. در دولت سازندگی، سرمایه‌گذاری‌های کلان روی صنایع از سوی خود دولت انجام می‌شد. در آن ایام نیز متاسفانه استان درگیر ناامنی بود و دولت وقت نتوانست سرمایه‌گذاری کلانی در آذربایجان غربی انجام دهد. بعد از آن نیز با تصمیم دست‌اندرکاران نظام، سرمایه‌گذاری‌های کلان دولتی متوقف شد و یک خلأ بزرگ در بخش سرمایه‌گذاری ایجاد شد. البته افراد علاقه‌مند در برخی حوزه‌های صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاری‌هایی در استان انجام داده‌اند. درباره سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی هم شایعاتی مطرح شده است که تاکنون هیچ سرمایه‌گذار خارجی در استان جذب نشده است. قبلا درباره جزئیات جذب ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه برون‌مرزی با توجه به حضور سرمایه‌گذار خارجی توضیحات لازم را داده‌ام. به نظر برگزاری یک تور خبری از سوی معاونت اقتصادی و توسعه نیروی انسانی استانداری آذربایجان غربی می‌تواند در این زمینه روشنگر باشد. 

درباره تخلفات رانتی صورت‌گرفته در سال‌های گذشته و شائبه‌‌هایی که در این باره در جامعه ایجاد شده است، چه اقداماتی شده است؟

درباره تخلفات و رانت‌هایی که در گذشته از سوی برخی مسئولان در استانداری به افراد خاص انجام شده است، شفاف‌سازی کرده‌ام. روزهای اولی که به استان آمده بودم متوجه تعداد زیادی حواله سوخت شدم. پرس‌وجو کردم و گفتند که استان ۱۲ هزار تن سهمیه سوخت به صورت ماهانه دارد. در حدود ۲۰۰ هزار تن حواله سوخت بین افراد مختلف تقسیم شده بود. در این بین تخلفات عدیده‌ای از خرید و فروش این حواله نیز گزارش شده بود. بلافاصله بعد از انجام تحقیقات لازم دستور دادم تا جلوی این اتفاقات گرفته شود. شایعات و شائبه‌های مختلف نیز از سوی کسانی مطرح می‌شود که جلوی منافع آنها گرفته شده است. 

ثمرات جلوگیری از این تخلفات در کدام حوزه استفاده شده است؟

با مبارزه با این رانت‌ها و از محل سهمیه سوخت تنها در یک مزایده ۲۲ میلیارد تومان پول برای مرزنشینان اخذ شده است، در حالی که قبلا در یک سال ۱۵ میلیارد تومان هم به دست نمی‌آمد و همان پول نیز بر اساس گزارش‌های موجود به دست مرزنشینان نمی‌رسید. در حال حاضر ۸۰ هزار خانواده روستایی در مقابل حوادث ایمن سیل و زلزله بیمه شده‌اند و ۸۰ هزار نفر نیز بیمه درمان روستایی خواهند شد. با بیمارستان امید نیز تفاهمنامه‌ای امضا شده است که اگر یک بیمار دارای بیماری صعب‌العلاج به آنها مراجعه کرد، هزینه‌های آن با استانداری خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه اقتصادی استان، بدهی صنایع نیمه‌فعال به بانک‌هاست، این مشکل به چه صورت رفع خواهد شد؟

طی سال‌های گذشته صاحبان صنایع فعال در استان وام‌هایی از سیستم بانکی گرفته‌اند، اما مدیریت منابع مالی درستی نداشته و همین موضوع باعث شده است که با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند. با هدف رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنایع نیمه‌فعال از ۹۰۰ میلیارد تومان منابع مالی طرح رونق تولید ۷۰۰ میلیارد تومان جذب و به این واحدها و صنایع پرداخت شده است که کار بزرگی بود. در حال حاضر آذربایجان غربی در بحث رونق تولید رتبه سوم کشوری را داراست.

مهم‌ترین هدف و برنامه شما برای استان چیست؟

در یک سال گذشته بنده به دنبال آرامش سیاسی در استان و همگرایی بیشتر قومی و مذهبی بوده‌ام. گاهی اوقات که در سخنرانی‌های مختلف به انشقاق قومی اشاره می‌کنم، برای آگاه شدن مردم در مورد توسعه استان است. پیش‌زمینه توسعه استان، همگرایی و اتحاد همه مردم خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید