• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 37102
+
-

کلاف سردرگم نساجی اردبیل

تیم اقتصادی استانداری اردبیل به دنبال باز کردن گره‌ مشکلات کارخانه نساجی استان است

صنعت
کلاف سردرگم نساجی اردبیل

پوپک قاسمی|  اردبیل - خبرنگار:

استان اردبیل همواره از نبود صنایع مادر و صنعت‌های خرد موفق رنج برده است و تعداد محدود واحدهای تولیدی صنعتی این استان درگیر چنین مشکلاتی بوده‌اند. یکی از صنایع بزرگ اما ناموفق استان کارخانه نساجی سبلان پارچه است که اکنون با نام آرتامد فعالیت می‌کند با وجود ظرفیت عظیم به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه نساجی خاورمیانه تاکنون نتوانسته است با ظرفیت کامل خود فعالیت کند. این واحد صنعتی به دلیل مشکلات زیاد و با وجود تجهیزات مدرن مدام در حال تعویض نام و مالک خصوصی است که مانع بهر‌ه‌وری ظرفیت‌ کامل آن می‌شود. هرچند این روزها تیم اقتصادی استانداری درگیر حل مشکلات این کارخانه است و خبر از احیای سبلان پارچه می‌دهد.


نساجی اردبیل در بند تغییر مالکان 

کارخانه نساجی اردبیل(سبلان پارچه) به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه نساجی خاورمیانه با صرف اعتبار هزار و 200 میلیارد ریال در سال 86 با وعده اشتغال 4هزار و 500 نفر شروع به کار و امیدها را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان اردبیل بیشتر کرد. اما این واحد صنعتی در ادامه فعالیت‌ها به ظرفیت عظیم تولیدی و اشتغالی خود نرسید.

 این کارخانه تنها چند ماه بعد از افتتاح به دلیل مشکلات مالی و مدیریتی تعطیل شد. پس از چند بار تعطیلی و راه‌اندازی مجدد، عاقبت در تابستان سال 90 این مجموعه صنعتی به بانک تجارت واگذار و با تغییر نام به «شرکت آرتا تجارت زرین» دوباره راه‌اندازی شد، با این حال پس از مدتی مدیران وقت کارخانه نتوانستند به برخی تعهدات خود در قبال اداره این مجموعه عمل کنند. ادامه این وضعیت موجب شد باز هم مالک کارخانه تغییر کند و این بار با رأی قضایی سازمان ورشکستگی کشور، اداره بزرگ‌ترین کارخانه نساجی خاورمیانه به گروه سرمایه‌گذاری پرنیان واگذار شد و مالک جدید نام این مجموعه را به کارخانه نساجی «سیوان» تغییر داد. در حال حاضر هم این کارخانه در آخرین وضعیت واگذاری و تغییر مالک با نام تجاری «آرتامد» و با حداقل‌ نیروی شاغل به فعالیت خود ادامه می‌دهد.


تلاش‌ برای خروج از بحران 

«محمد فیضی» نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: کارخانه نساجی آرتامد قابلیت احیا و توسعه دارد و پیگیر خروج آن از بحران هستیم. باید مشکلات ذی‌نفعان کارخانه در زمینه سرمایه‌گذاری حل شود. در این میان باید بانک تجارت و اداره ورشکستگی قوه قضائیه در مورد حل مشکل این واحد صنعتی با مصلحت‌اندیشی راهکارهایی برای خروج از بحران ارائه دهند تا شاهد رونق این کارخانه باشیم. 


آخرین وضعیت کارخانه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل هم خبر از احیای کارخانه‌ نساجی اردبیل با واگذاری به گروه سرمایه‌گذار جدید می‌دهد، می‌گوید: بهترین تجهیزات و امکانات که اغلب از کشورهای اروپایی خریداری شده و در آرتامد یا همان سبلان موجود است که می‌تواند تحول بزرگی در اقتصاد و اشتغال استان ایجاد کند.  «بهمن حسین‌زاده» در مورد مشکلات ورشکستگی این کارخانه عنوان می‌کند: با حضور مسئولان سازمان ورشکستگی قوه قضائیه در مورد مشکلات موجود این کارخانه صحبت و مقرر شد با واگذاری به بخش خصوصی با ظرفیت کامل وارد مدار تولید شود. 

وی در مورد آخرین وضعیت کارخانه بیان می‌کند: بدون شک کارخانه بزرگ سبلان پارچه با نام تجاری آرتامد یکی از مجهزترین و کامل‌ترین کارخانه‌های نساجی ایران و خاورمیانه است اما در حال حاضر با حدود 680 کارگر متخصص در شهرک صنعتی شماره 2 اردبیل و با یک‌سوم ظرفیت فعال است. حسین‌زاده ادامه‌داد: این کارخانه در حال حاضر مشکلات حقوقی دارد که با پیگیری تیم اقتصادی استانداری از معاون اول رئیس‌جمهوری، مشکلات به‌تدریج حل می‌شود تا به ظرفیت کامل فعالیت برسد. این مسئول اظهار می‌کند: اخیرا بیش از 150 نفر بر شاغلان کارخانه افزوده شده است و با توجه به ممنوعیت واردات محصولات پوشاک جین، تولیدات این کارخانه رونق خوبی گرفته است. حسین‌زاده با بیان این‌که در حال حاضر این کارخانه به سرمایه در گردش نیاز دارد و درصدد تامین اعتبار تسهیلات لازم برای کارخانه است، ادامه می‌دهد: اگر بتوانیم مشکلات حقوقی کارخانه را رفع و به گروه سرمایه‌گذار جدید واگذار کنیم، می‌توان بیش از 4 هزار شغل ایجاد کرد، چراکه به عنوان مثال فقط 1200 چرخ خیاطی مدرن ژوکی در این کارخانه نصب شده است که به طور متوسط برای هر چرخ خیاطی 2 نفر شاغل تعریف می‌شود. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل تاکید می‌کند: تیم اقتصادی استانداری تمام تلاش و پیگیری‌های خود را برای فعال‌تر کردن این کارخانه نساجی انجام می‌دهد.


اردبیل و ظرفیت صادرات پوشاک

«داوود نجفی»، الگوساز لباس و طراح پارچه در اردبیل با یادآوری این‌که بیشتر مواد اولیه صنعت پوشاک در استان اردبیل به سهولت و با قیمت مناسب تولید می‌شود، می‌گوید: در صورت حمایت همه‌جانبه مسئولان از کارخانه نساجی و مدیریت بهینه این مجموعه و حل مشکلات مربوط به بخش بازاریابی و صادرات، اردبیل از این ظرفیت بالقوه برخوردار است که به قطب تولید پوشاک در کشور تبدیل شود و حتی در آینده حرف‌هایی برای گفتن در بازار خاورمیانه داشته باشد.

***

صاحب‌نظران معتقدند راه‌اندازی و رونق خطوط تولید این کارخانه به زمان زیادی نیاز دارد. این در حالی است که در صورت فعالیت با 7 زیرمجموعه از ریسندگی نخ تا تولید پوشاک با کیفیت می‌توان 70 درصد این تولید را به خارج از کشور صادر کرد و اتکای اقتصاد استان به کشاورزی را متوازن کرد.


ظرفیت‌ اشتغالزایی در کارخانه نساجی استان 

کارخانه نساجی اردبیل که به نام «سبلان پارچه» شناخته می‌شود، از 7 کارخانه هماهنگ و هم‌عرض تشکیل شده است که 5 کارخانه تخصصی آن برای تولید نخ، پارچه، رنگرزی، ریسندگی، بافندگی، تخت بافی و چاپ پارچه احداث شده‌اند و 2 کارخانه دیگر ویژه تولید پوشاک و البسه شامل کش‌بافی و دوزندگی است. این کارخانه با 120 هزار مترمربع زیربنا و ظرفیت تولید سالانه 35 میلیون قطعه پوشاک، در شهرک صنعتی شماره 2 اردبیل واقع شده است و در صورت بهره‌مند شدن از ظرفیت‌های کامل خود، توان اشتغالزایی مستقیم برای بیش از 4هزار و 500 نفر را دارد. نزدیکی مزارع پنبه مغان به این کارخانه از مزیت‌های این کارخانه برای تامین مواد اولیه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید