• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 37096
+
-

زیان‌های کاهش مصرف میوه

آسیه طاهری‌زاده| یزد- خبرنگار :


مصرف میوه و سبزی کلید تغذیه سالم است و خوردن مقادیری از آنها به عنوان بخشی از الگوی غذایی مفید،‌ می‌تواند بدن را در برابر بسیاری از بیماری‌های مزمن محافظت کند.
کارشناسان معتقدند میوه و سبزی می‌تواند باعث اصلاح عملکرد دستگاه گوارش شود و همچنین ویتامین‌ها و املاح، فیبر و دیگر فاکتورهای لازم برای حفظ سلامت را در اختیار بدن قرار دهد.
بررسی‌های بهداشت جهانی نشان می‌دهد که مصرف ناکافی میوه و سبزی علت ۳۱ درصد بیماری‌های ایسکمیک قلب و ۱۱ درصد سکته‌های مغزی در دنیا است. این در حالی است که به دلیل افزایش قیمت میوه، هموطنانمان میوه و سبزی کمتری مصرف می‌کنند، در حالی که برای حفظ سلامت باید میوه و سبزی‌های متنوع را در برنامه‌های غذایی‌شان بگذارند.

«محمد رئوفی» کارشناس تغذیه، با بیان این‌که گرانی میوه می‌تواند تاثیر بسزایی در مصرف میوه افراد داشته باشد می‌گوید: هر فرد باید روزانه 5 واحد میوه و سبزی که حدود ۴۰۰ گرم است، مصرف کند.
وی می‌افزاید: میوه و سبزی‌ جزو مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند و مصرف روزانه و به مقدار کافی آنها می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی ـ عروقی، سکته مغزی، سرطان و چاقی داشته باشد.

این کارشناس تغذیه با بیان این مطلب که بدون شک، گرانی میوه‌ها از مصرف میوه کم می‌کند می‌افزاید: این کاهش مصرف زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها در آینده خواهد شد.
رئوفی یادآوری می‌کند: نقش الگوی صحیح مصرف غذایی در حفظ سلامت انسان و پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، افزایش فشار خون، افزایش چربی خون و انواع سرطان‌ به اثبات رسیده است. 

وی با اشاره به این مطلب که اطلاعات موجود نشان می‌دهد به دلیل تغییرات الگوی مصرف غذا و گسترش مصرف فست فود و شیرینی در استان برخی بیماری‌ها در یزد روند رو به گسترشی را طی می‌کند می‌افزاید: بررسی وضعیت موجود غذا و تغذیه در حاکی از آن است که از یک طرف سوء‌تغذیه پروتئین‌ انرژی در کودکان زیر ۵ سال و کمبود ریزمغذی‌ها، به‌ویژه آهن، روی، کلسیم و ویتامین‌های A و D سلامت جامعه را به مخاطره انداخته است و از سوی دیگر، بیماری‌های مزمن و متابولیک از جمله چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان روند رو به گسترش دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید