• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 36967
+
-

جایتان خالی‌بود آقای سرمربی !

کارلوس کی‌روش که بعد از دیدار دوستانه تیم ملی مقابل بولیوی، راهی کشورش شده قرار بود روز شنبه وارد ایران شود اما سفرش یک روز به تعویق افتاد تا یکی از غایبان مهم دیدار فینال لیگ قهرمانان در ورزشگاه آزادی تهران باشد. البته درصورت حضور سرمربی تیم‌ملی در ایران، باز هم مشخص نبود که او برای بازی پرسپولیس راهی ورزشگاه آزادی خواهد شد یا خیر. چون او مدت‌هاست برای تماشای بازی‌های باشگاهی ایران و همچنین رقابت تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا به ورزشگاه نرفته و این بازی‌ها را فقط از طریق دستیارانش رصد می‌کند. اما دیروز تمامی حدس‌وگمان‌ها حول این موضوع بود که آیا در روز تاریخی ورزشگاه آزادی و برگزاری نخستین فینال لیگ قهرمانان در‌ این ورزشگاه، آیا مرد پرتغالی هم یکی از میهمانان ویژه خواهد بود یا خیر؟ اما با غیبت کی‌روش در ایران کلا صورت مسئله پاک شد و سرمربی پرتغالی درست 24ساعت بعد از غوغای فینال به تهران می‌رسد.
 دست‌هایی در کار است؟
از آخرین بار که کارلوس کی‌روش برای تماشای یک بازی باشگاهی در ورزشگاه آزادی حاضر شده مدت‌های مدیدی گذشته است. نه خود کی‌روش و نه هیچ مسئولی در فدراسیون فوتبال و تیم‌ملی تا به حال دلیل این غیبت‌ها را به‌طور رسمی اعلام نکرده‌اند. هر چند دلایلی به شکل غیررسمی در این مورد شنیده شده است. گفته می‌شود کی‌روش طی آخرین حضورش در ورزشگاه آزادی با بی‌احترامی و برخوردی ناشایست مواجه شده و همین موضوع او را از حضورهای بعدی‌ منصرف کرده است. مدت‌هاست که بازی‌های باشگاهی مهم در ایران توسط دستیاران خارجی کی‌روش و البته مارکار آقاجانیان رصد می‌شود اما برای این بازی خاص، پیش‌بینی می‌شد سرمربی تیم‌ملی هم در کنار سایر میهمانان ویژه و سرشناس در جایگاه ویژه حضور یابد و بازی را از نزدیک تماشا کند؛ اتفاقی که البته نیفتاد و شاید دلیل آن را باید در اختلافات دامنه‌دار کی‌روش و برانکو جست‌وجو کرد.
 کنترل از راه دور
اگر اختلافی میان این دو مربی خارجی وجود نداشت و درصورتی که مربیان تیم‌ملی ایران و باشگاه پرسپولیس رابطه خوبی با هم داشتند، نه‌تنها بازی فینال بلکه حتی آخرین جلسات تمرینی پرسپولیس قبل از این فینال مهم نیز می‌توانست میزبان سرمربی تیم‌ملی باشد. چه، در اینگونه موارد معمولا حضور سرمربی تیم‌ملی و روحیه دادن او به جوان‌ها و بازیکنان تیم فینالیست می‌تواند وزنه مهم و مؤثری برای موفقیت باشگاه در فینال رقابت‌های قاره‌ای باشد. اما فوتبال ایران مدت‌هاست از این اتفاق محروم است و بازی دیشب هم یک روز به این محرومیت اضافه کرد. اینکه سرمربی پرتغالی به چه دلیلی بازی باشگاه‌های مهم ایرانی را از نزدیک نمی‌بیند، سؤالی است که هنوز پاسخ مشخصی ندارد. ایضا اینکه این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. شاید پاسخ این سؤال‌ها دیگر چندان هم مهم نباشند چون مشخص نیست کی‌روش بعد از جام ملت‌ها کارش را با تیم‌ملی ایران ادامه خواهد داد یا خیر. اما جای خالی کی‌روش در ورزشگاه آزادی دیشب بیشتر از تمام بازی‌های باشگاهی 2 سال اخیر به چشم آمد.
 نقش فدراسیون
بی‌شک مدیران فدراسیون فوتبال که در یک‌ماه گذشته تمام دغدغه‌هایشان به برگزاری آبرومندانه این مسابقه معطوف شده بود می‌توانستند از سرمربی تیم ملی هم بخواهند در این مسابقه مهم حاضر باشد. بدون شک حضور کی‌روش در این بازی در کنار رئیس فیفا و رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌توانست از نظر اعتباری به سود فوتبال ما باشد. بی‌شک جایگاه و اعتبار کی‌روش در فوتبال جهان نقطه ویژه و کلیدی است و به هر حال در روزی که فوتبال ایران بعد از 2‌دهه میزبان یکی از حساس‌ترین مسابقه‌های قاره کهن شده جای خالی سرمربی تیم ملی توی ذوق خواهد زد. آیا مدیران فدراسیون ترجیح می‌دادند با توجه به واکنش‌های احتمالی هواداران پرسپولیس عطای حضور پر داستان و حاشیه‌های بعدی‌اش را به لقایش ببخشند؟ بعید است مدیران فدراسیون مخالف حضور سرمربی تیم ملی بوده باشند اما مشخص است که برای حضور او هم تلاشی نکرده‌اند. بعید است کارلوس کی‌روش هم کار مهم‌تری از تماشای این مسابقه از نزدیک داشته است. در هر صورت همه تلاش کردند بی‌سر و صدا از کنار این غیبت عبور کنند. کی‌روش برای این غیبت دلایل خودش را پشت هم ردیف می‌کند. شاید این دلایل هم درست باشد اما در ضیافت فوتبالی که مهم‌ترین چهره‌های فوتبال جهان و آسیا در آن حاضر بوده‌اند، غیبت سرمربی بین‌المللی تیم ملی توی ذوق نمی‌زد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید