• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3690
+
-

فیلترشکن‌های جاسوس در کمین کاربران اینترنتی

این روزها که فعالیت برخی از شبکه‌های اجتماعی مسدود شده و خیلی‌ها به استفاده از فیلترشکن روی آورده‌اند، مجرمان نیز بیکار ننشسته و با شگردهایی تازه تلاش می‌کنند اطلاعات تلفن همراه کاربران را سرقت کنند.

تازه‌ترین شگرد آنها برای دستبردهای اطلاعاتی‌شان تبلیغ گسترده دانلود فیلترشکن‌های رایگان است. به گزارش همشهری، سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی می‌گوید: طی مدت کوتاهی صدها نفر از شهروندان در مشهد با پلیس فتا تماس گرفتند و مدعی شدند که شارژ تلفن همراه‌شان به طرز عجیبی تمام‌شده یا اینکه با قبض‌های سنگین تلفن همراه روبه‌رو شده‌اند. همین باعث شد که تیمی از مأموران برای بررسی موضوع وارد عمل شوند و در تحقیقات تخصصی معلوم شد که تمامی مالباختگان قربانی بدافزارهای سرقت اطلاعات شده‌اند.

او ادامه می‌دهد: مأموران متوجه شدند که در روزهای اخیر عده‌ای فرصت‌طلب با توجه به مسدود بودن تلگرام و اینستاگرام و روی آوردن برخی از کاربران به استفاده از فیلتر‌شکن، اقدام به ارسال لینک‌های فریبنده دانلود فیلترشکن رایگان با نام‌های سایفون‌6یا «آمدنیوز» کرده و افراد نیز بدون اطلاع از خطری که در کمین‌شان بود، روی لینک کلیک، آن را دانلود و نصب کرده‌اند. همین عمل نیز باعث شده که سازندگان بدافزار به راحتی به اطلاعات گوشی آنها ازجمله فهرست مخاطبان‌شان دسترسی پیدا کنند. سرهنگ جهانشیری می‌گوید: این بدافزار در نخستین مرحله و پس از نصب، نخستین کاری که انجام می‌دهد این است که لینک دانلود بدافزار را برای تمامی مخاطبان قربانی خود پیامک می‌کند و همین باعث می‌شود که هزینه پیامک‌ها به‌حساب قربانی نوشته شود.

از سوی دیگر بدافزار می‌تواند با توجه به دسترسی به اطلاعات گوشی قربانی، این اطلاعات را در اختیار سوءاستفاده‌گران قرار داده و به این ترتیب قربانیان را به دردسر بزرگی بیندازد. به گفته رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، کاربران باید مراقب چنین لینک‌هایی باشند و هرگز نرم‌افزارهای ناشناس را دانلود نکنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید