• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3689
+
-

بازداشتی فوت شده، معترض نبود

به‌دنبال انتشار خبر فوت یک بازداشتی در زندان اوین، بحث تعداد و وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات روزهای اخیر بازهم به محور اصلی موضعگیری‌های مسئولان قضایی و امنیتی و نمایندگان مجلس بدل شد و در پی آن 2تن از نمایندگان تهران، خواستار ورود رسمی مجلس به بحث وضعیت بازداشتی‌های ناآرامی‌های اخیر شدند. 

طیبه سیاووشی و محمود صادقی، نمایندگان تهران دیروز پس از اعلام  خبر فوت یکی از بازداشت‌شدگان اخیر به نام سینا قنبری در زندان اوین اعلام کردند، مجلس هرچه زودتر باید به بحث بازداشت شده‌های اعتراضات اخیر وارد شود.

با این حال ساعاتی بعد خبرگزاری ایلنا به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که فرد فوت شده از معترضان حوادث و ناآرامی‌های اخیر نبوده است. صادقی در توییتی تأکید کرده است که به رئیس‌جمهور و مقامات امنیتی و قضایی هشدار می‌دهم از وقوع کهریزک دوم جلوگیری کنید.

البته صادقی در گفت‌وگویی دیگر که سایت تابناک آن را منتشر کرده، خبر داده که موضوع  درحال رسیدگی است و طبق قاعده عوامل احتمالی دیگر هم در حال رسیدگی است. 

سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور هم از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرده‌ است و در مقابل هم برخی منابع آگاه اعلام کرده‌اند که سینا قنبری جزو بازداشت‌شدگان اخیر نبوده و به جرم مواد‌مخدر در زندان به سر می‌برده است.

سامانی خاطر نشان کرد : در بین بازداشت‌شدگان افراد دانشجو یا تحصیلکرده خیلی کم هستند و تعداد افراد زیر دیپلم بیشتر است.

عصر دیروز مصطفی محبی، مدیرکل زندان‌های استان تهران هم در گفت‌‌و‌گو با فارس، مرگ یک جوان در زندان اوین را تأیید کرد و گفت: در بامداد روز شنبه مورخ 16 دی‌ماه سینا قنبری فرزند علی‌اکبر با مراجعه به دستشویی قرنطینه زندان اوین اقدام به خودکشی از طریق حلق‌آویز کردن خود کرد. وی درباره دلیل بازداشت قنبری اظهار نظر نکرده است. 

 به‌دنبال انتشار اخبار ضد و نقیض، همشهری درصدد مصاحبه با محمود صادقی و طیبه سیاووشی،  نمایندگان تهران که خبر فوت  قنبری را تأیید کرده بودند بر آمد اما تماس‌های مکرر و پیام‌های ارتباطی خبرنگار ما با آنها بی‌پاسخ ماند. 

 

 

 

 

آخرین اخبار از وضعیت دانشجویان بازداشتی

 

جدای از بحث رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر در بازداشتگاه‌های کشور بحث آزادی دانشجویان بازداشتی نیز از مباحثی است که این روزها به‌شدت از سوی برخی از دولتمردان، نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت علوم پیگیری می‌شود.

عزم دولت برای پایان دادن به بازداشت دانشجوها جدی است و در همین راستا معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده دیروز در صفحه توییترش نوشت: «در مورد آسیب حوادث اخیر در دولت صحبت کردم. رئیس‌جمهور بر آزادی مابقی دانشجویان بازداشت شده و رسیدگی به خانواده‌های آسیب‌دیده تأکید داشتند.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید