• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3688
+
-

محاکمه قاتل 46ساله در دادگاه اطفال

قتل
محاکمه قاتل 46ساله در دادگاه اطفال

مرد 46ساله‌ای که در 16سالگی زن همسایه را با انگیزه سرقت به قتل رسانده اما در تمام این مدت راز جنایتش مخفی مانده بود، با برملا شدن اسرار قتل، پرونده‌اش به دادگاه کیفری ویژه اطفال فرستاده شد تا او پس از 30سال محاکمه شود.

به گزارش همشهری‌، رسیدگی به این پرونده از شهریور‌ماه سال 66آغاز شد. آن زمان مردی نزد مأموران پلیس رفت و گفت مادر پیرش به قتل رسیده است. او گفت: خانه ما در شهرک احمدیه است. من و مادرم با هم زندگی می‌کردیم. چند روز قبل برای شرکت در مراسم ختم یکی از اقوامم به شهرستان رفتم اما وقتی برگشتم با جسد مادرم در خانه روبه‌رو شدم.

هرچند از همان روز تحقیقات برای رازگشایی از قتل زن سالخورده آغاز شد اما مأموران نتوانستند عامل جنایت را شناسایی کنند. با وجود این، همچنان پرونده این جنایت روی میز کارآگاهان قرار داشت.

30سال از این جنایت گذشته بود و مأموران نتوانسته بودند عامل قتل پیرزن را شناسایی کنند تا اینکه اوایل امسال مأموران به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد عامل قتلی که 30سال قبل اتفاق افتاده بود مردی به نام جمشید است. بررسی‌ها نشان می‌داد هنگام وقوع جنایت خانه خواهر این مرد در همسایگی خانه مقتول قرار داشت اما چند روز پس از جنایت خواهر جمشید خانه‌اش را فروخته و از آنجا نقل مکان کرده بود. در این شرایط مأموران خانه متهم را در منطقه قلعه حاج موسی شناسایی  و او را دستگیر کردند.

جزئیات جنایت 30ساله

متهم که 46ساله است اعتراف کرد این قتل را زمانی که 16سال داشته مرتکب شده است. هیچ‌کس به‌جز او از آنچه 30سال قبل رخ داده بود اطلاع نداشت. او در اعترافاتش گفت: آن زمان پدرم مشکل مالی داشت و من را از خانه بیرون انداخت، من هم که جایی را نداشتم به خانه خواهرم در شهرک احمدیه رفتم و یک‌ماه در خانه او زندگی می‌کردم. در این مدت فهمیدم پیرزنی در همسایگی خانه خواهرم زندگی می‌کند. او یک بز داشت و با پسرش زندگی می‌کرد. روزی خواهرم گفت که چند روز قبل یک نفر برای پیرزن 350هزار تومان پول آورده است. من هم به‌دلیل مشکلات مالی که داشتم وسوسه شدم تا این پول‌ها را که آن زمان ارزش زیادی داشت سرقت کنم.

وی ادامه داد: روز حادثه برای سرقت پول‌ها وارد حیاط خانه پیرزن شدم. وقتی من را دید پرسید که چه کار می‌کنی و چرا وارد خانه‌ام شده‌ای؟ من هم به دروغ گفتم دلم درد می‌کند و از او نبات خواستم اما پیرزن گفت نبات ندارد و به طرفم آمد و من را هل داد. روی زمین افتادم و ناگهان دستم به چاقویی خورد که پیرزن با آن سبزی خرد می‌کرد. آن را برداشتم و به او حمله کردم. بعد از آنکه با چاقو او را به قتل رساندم جسدش را به داخل خانه کشیدم و همه جا را جست‌وجو کردم اما هیچ پولی آنجا نبود. با ترس زیادی از آنجا به خانه خواهرم رفتم و با دوچرخه فرار کردم. مدتی بعد وقتی خواهرم فهمید که پیرزن همسایه را من به قتل رسانده‌ام خانه‌اش را فروخت و از آنجا رفت. در این 30سال عذاب وجدان داشتم و همیشه گرفتار و بدهکار بودم.

در دادگاه اطفال

در ادامه تحقیقات متهم به قتل صحنه جنایت را نیز بازسازی کرد و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. بعد از بررسی‌های مقدماتی از آنجا که متهم هنگام وقوع جنایت کمتر از 18سال داشت پرونده وی برای محاکمه در اختیار قضات شعبه ‌ویژه اطفال قرار گرفت تا او به‌زودی محاکمه شود.

چرا دادگاه اطفال؟

محمود دادستان| وکیل دادگستری:

آئین دادرسی کیفری در مورد رسیدگی به جرائم افرادی که در کمتر از 18سالگی مرتکب جرم شده‌اند صراحت دارد. براساس ماده 304به کلیه جرائم اطفال و افراد کمتر از 18سال تمام شمسی، در دادگاه اطفال و نوجوانان رسیدگی می‌شود. همچنین هرگاه هنگام رسیدگی سن متهم از 18سال تمام بیشتر شود، رسیدگی به اتهام وی مطابق این قانون در دادگاه اطفال و نوجوانان ادامه پیدا می‌کند اما اگر قبل از شروع به رسیدگی سن متهم از هجده سال تمام تجاوز کرده باشدرسیدگی به اتهام وی حسب مورد در دادگاه کیفری انجام می‌شود. در مورد این پرونده نیز چنین ماده‌ای مصداق پیدا می‌کند و با وجود اینکه متهم 46سال دارد اما به‌دلیل اینکه هنگام وقوع جرم 16سال داشته باید همه تشریفاتی که درخصوص اطفال رعایت می‌شود در مورد وی نیز رعایت شود. مثلا باید در جلسه محاکمه مشاور اطفال در جلسه حضور داشته باشد. برای وی پرونده شخصیت تشکیل شود و درخصوص رشد عقلی وی در پزشکی قانونی تحقیق شود. از سوی دیگر وکیل مدافع وی حتی می‌تواند برای او درخواست اعمال ماده 91کند و درصورتی که اثبات شود وی هنگام ارتکاب قتل رشد عقلی نداشته و حرمت جرمی که مرتکب شده را نمی‌دانسته حکم قصاص برایش صادر نخواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید