• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 19 آبان 1397
کد مطلب : 36850
+
-

فردا فینالیست‌های بهشت انتخاب می‌شوند

نودوهشتمین جلسه شورای شهر به انتخاب 5گزینه نهایی شهرداری و برداشتن یک گام دیگر به سمت شفاف‌سازی‌ اختصاص داشت

شورا
فردا فینالیست‌های بهشت انتخاب می‌شوند

مجید جباری | خبر‌نگار

شورای شهر تهران در نودوهشتمین جلسه علنی خود، علاوه بر انتخاب 5گزینه نهایی شهرداری تهران، یک گام دیگر در زمینه شفاف‌سازی‌ برداشت. حالا یک روز تا انتخاب 2نامزد نهایی کلیدداری تهران فرصت باقی است و شهروندان به تصمیم نمایندگان خود در شورای شهر چشم دوخته‌اند. فردا شورای شهر از میان 5گزینه انتخابی خود 2فینالیست انتخاب شهردار را برمی‌گزیند تا در نهایت یک نفر به بهشت راه پیدا کند. انتخاب 5گزینه از میان فهرست 13نفره ابتدایی نخستین دستور کار نودوهشتمین جلسه شورا بود. محمدجواد حق‌شناس پیش از ورود شورا به بررسی دستور انتخاب 5گزینه شهرداری پیشنهاد کرد که جلسه انتخاب گزینه‌های نهایی شهرداری تهران تا جلسه بعدی یعنی فردا یکشنبه به تعویق بیفتد. بنابراین محسن هاشمی، رئیس شورای شهر به موافقان و مخالفان فرصت صحبت داد و پیش از رأی‌گیری گفت: از فهرست ۳۰نفره‌ای که اعضای شورا پیشنهاد دادند برخی به‌صورت کتبی و برخی به‌طور شفاهی انصراف دادند و در نهایت به لیست ۱۳نفره رسیدیم و بنا بر موافقت اعضا امروز ۵نفر نهایی معرفی می‌شوند.

اعضای شورا هریک برگه‌های خود را در گلدان انداختند و رأی‌گیری پایان یافت. هاشمی رئیس جلسه، علی اعطا و الهام فخاری 2عضو شورا را برای نظارت و کمک به هیأت‌رئیسه به جایگاه فراخواند. سرانجام و پس از شمارش آرا رسول کشت‌پور با 14رأی، عباس آخوندی و پیروز حناچی هر یک با 11رأی و غلامرضا انصاری و سیدکامل تقوی‌نژاد هر کدام با ۱۰رأی به‌عنوان 5گزینه نهایی پارلمان محلی تهران برای تصدیگری شهرداری تهران انتخاب شدند.
حالا اعضای شورا قرار است پس از بررسی برنامه‌های هریک از این نامزدها، فردا یکشنبه 2فینالیست را برای انتخاب شهردار انتخاب کنند تا روز سه‌شنبه شصت‌وسومین کلیددار پایتخت را به بهشت بفرستند.

رئیس شورای شهر تهران اما پس از انتخاب 5گزینه نهایی برای تصدیگری شهرداری تهران، اظهار امیدواری کرد این آخرین انتخاب شهردار از سوی شورای پنجم باشد. محسن هاشمی که در پایان جلسه شورا در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، همچنین گفت: «برخی اعضای شورا اسم من را هم در این فهرست وارد کرده بودند که شاهد اتفاق خوبی در این بین بودم؛ دفعه قبل ۵رأی داشتم اما در این مرحله ۸رأی کسب کردم.»

گام دیگر شورا برای شفاف‌سازی‌

نودوهشتمین جلسه شورای شهر تهران یک دستور دیگر هم داشت. اعضای شورا در این جلسه پس از بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص «دستورالعمل اجرایی مدیریت منابع و مصارف غیرنقد» با ۱۴رای ‌موافق و ۴رای مخالف، کلیات این لایحه را تصویب کردند و وارد بررسی جزئیات لایحه‌ای شدند که یک فوریت آن در نودویکمین جلسه شورا به تصویب رسیده بود. اعضای شورای شهر تهران در جریان بررسی جزئیات لایحه مدیریت منابع و مصارف غیرنقد، پس از اضافه کردن چند پیشنهاد، در نهایت با انتشار اطلاعات مودیان طرف قرارداد شهرداری از سال۹۸ در سامانه شفافیت موافقت کردند. براین اساس، اطلاعات مودیان طرف قرارداد شهرداری از سال آینده پس از بارگذاری در سامانه شفافیت، در دسترس عموم شهروندان قرار خواهد گرفت تا وعده «شهر شیشه‌ای» مدیریت شهری تهران یک قدم دیگر رو به جلو بردارد.

توضیحاتی درباره شایعه انصراف یک کاندیدا

به‌دنبال انتشار برخی شایعات در فضای مجازی درباره انصراف ساختگی یکی از کاندیداهای شهرداری تهران، معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران دیروز توضیحاتی را منتشر کرد. در متن منتشرشده آمده است: «فرایند کاندیداتوری اشخاص برای تصدی شهرداری تهران از طریق اعضای محترم شورای شهر تهران بوده و هیچ‌یک از کاندیداها خود رأسا اقدام به کاندیداتوری نکرده‌اند. طبیعی است درباره انصراف کاندیداها نیز اعضای شورای شهر حامی کاندیداها، پیگیر ادامه حضور یا انصراف کاندیداهای خود هستند و رئیس شورای شهر تهران دخالتی در حذف یا افزودن اسامی کاندیداهای شهرداری تهران ندارد.» همچنین در متن توضیح آورده شده: «در رابطه با علی اوسط هاشمی نیز ایشان جزو کاندیداهای شهرداری تهران بوده و نام او در فهرست ١٣نفره کاندیداهای شهرداری تا زمان رأی‌گیری در برابر اعضای شورا و خبرنگاران وجود داشته و ادعای حذف نام ایشان بی‌اساس است.» سیدحسن رسولی نیز به‌دنبال انتشار این موضوع در فضای مجازی، توضیحاتی را بیان کرده است. او در این‌باره گفت: «شنبه‌شب از دفتر رئیس محترم شورا با اینجانب در مورد ادعای یکی از روزنامه‌نگاران مبنی بر دخالت مهندس هاشمی رفسنجانی در حذف نام یکی از نامزد‌های محترم تماس گرفتند که خدمتشان چنین توضیح دادم: جناب آقای مهندس علی اوسط هاشمی معاون محترم سابق وزیر جهادکشاورزی و استاندار موفق پیشین سیستان و بلوچستان که از همکاران دیرین من بوده و نام او نیز در لیست ١٣نفره بود، از طریق آقای مرادی دوست و همکار مشترکمان بنا بر ملاحظاتی از بودن اسمشان در لیست ابراز نگرانی کرده و تمایل خود را به خروج از لیست اعلام کرد.»

زمانبندی ارائه برنامه‌های کاندیداها

سخنگوی شورای شهر تهران زمان ارائه برنامه‌های ۵کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران و انتخاب شهردار منتخب را اعلام کرد. علی اعطا، ساعتی پس از پایان جلسه روز یکشنبه در صفحه توییتر خود نوشت: یکشنبه ۲۰‌آبان؛ تقوی‌نژاد، حناچی و آخوندی (صبح) و کشت‌پور و انصاری (بعدازظهر) به صحن می‌آیند و رویکردهای خود را مطرح می‌کنند و در انتها برای انتخاب ۲نفر رأی‌گیری می‌شود. همچنین روز سه‌شنبه ۲۲‌آبان 2گزینه نهایی به صحن خواهند آمد تا پس از رأی‌گیری بین 2نفر شهردار انتخاب شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید