• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36625
+
-

پل‌های بی‌ رهگذر یزد

رئیس شورای اسلامی یزد: پل‌های عابر پیاده‌ای که در شهر نصب شده کارایی لازم را ندارند

شهری
پل‌های بی‌ رهگذر یزد

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


 دشواری طی کردن پله‌های بسیار برای رسیدن به بالای پل و پایین آمدن از همین پله‌ها برای دسترسی به سمت دیگر خیابان و بلوارهای شهر، بسیاری از افراد ناتوان و سالخورده و حتی کودکان را می‌رنجاند. آنها تحمل دشواری‌های این مسیر را ندارند. از طرفی، عبور از عرض خیابان برایشان بسیار خطرساز است. از این رو با هر زحمتی که شده خود را از پله‌ها بالا می‌کشند.
اما شهروندانی که کمی جوان‌تر هستند این راه‌حل را انتخاب نمی‌کنند. آنها نه‌تنها از عرض خیابان و بدون توجه به خط‌کشی عابر پیاده عبور می‌کنند، بلکه از بالا و پایین نرده‌های عرض خیابان نیز رد می‌شوند تا به مقصد برسند. 

عبور عابران پیاده از عرض خیابان امری اجتناب‌ناپذیر است، اما راهکاری که برای آن اندیشیده می‌شود متفاوت است. برخی عبور را تنها با اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح از جمله پل عابر پیاده میسر می‌دانند و برخی عقیده دارند که با فرهنگ‌سازی می‌توان مسیر عبور را ایمن کرد.

راهکاری که تاکنون در دستور کار قرار داشته نتیجه‌اش پل‌های زمخت و بدقواره‌ای است که در برخی از معابر شهر قد علم کرده و در انتظار رهگذر روزگار می‌گذرانند، غافل از آن‌که افرادی که برای عبور از عرض خیابان ناتوان هستند قطعا توانایی طی کردن پله‌های بسیار را ندارند.

تعدادی از پل‌های عابر پیاده موجود در شهر مکانیزه‌اند، اما پله‌های برقی آن عمدتا خراب است و آسانسورها نیز کارایی ندارند. به این ترتیب، می‌توان گفت همه پل‌های عابر پیاده شهر مکانیزه نیستند و از این رو، استقبال شهروندان از آنها بسیار کم است.
در هر حال، مشکلات عبور از عرض خیابان و تردد عابران پیاده در شهر جدی است. بیشتر تلفات تصادفات رانندگی در شهر یزد مربوط به عابران پیاده است که با خودرو یا موتورسیکلت برخورد می‌کنند.


دیدگاه شهروندان 

یکی از شهروندان یزدی به محل نصب و شیوه اجرای پل‌های عابر پیاده انتقاد می‌کند و می‌افزاید: در برخی از نقاط شهر، نصب پل عابر پیاده هرچند غیرمکانیزه ضرورت دارد، اما مدیران شهری حتی به درخواست‌های متعدد در این مورد بی‌توجهی می‌کنند.
«فاطمه عسکرزاده» ادامه می‌دهد: در برخی نقاط هم لازم است که پل‌های مکانیزه عابر پیاده نصب شود، چراکه پل‌های غیرمکانیزه برای رهگذران از آن نقطه کارایی ندارد.

وی می‌افزاید: پل‌های عابر پیاده‌ای که در شهر نصب است کارایی لازم را ندارند و باید برای مکانیزاسیون آنها اقدام شود، چراکه در غیر این صورت، این پل‌ها تنها سازه‌های آهنینی هستند که فقط در امر تبلیغات به کار گرفته می‌شوند و در خدمت شهروندان نخواهند بود. این شهروند خواستار نصب پل‌های مکانیزه عابر پیاده می‌شود و می‌افزاید: قطعا کسانی که باید از این پل‌ها استفاده کنند توانایی لازم را برای طی کردن پله‌ها ندارند و باید راهکاری اندیشیده شود که این پل‌ها کارایی پیدا کنند. یکی دیگر از شهروندان اما عقیده دارد که هزینه‌های گزافی که صرف نصب پل‌های عابر پیاده می‌شود باید برای فرهنگ‌سازی هزینه شود، چراکه در این صورت افراد می‌توانند با خیال راحت از محل خط‌کشی عابر پیاده عبور کنند و با رعایت حق تقدم، خطراتی که متوجه عابران پیاده است به حداقل برسد.

«احمد کمالی» می‌افزاید: در بسیاری از کشورهای دنیا خطوط عابر پیاده به صورت برجسته نمایان و از تابلوها و علائم برای نشان دادن محل عبور کمک گرفته شده است تا راننده متوجه اهمیت موضوع باشد و برای تردد عابر پیاده از عرض خیابان توقف کند، چراکه حق تقدم در فرهنگ ترافیک، با عابران پیاده است.

وی می‌گوید: البته عابران پیاده هم باید اصول ترافیک را رعایت کنند و از هر نقطه‌ای که دلشان خواست برای عبور عرضی از خیابان استفاده نکنند، اما این‌که به دلیل نبود فرهنگ، تنها به دنبال نصب پل‌های عابر پیاده‌ای باشیم که سیما و منظر شهر را نازیبا می‌کنند و کارایی لازم را ندارند پذیرفتنی نیست.
این شهروند اظهار می‌کند: البته نصب پل در برخی از بلوارهای شهر که تردد عابران پیاده قابل توجه و سرعت خودروها زیاد است، ضروری است، اما باید پل‌هایی نصب شود که مکانیزه و برای همه قابل استفاده باشند.


بررسی مشکلات پل‌های موجود

رئیس شورای اسلامی شهر یزد با تایید مشکلات ناشی از نصب پل‌های عابر پیاده ناکارآمد در شهر می‌گوید: قبول داریم که پل‌های زمخت، بدقواره و نامناسبی که پیش از این در شهر نصب شده است کارایی ندارند و حتی در برخی از نقاط که لازم است هنوز پل عابر پیاده نصب نشده.
«غلامعلی سفید» می‌افزاید: رویکرد شورای پنجم شهر یزد نگاه کارشناسانه به پل‌های عابر پیاده است. بر اساس این دیدگاه، بررسی کارایی پل‌های عابر پیاده در دستور کار قرار دارد و از سوی دیگر، بخشی از توجه به فرهنگ‌سازی و نصب تابلو و علائم لازم برای ایمن کردن عبور عرضی از خیابان برای عابران پیاده است.

وی ادامه می‌دهد: باید فرصتی فراهم شود که شهروندان با اطمینان خاطر از عرض خیابان عبور کنند و خودروها نیز زمانی که به محل عبور عابران پیاده نزدیک شدند، توقف کنند و اجازه دهند که عابران از خیابان عبور کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر یزد اظهار می‌کند: البته در برخی از نقاط شهر باید نسبت به نصب پل‌های عابر پیاده مکانیزه اقدام شود تا عابران به سلامت به سمت دیگر خیابان و بلوار برسند. از جمله این نقاط می‌توان به مقابل امامزاده‌های شهر، مراکز درمانی و مدارس اشاره کرد.

سفید می‌افزاید: مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده تنها در گرو تامین اعتبار نیست، بلکه مدیریت و نظارت بر اجرا هم لازم است. از این رو کارشناسی‌های لازم در حال انجام است تا راهکار مفیدی برای وضع موجود پل‌های عابر پیاده شهر انتخاب شود. وی تاکید می‌کند: پل‌های عابر پیاده‌ای که در شهر نصب است کارایی لازم را ندارند و باید راهکاری اندیشیده شود که به این پل‌ها کارایی ببخشد و در کنار آن، مسیر عبور ایمن از عرض خیابان برای عابران پیاده فراهم شود.
رئیس شورای اسلامی شهر یزد تاکید می‌کند: نصب پل عابر پیاده را در شهر نفی نمی‌کنیم، اما عقیده داریم که شاید راهکارهای ایمن و کم‌هزینه‌تری برای این مشکل وجود دارد که باید ارزیابی و اجرا شود.


درخواست‌های مردمی برای نصب پل

درخواست‌های مردمی بسیاری برای نصب پل‌های عابر پیاده به شهرداری ارائه می‌شود، اما کمبود اعتبار از یک سو و ضرورت‌سنجی از سوی دیگر، برآورده کردن این خواسته‌ها را زمان‌بر کرده است. مدیریت شهری هنوز تصمیم قطعی برای افزایش پل‌های عابر پیاده شهر ندارد و عقیده دارد تا پل‌های موجود کارایی لازم را پیدا نکنند، ضرورتی برای نصب پل‌های جدید نیست. از سوی دیگر، از دیدگاه کارشناسی قرار است نیازسنجی صورت گیرد که پل‌ها تا چه حد کارایی دارند و آیا می‌توان عبور از عرض خیابان را به صورت همسطح اما ایمن فراهم کرد. یزد اکنون 47 دستگاه پل عابر پیاده دارد و نصب پل‌های جدید نیز در دوره قبل در شورای اسلامی شهر یزد مصوب شده، اما به دلیل نبود اعتبار و نبود سرمایه‌گذار برای مشارکت از یک سو و نبود دیدگاه کارشناسی از سوی دیگر، هیچ کدام از آنها هنوز اجرا نشده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید