• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36401
+
-

افزایش 600درصدی تقاضا برای خرید سهام

بازار سهام
افزایش 600درصدی تقاضا برای خرید سهام

اطلاعات آماری نشان می‌دهد حجم تقاضا برای خرید سهام با ثبت یک رکورد بی‌سابقه در مهر‌ماه امسال 600درصد رشد کرده است. این، بی‌سابقه‌ترین رکورد رشد تقاضا برای سرمایه‌گذاری در تاریخ بورس به شمار می‌آید.
به گزارش همشهری، با وجود نزول شاخص‌های بورس در یک‌ماه گذشته ارزش معاملات در بازار سهام از یک روند صعودی برخوردار بوده است؛ به‌طوری که طبق داده‌های موجود از ابتدای امسال تاکنون هر روز بر میزان تقاضا برای خرید سهام در بورس اضافه شده و بخشی از این تقاضا ناشی از ورود سهامداران جدید بوده است؛ به‌طوری که طبق این اطلاعات فقط از ابتدای سال تاکنون نیم میلیون سهامدار جدید وارد بورس شده‌اند و این افراد بخشی از پس‌انداز‌های خود را سهام خریده‌اند.
به زعم تحلیلگران بخشی از این تقاضا ناشی از رشد شاخص‌های بورس و بخشی دیگر ناشی از عوامل اقتصادی ازجمله افزایش حجم نقدینگی، رشد تورم و رشد بازار‌های موازی بوده است. به‌نظر می‌رسد رشد تورم و پیش‌بینی‌هایی که از آینده تورم می‌شود نوعی محرک برای تحرک دارایی‌های راکد و افزایش سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی ازجمله بورس محسوب می‌شود در عین‌حال با توجه به آنکه احتمال می‌رود نرخ تورم در ماه‌های آینده بیشتر رشد کند، سپرده‌گذاری در بانک‌ها جذابیت خود را بیشتر از دست می‌دهد و به افزایش سرمایه‌گذاری در بازارهایی منجر می‌شود که نرخ سود بالاتری از تورم دارند. 
به بیان دیگر نرخ تورم می‌تواند در ماه‌های آینده به موتور محرک نقدینگی که اکنون ارزش آن 1600میلیارد تومان برآورد می‌شود تبدیل شود زیرا راکد نگاه داشتن پول در مقابل تورم به کاهش ارزش پول منجر می‌شود و این خود بزرگ‌ترین انگیزه برای تحرک پول است.
مطابق آماری‌های موجود هم‌اکنون 900هزار میلیارد تومان نقدینگی در سپرده بلندمدت بانکی با نرخ میانگین 20درصدی سرمایه‌گذاری شده و اگر قرار باشد نرخ تورم به بیش از 20درصد برسد، سپرده‌گذاری در این حساب‌ها توجیه اقتصادی‌اش را از دست خواهد داد و تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار‌های طلا، ارز، مسکن و بورس که میانگین نرخ سودشان بین 100تا 150درصد است، بیشتر می‌شود؛ مگر اینکه بانک مرکزی به بانک‌ها مجوز بدهد نرخ سود را بالاتر از سطوح کنونی اعمال کنند که با توجه به زیان سنگین بانک‌ها فشار هزینه‌ای جدیدتری به بانک‌ها تحمیل می‌شود و در عین حال می‌تواند از طریق خلق پول به بحران نقدینگی در آینده دامن بزند.

این خبر را به اشتراک بگذارید