• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36398
+
-

عهد اروپا با ایران

وزیران خارجه و دارایی 3 کشور اروپایی در بیانیه‌ای بر گشایش ارتباط مالی و تداوم صادرات نفت ایران تأکید کردند

«ایران باید بتواند نفت بفروشد»؛ این بخشی از بیانیه مشترک وزیران خارجه و دارایی کشورهای اروپایی به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اعلام تعهد به برجام و در تقابل با اجرای دور جدید تحریم‌های ایران است، در عین حال وزارت خارجه ایران هشدار داده درصورت عملیاتی نشدن بسته اروپا در زمینه کانال مالی و صادرات نفت و گاز، برجام فرو خواهد پاشید.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به آنتالیای ترکیه سفر کرده بود شامگاه جمعه به‌صورت تلفنی رایزنی‌های فشرده‌ای با برخی مقامات اروپایی داشت.

به گزارش ایسنا،‌ ظریف در این تماس‌ها با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان، «والستروم» وزیر امور خارجه سوئد و «هانتر ساموئلسون» وزیر امور خارجه دانمارک درخصوص اقدام آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌های آن کشور و تلاش‌های اروپا برای مقابله با این اقدامات تبادل نظر کرد. موگرینی و وزرای خارجه اروپایی با تأکید چندباره بر تعهد خود به برجام و تلاش برای حفظ کانال‌های مالی با ایران و تداوم صادرات نفت و گاز کشورمان، بر اهمیت تعهد وزرای دارایی علاوه بر وزرای خارجه 3 کشور اروپایی و سایر اعضا برای اجرایی کردن سازوکار ویژه مالی اروپا اعلام کردند: این سازوکار ظرف روزهای آتی رسما ثبت و آغاز به‌کار خواهد کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ژان ایو لودریان، هایکو ماس و جرمی هانت، وزیران خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا دقایقی بعد از اعلام بازگشت تحریم‌های آمریکا به همراه وزیران دارایی این طرف‌ها بیانیه مشترکی صادر و بر «تعهد خود» برای «همکاری و به‌ویژه حفظ راه‌های ارتباط مالی با ایران و تضمین ادامه صادرات نفت و گاز ایران» تأکید کردند.

اروپا مرداد‌ماه و هنگام اجرای دور نخست تحریم‌های آمریکا هم بیانیه‌ای صادر و بر لزوم فروش نفت ایران و بازگشت پول آن تأکید کرده بود اما در عمل تا‌کنون اتفاقی نیفتاده است. بسته اروپایی‌ها در همان زمان به ایران ارائه شد اما رئیس‌جمهور آن را مایوس‌کننده خواند و به نوعی پس فرستاد. حالا باید دید بسته جدید اروپا تا چه اندازه قادر به تامین نظر مقامات ایران است.

وزارت امور خارجه روسیه هم اعلام کرده با وجود رفتارهای مخرب واشنگتن، همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی خود با تهران را حفظ خواهد کرد.

وزارت خارجه ایران نیز بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن اعمال غیرقانونی تحریم‌های آمریکا، از بیانیه مشترک خانم موگرینی، وزرای خارجه و وزرای خزانه‌داری 3 کشور اروپایی و نیز بیانیه‌ها و مواضع دولت‌های روسیه و چین در قبال اقدام غیرقانونی آمریکا و تعهد آنها به حفظ کانال‌های مالی با ایران و تداوم صادرات نفت و گاز کشورمان استقبال کرده و آن را گامی صحیح در مسیری درست می‌داند. پیشرفت‌های حاصله در زمینه اجرایی کردن تعهدات سیاسی این کشورها برای تامین منافع اقتصادی ایران مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است.

در این بیانیه تداوم حیات برجام در گرو عملیاتی شدن و موفقیت این تدابیر عنوان شده است.

مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه بازگشت تمامی تحریم‌ها را علیه ایران که در پی برجام لغو شده بود، اعلام کردند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در بیانیه‌ای درباره بازگشت تحریم‌‌های این کشور علیه ایران ادعاهای تکراری دولت آمریکا درباره مواضع منطقه‌ای، برنامه دفاعی موشکی ایران و آنچه «دروغگویی درباره نیات اتمی ایران» خوانده را تکرار کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به بازگرداندن غیرقانونی دور دوم تحریم‌های واشنگتن علیه تهران از روز دوشنبه چهاردهم آبان مدعی شد: «هدف ما آن است که رژیم (ایران) را مجبور به یک انتخاب مشخص از بین این دو گزینه بکنیم؛ یا رفتار مخرب خود را متوقف کند یا به مسیر خود که به فاجعه اقتصادی می‌انجامد، ادامه دهد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه، بار دیگر به کشورها و شرکت‌های خارجی درباره مراودات و تعاملات اقتصادی با ایران هشدار داده است.

این در حالی است که ترامپ به‌رغم اجرای تحریم نفتی علیه ایران از بیم افزایش قیمت نفت و ایجاد بحران انرژی در جهان به 8کشور که اصلی‌ترین خریداران نفت ایران هستند، معافیت از تحریم داده است.

آمادگی ایران برای همکاری امنیتی با دانمارک

در گفت‌وگوی ظریف با وزیر امور خارجه دانمارک درخصوص ادعای اخیر پلیس آن کشور مبنی بر انجام عملیات تروریستی در دانمارک تبادل نظر شد.وزیر امور خارجه کشورمان با رد این ادعاهای واهی، به تلاش آشکار رژیم صهیونیستی برای تخریب روابط ایران و کشورهای اروپایی و از بین بردن ابتکارات اروپا برای حفظ برجام اشاره و آمادگی کشورمان را برای همکاری با مقامات امنیتی دانمارک به‌منظور روشن‌سازی‌ ابعاد مختلف این دسیسه و کشف حقیقت اعلام کرد.ظریف در عین حال مسئولیت دولت دانمارک را برای تعقیب و دستگیری عوامل گروهک تروریستی که به دخالت در حمله تروریستی اهواز اعتراف کرده و مسئولیت آن را پذیرفته‌اند، یادآور شد و اقدام دولت دانمارک برای حمایت از این افراد به‌رغم اذعان صریح به مسئولیت عملیات تروریستی اخیر در اهواز را غیرقابل‌قبول دانست.وزیر امور خارجه دانمارک در این ‌گفت‌وگوی تلفنی یک‌بار دیگر بر حمایت دانمارک از برجام و‌ همراهی با سازوکارهای مالی اروپا برای ادامه همکاری‌های اقتصادی با ایران تأکید کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید