• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36342
+
-

گلستان مرکز فروش شکار غیرمجاز ندارد

پرنده‌های شکار شده در سواحل و تالاب‌های گلستان در مازندران به فروش می‌رسند

گزارش
گلستان مرکز فروش شکار غیرمجاز ندارد

ستاره حجتی|  گرگان-خبرنگار:
 
با شروع فصل مهاجرت پرنده‌های مهاجر، موضوع مهمانان هر ساله پاییز و زمستان در سواحل گلستان روی میز کار مدیران حفاظت محیط‌زیست سه استان شمالی به نام شکار غیرمجاز پرندگان قرار می‌گیرد. اگرچه این سال‌ها نوسانات اقلیمی و دگرگونی‌های آب و هوایی بر مهاجرت این پرندگان هم سایه‌انداخته، اما شکار غیرمجاز و بی‌رویه همواره مخرب‌تر و ویرانگر‌تر از هر اتفاق طبیعی عمل کرده است.

«مصیب مجیدی» پرنده‌شناس و یکی از کارشناسان محیط‌زیست استان می‌گوید: آمار شکار غیرمجاز در گلستان قابل مقایسه با دو استان گیلان و مازندران نیست، اما باز هم عدد قابل توجهی را نشان می‌دهد. 
وی ادامه می‌دهد: با وجود سختگیری‌های زیاد اداره کل حفاظت محیط‌زیست و اداره‌های تابعه‌اش در استان، خوشبختانه شاهد شکل‌گیری مرکز فروش پرنده‌های شکارشده در استان نیستیم، اما روزانه پرنده‌های شکارشده از سواحل استان به سمت فریدونکنار برای فروش می‌روند.

مجیدی می‌گوید: امسال هنوز شاهد ورود پرندگان به سواحل استان در بندرترکمن و گمیشان نبوده‌ایم، اما طبق آمار سال گذشته روزانه گاه بین 200 تا 600 پرنده از گلستان به فریدونکنار رسیده است.
این پرنده‌شناس ادامه می‌دهد: متاسفانه تا زمانی که مساله محرومیت‌های اقتصادی و اشتغال حل نشود، همواره شاهد این اتفاق‌ها در استان هستیم. بسیاری از این پرنده‌های شکاری برای خوراک مردم استفاده می‌شوند و برخی از آنها به کشورهای عربی فروخته شده‌اند و قیمت‌های میلیونی دارند.


شکار پرندگان به صفر نرسیده است

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان‌های گمیشان و بندرترکمن می‌گوید: شکار غیرمجاز پرندگان در گلستان تا حدود زیادی کنترل شده، اما هیچ‌گاه نمی‌توان گفت این موضوع به صفر یا نزدیک به صفر رسیده است؛ چراکه کنترل این مساله فقط از عهده سازمان حفاظت محیط‌زیست بر نمی‌آید. 

«علی بیانی» ادامه می‌دهد: ما در حوزه استحفاظی خودمان که محل سکونت پرندگان است برنامه‌های زیادی را به اجرا درآوردیم که مهم‌ترین آن مشارکت اجتماعی و استفاده از توان تشکل‌های مردمی بود.
وی توضیح می‌دهد: ما از ظرفیت شکارچیان برای حفاظت از این پرندگان استفاده کردیم. برگزاری سلسله نشست‌ها، جلسه‌های گفت‌وگو و دوره‌های آموزشی بسیار موثر بود. امروز در کمتر نقطه‌ای از دنیا حفاظت محیط‌زیست به این شکل انبوه و گسترده به عهده دولت است. مردم و بخش خصوصی حافظان محیط‌زیست و تنوع زیستی هستند.

بیانی می‌گوید: باید فاکتورهای زیادی را حتی در زندگی یک شکارچی در نظر بگیریم تا بتوانیم موضوع را نه به شکل قهری بلکه به شکل ریشه‌ای حل کنیم. توسعه قرق‌های خصوصی شکار در مناطق غیرممنوعه و برای گونه‌های غیرممنوعه یکی از موثرترین روش‌هاست. حفظ معیشت مردم برای سازمان حفاظت محیط‌زیست هم بسیار مهم است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید