• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36338
+
-

طرحی برای افزایش بارش‌‌ها

محمدیاسین دهقان| یزد- خبرنگار :


عملیات باروری ابرها یکی از ابزارهای کارآمد برای افزایش بارش در استان یزد به‌ویژه در مناطق کوهستانی است. البته در 2 سال اخیر، پروازی برای باروری ابرها انجام نشده و پروازها به پروازهای آزمایشی برای سنجش تجهیزات جدید محدود شده است.
با توجه به شرایط اقلیمی‌ استان و محدودیت بارش‌ها، انتظار می‌رود که عملیات باروری با قوت و شدت بیشتری نسبت به گذشته انجام شود. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد درباره اهمیت عملیات باروری ابرها در استان یزد می‌گوید: باروری ابرها برای دوره‌ای است که عمدتا شرایط نرمال و بالای نرمال باشد. به دلیل این‌که باروری تابع شرایط ابری است و اگر شرایط ابری نباشد و رطوبت کفایت نکند، جوابگو نیست. «محمدمهدی جوادیان‌زاده» می‌افزاید: مراجع جهانی توصیه می‌کنند باروری باید در‌ ترسالی انجام شود تا ذخایر را برای دوره خشکسالی تقویت کند.

وی درباره اثربخشی عملیات باروری ابرها بر میزان بارندگی می‌گوید: عملیات باروری ابرها به طور متوسط 10 تا 15 درصد باعث افزایش بارش می‌شود که بستگی به شرایط دارد و اگر شرایط مطلوب باشد، از این مقدار بیشتر می‌شود و در شرایط برعکس هم بارندگی‌ها کاهش می‌یابد.
این مسئول با تاکید بر این‌که عملیات باروری ابرها عمدتا در مناطق کوهستانی استان نتایج خوبی دارد می‌افزاید: حسن این عملیات این است که در اولین گام می‌تواند مراتع را تقویت کند و وقتی مراتع تقویت شود، برای دام و محیط ‌زیست اثربخش است.
جوادیان‌زاده ادامه می‌دهد: در گام دوم نیز برای تقویت رواناب‌های منطقه و جریان‌های سطحی اثربخش است که در نهایت موجب تقویت منابع آب زیرزمینی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان این‌که در شرایط جوی که تحت کنترل نیست نمی‌توان برای عملیات باروری ابرها برنامه‌‌ریزی کرد می‌گوید: این عملیات در سال‌های خشک اثربخش نیست، اما در مناطق کوهستانی به طور ویژه رشته‌کوه شیرکوه با توجه به این‌که ابرها معمولا از آن سمت وارد استان می‌شود، اگر شرایط خشکسالی حاد نباشد، باروری ابرها مناسب است. وی درباره عملیات باروری ابرها در استان می‌گوید: باروری ابرها در استان به دلیل بازنگری در مطالعات اولیه با توجه به تغییر شرایط اقلیمی ‌2 سال گذشته انجام نشده است. البته شرایط استان در این سال‌ها از نظر بارشی بسیار ضعیف بوده و فرصتی برای باروری ابرها وجود نداشته است.

جوادیان‌زاده با بیان این‌که نباید از کوچک‌ترین فرصت چشم پوشید می‌گوید: امسال پیگیر شروع پروژه‌هایی به صورت ملی هستیم و برای استان یزد نیز بعد از انجام گرفتن مطالعات، طرح جدیدی برای باروری ابرها ارائه و دنبال خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید