• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36337
+
-

ضرورت آگاهی شهروندان از وضع دریاچه ارومیه

عطا هاشمی| رئیس نظام صنفی کشاورزی آذربایجان‌شرقی:


خشک شدن بخشی از دریاچه ارومیه، مردم آذربایجان را به اندازه‌ای ناراحت و نگران کرد که حتی رئیس‌جمهوری نیز هنگام انتخابات وعدۀ احیای دریاچه ارومیه را مطرح کرد. تاکنون دستگاه‌های دولتی برای احیای این دریاچه اقدام‌های بسیاری انجام داده‌اند. اکنون همگان می‌دانند که وخامت حال دریاچه ارومیه، علاوه بر دستگاه‌های اجرایی باید مردم را نیز به صحنه آورد. همراهی مردم با ستاد احیای دریاچه ارومیه با افزایش آگاهی ممکن خواهد شد.


وظایف دستگاه‌های اجرایی در زمینه برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه علاوه بر بسترسازی، موجب تسهیل اقدامات همراه‌کننده در روستاها نیز می‌شود. به عبارت دیگر، آماده کردن ذهن روستاییان، تسهیل در اجرای برنامه‌های دستگاه‌های مختلف را ممکن می‌کند. برخی از مسئولان اهمیت حضور و همکاری مردم منطقه با دستگاه‌های متولی را برای احیای دریاچۀ ارومیه چندان مهم ارزیابی نمی‌کنند. نظام صنفی کشاورزی آذربایجان شرقی برای آگاه‌سازی، با محور دانستن خود مردم تلاش می‌کند. برگزاری جلسات متعدد در شهرستان‌ها و روستاهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به صورت موردی با بیان جزئیات و تاثیرات نامطلوب خشک شدن دریاچه ارومیه برای مردم عادی، مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

در حالی که سازمان‌های غیردولتی به عنوان سربازانی بدون ادعا برای احیای دریاچه ارومیه وقت و هزینه صرف می‌کنند تا امور به سامان برسد، باید زمینه تاثیرگذاری بیشتر این سازمان‌ها هم با حمایت‌های دولتی و ارائه برنامه‌های تشویقی به کشاورزان فراهم شود. اگر به مردم و بهره‌برداران کشاورزی در استان به‌ویژه آنان که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه زندگی می‌کنند، شرایط منطقه و تاثیرات نامطلوب خشک شدن دریاچه گفته شود، به‌یقین آنان بیشتر همکاری می‌کنند و حتی خود پیشگام اصلاح وضع خواهند شد.

اگر نتوانیم کشاورزان را با این شرایط آشنا کنیم، برنامه‌های مدیریتی برای اصلاح مصرف آب در حوزه کشاورزی تاثیر چندانی نخواهد داشت و برداشت‌های اضافی از چاه‌های عمیق منطقه افزایش خواهد یافت.  اصلاح الگوی کشت فقط با پیش‌بینی منافع کافی برای کشاورزان ممکن خواهد بود و نباید انتظار داشت آنان بدون کسب عایدی که زندگی آنان را تامین می‌کند، با برنامه‌های اصلاح کشت همراهی کنند. اکنون بسیاری از دانش‌آموختگان حوزه کشاورزی و کسانی که از وخامت حال دریاچه ارومیه خبر دارند، بدون هیاهو مشغول برنامه‌ریزی در منطقه هستند تا این دریاچه از خطر خشک شدن رهایی یابد. افزون بر این ساکنان اطراف دریاچه ارومیه مشکلات زیادی دارند و لازم است در برنامه‌های ستاد احیای دریاچه به مشکلات آنان رسیدگی شود. اگر کشاورزان و ساکنان اطراف دریاچه از تبعات بهداشتی و بیماری‌های تنفسی، پوستی و سایر عوارضی که این روند بر جا می‌گذارد، آگاه شوند، با برنامه‌های احیای دریاچه بیشتر همکاری می‌کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید