جهان به سوی خودروهای دیزلی بدون دوده میرود
یک مورد از هر8 مرگ در سراسر جهان طی سال 2012به آلودگی هوا منتسب بوده و نیمی از آنها با آلودگی هوا در فضای آزاد مرتبط است.
سولماز احدی، کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در اینباره گفت: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2016، آلودگی هوا در فضای باز عامل 4.7میلیون مرگومیر زودرس در سطح جهان بوده و طبق آمار ائتلاف اقلیم و هوای پاک (CCAC)، کربن سیاه (BC) مهمترین عامل آلودگی هوا و مرگومیر زودرس جهانی است. کربن سیاه ناشی از احتراق سوخت دیزل یکی از اجزای اصلی ذرات معلق ریز (PM2.5) بوده که توسط آژانس بینالمللی تحقیقات سرطان (IARC، 2012) بهعنوان ماده سرطانزای کلاس یک برای انسان طبقهبندیشده است. تخمین زده میشود، یکپنجم از انتشارات انسانس از کربن سیاه در بخش حملونقل و بیش از 90درصد از وسایل نقلیه دیزلی منتشر میشود.
این کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: جدیدترین گزارش منتشرشده از سوی شورای بینالمللی حملونقل پاک (ICCT) در سال 2018، به بررسی پیشرفت جهانی جهت اجرای استراتژی کاهش محتوای گوگرد سوخت و گسترش خودروهای دیزلی پاک پرداخته است. دستیابی به این هدف، نیازمند کاهش 75درصدی انتشار کربن سیاه از تمامی بخشها طی سالهای 2010 تا 2030بوده و براساس استراتژی هدفگذاری شده از سوی ائتلاف اقلیم و هوای پاک (CCAC) این میزان کاهش منوط به اجرا و تبعیت تمامی کشورها به استفاده از سوخت و خودروهایی با انتشار آلایندگی معادل یورو 4تا سال 2025و استاندارد یورو 6تا سال 2030دارد. براساس این مطالعه با دستیابی کامل به این استراتژی، میزان انتشار کربن سیاه ناشی از وسایل نقلیه دیزلی تا سال 2040، 88درصد نسبت به سال 2010کاهش خواهد یافت. در سال 2018، 40درصد از وسایل نقلیه دیزلی سنگین که در سراسر جهان فروخته میشوند، به تکنولوژی DPF مجهز شدهاند. براساس پیشبینی صورت گرفته، درصورت اعمال استاندارد یورو 6در کشورهای هند و مکزیک این سهم در سال 2021به 50درصد افزایش خواهد یافت و با تبعیت چین و برزیل از استاندارد یورو 6، سهم وسایل نقلیه سنگین دیزلی جدید مجهز به DPF تا 70درصد نیز افزایش خواهد داشت.
درحالیکه مطلوبیت نصب فیلتر دوده روی وسایل نقلیه دیزلی نو درحال افزایش است، جایگزینی و نوسازی ناوگان دیزلی در حال حرکت با وسایل نقلیه پاک نیز در حال انجام است؛ بهگونهای که در سطح جهانی طی سال 2012، تنها 5 درصد وسایل نقلیه سنگین دیزلی درحال حرکت به تکنولوژی DPF مجهز بوده و این میزان تا سال 2018به 15 درصد (سه برابر) افزایش یافته است. با توجه به هدفگذاری انجامشده یکی از 5خودروی دیزلی کار کرده تا سال 2021به فیلتر دوده مجهز خواهند
شد.