• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36229
+
-

افزایش خزنده قیمت شیر و لبنیات

قیمت شیر بطری با 3 بار افزایش از ابتدای امسال به 5هزار تومان رسید

گزارش
افزایش خزنده قیمت شیر و لبنیات

مناقشه افزایش نرخ شیر خام و تأثیر آن بر قیمت شیر و لبنیات در حالی فروکش کرده که شرکت‌های لبنی، گرانی مداوم این محصولات را در دستور کار قرار داده‌اند.
به گزارش همشهری، بررسی قیمت خرده‌فروشی شیر و لبنیات در بازار حاکی از افزایش قیمت برخی اقلام لبنی پرمصرف به‌خصوص انواع شیر بطری و ماست دبه‌‌ای پرچرب و کم‌چرب است. وضعیت بازار لبنیات به‌گونه‌ای شده که به‌دلیل تغییر مداوم قیمت‌ها، خرده‌فروشان ناچار به کنترل روزانه نرخ درج شده روی بسته‌بندی این اقلام برای جلوگیری از زیان ناشی از فروش آن با نرخ‌های روز قبل به مشتریان شده‌اند. گرانی شیر و لبنیات در حالی صورت می‌گیرد که سوم مرداد‌ماه امسال شرکت‌های لبنی براساس مجوز کارگروه ستاد تنظیم بازار، قیمت محصولات خود را به‌دلیل افزایش نرخ پایه خرید شیر خام افزایش داده ‌بودند؛ به‌نحوی که نرخ (مصوب) شیر پرچرب یک لیتری (3درصد چربی) از 2800به 3700تومان افزایش یافت. این در حالی است که قیمت مصوب شیر بطری پرچرب در 5‌ماه ابتدایی امسال2440تومان بود که با مصوبه کارگروه تنظیم بازار به 3250تومان رسید. 
به فاصله 2ماه بعد از این افزایش رسمی نرخ‌ها، شرکت‌های لبنی با افزایش خزنده قیمت این محصول نرخ شیر بطری پرچرب را به 3700تومان و طی روزهای اخیر با افزایش چندباره، دوباره قیمت در برند‌های مختلف به نرخ‌های متفاوت 3900تومان، 4300تومان، 4500و 5هزار تومان به فروش می‌رسد. اما هیچ‌یک از نهادهای نظارتی متولی در این زمینه پاسخگو نیستند؛ به‌عنوان مثال یکی از برندهای مطرح محصولات لبنی قیمت هر بطری شیر نیم چرب پاستوریزه را ۵۰۰۰ تومان و قیمت شیر کم‌چرب را ۴۳۰۰ تومان تعیین کرده و برند معروف دیگری هر بطری شیر را به‌عنوان شیر پلاس ۴۴۰۰‌تومان و برخی دیگر از برندها هر بطری شیر را ۳۹۰۰‌تا‌۴۴۰۰‌تومان می‌فروشند. این در حالی است که براساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار مورخ سوم مردادماه امسال هیچ مجوزی به صنایع لبنی بابت افزایش قیمت محصولات لبنی پرمصرف ازجمله شیر، ماست و پنیر داده نشده و تنها قیمت انواع شیر بطری پاستوریزه بین ۲۹۵۰‌تومان تا ۳۳۰۰‌تومان تعیین شده بود. با وجود این علاوه بر گرانی انواع شیر، قیمت انواع ماست دبه‌ای کم‌چرب و پرچرب و پنیر ‌بسته‌بندی نیز افزایش یافته است؛ به‌نحوی که نرخ فروش انواع پنیر با رشد حدود 1500تومانی به بیش از 5هزار تومان و قیمت ماست دبه‌ای پرچرب و کم‌چرب برخی برندها از مرز 10هزار تومان گذشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید