• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36214
+
-

دژ کسب‌و‌کار را بردار!

چهره روز
دژ کسب‌و‌کار را بردار!

از زمان صدارت داوود دانش‌جعفری، وزیر اسبق اقتصاد در دولت نخست محمود احمدی‌نژاد، تاکنون وزارتخانه مسئول بهبود محیط کسب‌و‌کار ایران 4وزیر دیگر به‌خود دیده است. آن زمان قول دادند که رتبه ایران در شاخص بین‌المللی بهبود کسب‌و‌کار دورقمی شود که نشد؛ از شمس‌الدین حسینی آخرین وزیر اقتصاد دوران احمدی‌نژاد گرفته تا علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت نخست حسن روحانی تا مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد معزول دوم روحانی و حالا فرهاد دژپسند که از قضای روزگار قبای وزارت بر تن کرده است.

دور از انتظار نخواهد بود که دوران صدارت وزیر فعلی هم به پایان رسد و انتظار ما برای دورقمی‌شدن رتبه کسب‌و‌کار در جهان، محقق نشود مگر اینکه فرهاد دژپسند، بخواهد و بتواند دژ‌ها و موانع را از پیش روی فعالان اقتصادی بردارد و امید را به آنها برگرداند. تازه‌ترین گزارش بانک جهانی هرچند نشان از بهبود نمره پیشرفت ایران در شاخص کسب‌و‌کار جهانی دارد، اما پیشرفت دیگر کشورها باعث عقب‌رفت ایران شده و رتبه کشور با 4پله سقوط به 128جهان نزول کرده است. شگفت اینکه بدترین عملکرد در بین شاخص‌های ارزیابی‌شده مربوط به شاخص «حمایت از سرمایه‌گذاران و سهامداران خرد» است و از قضا‌ مسئولیت مستقیم آن بر عهده وزیر اقتصاد و معاونانش است.

در جهانی که همه تلاش می‌کنند موانع را از پیش روی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بردارند و به جای توزیع رانت، امکان رقابت سالم‌تر و کم‌هزینه‌تر را جایگرین کنند، شوربختانه جهت‌گیری سیاست‌های اقتصادی ایران در دهه‌های اخیر همچنان بر مبنای توزیع رانت و ایجاد انحصار و موانع بر سر کسب‌‌وکار قرار گرفته و اراده‌ها برای سهولت کسب‌و‌کار ضعیف است. حالا نوبت به فرهاد دژپسند رسیده تا بلکه خودی نشان دهد و تصویری متفاوت‌تر از سایر وزرای اقتصاد از خود به نمایش بگذارد. آیا او اراده و توان این مهم را دارد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید