• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36207
+
-

2روز پرتلاطم تهران

شورای شهر امروز فهرست نهایی 5نفر اصلی برای تصدی شهرداری را مشخص می‌کند

گزارش
2روز پرتلاطم تهران

حامد فوقانی | خبر‌نگار

مدیریت شهری پایتخت، شروع هفته مهمی را پیش‌رو دارد. به این دلیل که از یک‌سو با شروع هفته، شورای شهر باید به بررسی گزینه‌های تصدی شهرداری تهران بپردازد و از سوی دیگر فردا مجلس شورای اسلامی تا حد زیادی تکلیف سیدمحمدعلی افشانی، شهردار فعلی تهران را از این نظر که شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود یا نه، مشخص ‌کند. بنابراین امروز، همزمان با فینال لیگ قهرمانان فوتبال آسیا، چشم بسیاری نیز به ساختمان شورای خیابان بهشت تهران است؛ چراکه در نیمه‌نهایی انتخاب کاندیدای شهردار تهران، 5نفر از بین 25گزینه مطرح معرفی می‌شوند. بعد از آن، کاندیداها نظرات‌شان را درباره برنامه 5ساله سوم توسعه تهران اعلام می‌کنند تا اعضای شورا با آرای خود، 2کاندیدا را به فینال انتخاب شهردار بفرستند. اینطور که گفته شده 22آبان‌ماه هم شهردار جدید پایتخت معرفی می‌شود. این در حالی است که احتمال ماندن افشانی به‌دلیل بندهای قانونی موجود، مجددا قوت گرفته؛ از این منظر کمیسیون‌های اجتماعی و شوراهای مجلس یکشنبه استفساریه مستثنی‌شدن شهرداران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را بررسی کرده و نظر خود را برای بررسی بیشتر به صحن علنی خواهند فرستاد.

یک‌پنالتی دیگر برای ماندن افشانی

اگرچه اعضای شورای شهر تهران، پس از آنکه 2آبان، فوریت مستثنی‌شدن شهرداران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس رأی نیارود، 30گزینه را برای شهرداری تهران مطرح کردند اما عنوان کرده‌اند که همچنان از ظرفیت‌های قانونی برای حفظ افشانی استفاده خواهد شد. در این راستا آنگونه که علی اعطا سخنگوی شورای شهر گفته برخی از اعضای شورا درخواست کرده‌اند تا زمان رأی‌گیری تعیین شهردار جدید را به تعویق بیندازند. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در این رابطه گفت: «طبق زمانبندی شنبه 12 آبان ماه روز رای‌گیری به منظور انتخاب 5 گزینه شهرداری است. آنچه در برخی شبکه‌های اجتماعی در رابطه با تعویق احتمالی مطرح شده است؛ پیشنهادی از سوی برخی اعضا بوده و نه درخواستی از سوی شهردار محترم ! شورا همچنان در رابطه با حفظ افشانی تلاش خواهد کرد.»

در این میان، اظهارنظرهایی هم درباره ادامه فعالیت افشانی و لزوم ثبات در مدیریت شهری بیان شده است. به‌طور نمونه، سیدابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران گفته: «هنوز هیچ‌چیزی قطعی نشده است. ما هنوز یک فرصت یا به قولی یک پنالتی دیگر برای ابقای آقای افشانی در شهرداری تهران داریم و باید منتظر بمانیم تا تکلیف این فرصت مشخص شود. واقعیت این است که فوریت استثناکردن شهرداران رد شده ولی هنوز کلیات آن در مجلس شورای اسلامی رد نشده است. این لایحه در کمیسیون اجتماعی قرار داشته و چنین احتمالی وجود دارد که اگر کمیسیون اجتماعی این لایحه را به تصویب برساند، طبق آیین‌نامه مجلس 50نماینده می‌توانند از هیأت رئیسه بررسی خارج از نوبت آن را درخواست کنند.» سیدمحمود میرلوحی، دیگر عضو شورا هم عنوان کرده  که هنوز تلاش‌ها برای حفظ افشانی ادامه دارد. او تأکید کرده:‌ «نمی‌خواهیم طوری تلقی شود که شورای پنجم راضی به رفتن افشانی است.»

چهره‌‌های  سرشناس و تصمیم شورا

اعضای شورای شهر تهران هفته گذشته هرکدام 5نفر مدنظر خود را برای شهردارشدن اعلام کردند تا سرجمع فهرستی 30نفره ارائه شود. تا لحظه تنظیم این گزارش اما 5نفر از میان 30نفر اولیه انصراف خود را اعلام کرده‌اند و به همین‌خاطر، امروز 5نامزد از دل فهرست 25نفره بیرون خواهد آمد. در این بین، موارد مختلفی درباره چند چهره آشنای این فهرست مطرح می‌شود که برخی از آنها قابل توجه به‌نظر می‌رسد. ازجمله در مورد عباس آخوندی‌ وزیر پیشین و مستعفی راه و شهرسازی، محسن هاشمی رفسنجانی‌ رئیس شورای شهر تهران، علی ربیعی‌ وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی، الهه کولایی‌ فعال سیاسی و...

انتخاب سوم شورا مهم‌تر از قبل

شورای شهر تهران در حالی وارد بررسی کاندیدای تصدی شهرداری شده، که هنوز ماجرای ادامه فعالیت افشانی پایان نیافته است. در این بین اما توام با بررسی استفساریه مربوط به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و شهرداران در مجلس، شورا برای آنکه زمان را از دست ندهد، به بررسی کاندیدا ورود پیدا کرده  تا اگر با هر احتمالی نظر مجلسی‌ها با نظر آنها همسو نبود، شهر معطل تغییر مدیریت نماند. به هرحال شورای پنجم تا اینجای کار 2شهردار (محمدعلی نجفی و سیدمحمدعلی افشانی) را طی یک‌سال انتخاب کرده و انتخاب سوم آنها از هرلحاظ اهمیت فراوانی دارد. با چنین تفسیری  توجه شورا به هشدارهای  کارشناسان امر اهمیت می‌یابد؛ آن گونه که عنوان می‌شود تعدادی از نامزدها بازنشسته به حساب می‌آیند و شاید بد نباشد اعضا جسارت  به خرج داده، مدیریت عالی پایتخت را به فرد جوان  و لایق بسپارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید