• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36192
+
-

سردرگمی محض

سردرگمی محض

ثانیه‌هایی بعد از کنار رفتن از جام حذفی در مسابقه خانگی با سایپا، هواداران عصبانی استقلال ستاره‌های تیم‌شان را به‌عنوان سیبل برای شعارهایی تند و تیز درنظر گرفتند اما سهم مهره‌های آبی‌پوش و حتی سهم علی دایی و شاگردانش در رقم خوردن این نتیجه، بیشتر از سهم وینفرد شفر به‌نظر نمی‌رسید. او یک روز ناامیدکننده دیگر را روی نیمکت آبی‌های پایتخت سپری کرد و با ترکیب اصلی و تعویض‌هایش در جریان بازی، یک گام دیگر رو به عقب برداشت. استقلال به هیچ قیمتی حاضر نشده بود نبرد با سایپا را در ورزشگاه تختی برگزار کند. آنها در حضور هواداران‌شان در آزادی به مصاف حریف رفتند و درحالی‌که تصور می‌شد کار دشواری برای کنار زدن سایپا از جدول جام حذفی ندارند، ناچار به ترک زودهنگام این تورنمنت شدند. حالا شهریار در طول 3سال، 2بار استقلالی‌ها را به طرف خروجی‌های جام حذفی هدایت کرده است. اگر قرار باشد همان ماجراهای دوران علیرضا منصوریان در عصر شفر هم تکرار شوند، آیا دلیلی به دل بستن به آینده این تیم وجود خواهد داشت؟

استقلال در شرایطی قافیه را به سایپا واگذار کرد که چیزی حدود 90دقیقه، یک بازیکن بیشتر از این تیم در اختیار داشت. در فوتبال تاکتیک‌محور امروز، 10نفره شدن حتی تیم بزرگی مثل بارسلونا را به دردسر می‌اندازد اما سایپا از حوالی دقیقه 30یک بازیکن کمتر از استقلال در اختیار داشت و در همین شرایط، شکست را با تساوی عوض کرد و تا دقیقه 120، به مقاومتش ادامه داد. تیم شفر، سایپا را در لیگ برتر شکست داده بود اما در مسابقه پنجشنبه، طراوت چندانی در این تیم دیده نمی‌شد. هر دو گل آبی‌ها در این جدال، از روی نقطه پنالتی به‌دست آمد اما خط دفاعی این تیم، به سادگی در برابر مهره‌های حریف تسلیم شد. استقلالی‌ها روی صحنه گل اول، مهدی ترابی را بدون یارگیر مستقیم به حال خودش رها کردند و در صحنه گل دوم نیز به سادگی اجازه دادند امین حاج محمدی با یک ضربه سر، توپ را به تور دروازه سیدحسین حسینی برساند. حتی وقتی مسابقه با تساوی دنبال می‌شد، این سایپایی‌ها بودند که چند حمله خطرناک ترتیب دادند و یک‌بار حتی توپ را به یک قدمی تور دروازه تیم میزبان رساندند. پس از 3پیروزی متوالی در جام حذفی و لیگ برتر، تصور می‌شد شفر بالاخره ترکیب اصلی تیمش را با حضور مهره‌های جوان شناخته است. شکست در برابر سپاهان اما ذهنیت این مربی را کاملا تغییر داد و او دوباره ترکیب استقلال را عوض کرد. او با نخستین نمایش نه‌چندان درخشان مهاجمان جوان تیمش، دست از اعتماد به این بازیکن‌ها برداشت. آن هم در شرایطی که عملکرد استقلال در برابر سپاهان، قابل‌قبول به‌نظر می‌رسید و این شکست، در سایه بدشانسی اتفاق افتاده بود. سرمربی آلمانی استقلال، نباید وقت بیشتری را برای انتخاب ترکیب ثابت تیم هدر بدهد. او باید به مجموعه‌ای از بازیکن‌ها در باشگاه اعتماد کند و دست از رقم زدن زلزله همیشگی در ترکیب بردارد تا شاید این سردرگمی برای همیشه به پایان برسد.

در دوئل با سایپا، مارکوس نویمایر و الحاجی گرو بعد از چند هفته نیمکت‌نشینی دوباره به ترکیب اصلی تیم راه پیدا کردند. نویمایر مثل همیشه کاملا متوسط بود و گرو با وجود چند حرکت مؤثر در زمین، بهترین بخت گلزنی در نیمه اول را به سادگی از دست داد. هر دو بازیکن نیز در جریان مسابقه تعویض شدند تا مهدی قائدی و روح‌الله باقری در ترکیب تیم قرار بگیرند. رضا آذری نیز بعد از مدت‌ها تکیه زدن به نیمکت، ناگهان فیکس شد و البته اواخر بازی، جایش را به‌ اللهیار صیادمنش داد. این تعویض‌ها، راهی برای عبور از تیم 10نفره علی دایی نبودند. وینفرد شفر باز هم انتظارات را برآورده نکرد و در این شطرنج دشوار، «بازنده» شد. تیم او ظرف چند‌ماه هم از آسیا کنار رفته، هم از صدر جدول رده‌بندی لیگ دور شده و هم شانس قهرمانی جام حذفی را از دست داده است. مهم‌تر از همه این نتایج بد اما شاید این باشد که استقلال، راهش را گم کرده است. هنوز هم که هنوز است، ترکیب اصلی تیم شناسایی نشده و بعید به‌نظر می‌رسد این کلاف سردرگم، به همین سادگی‌ها باز شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید