• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 10 آبان 1397
کد مطلب : 36157
+
-

ضرب‌الاجل یک ماهه آمریکا به عربستان

خاورمیانه
ضرب‌الاجل یک ماهه آمریکا به عربستان

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا خواستار آتش‌بس در یمن شده و از طرف‌های درگیر جنگ خواسته است در یک‌ماه آینده مذاکرات صلح را شروع کنند.
به‌گزارش الجزیره، متیس گفته است که آمریکا به‌اندازه کافی شاهد این جنگ بوده و معتقد است عربستان سعودی و امارات متحده عربی - سرکردگان ائتلاف نظامی علیه حوثی‌ها در یمن - آماده مذاکره هستند. متیس در انستیتو صلح در واشنگتن گفت: «ما باید به سمت تلاش برای صلح پیش برویم و البته نمی‌توانیم بگوییم بعدا این کار را خواهیم کرد. باید این کار را طی 30روز آینده انجام دهیم.»
متیس در حالی این صحبت‌ها را مطرح کرده است که عربستان و امارات، به‌تازگی 10هزار نیروی جدید را در آستانه حمله به یک بندر تحت کنترل حوثی‌ها به منطقه اعزام کرده‌اند.
مایک پمپئو هم در رویکرد مشابهی از ائتلاف سعودی - اماراتی درخواست کرد تا بمباران هوایی مناطق پرجمعیت یمن را متوقف کنند. پمپئو گفت که «حالا زمان توقف دشمنی» در یمن است.
متیس از تمامی طرف‌های درگیر درخواست کرد تا در ‌ماه نوامبر (آبان و آذر)‌ با مارتین گریفیث نماینده ویژه سازمان در امور یمن در سوئد دیدار کنند و به یک راه‌حل برسند.متیس گفت: «راه‌حل بلند‌مدت‌تر - البته وقتی می‌گویم بلندمدت منظورم 30 روز بعد است - این است که می‌خواهیم همه، دور یک میز برای صلحی بر پایه آتش‌بس، عقب‌نشینی حوثی‌ها از مرز و توقف بمباران بنشینند تا این جنگ پایان بگیرد. این تنها راهی است که می‌توانیم این مشکل را حل کنیم.»ماه گذشته حوثی‌ها از سفر به ژنو برای شرکت در مذاکرات صلح زیرنظر سازمان ملل سرباز زدند و دلیل آن را عدم‌تضمین سازمان ملل برای بازگشت سالم به صنعا، پایتخت یمن عنوان کردند.

احتمال تحریم عربستان
خبر دیگر درباره عربستان اینکه فرانسه اعلام کرده است که اگر نقش عربستان در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی‌ها تأیید شود، گزینه تحریم ریاض را بررسی خواهد کرد. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه به شبکه رادیویی آر‌تی‌ال گفت: «تا زمانی که چگونگی و مسئولان این قتل به‌صورت عمومی اعلام نشوند و مورد ارزیابی قرار نگیرند، ما خواهان حقیقت در این‌باره خواهیم بود و تا حالا چیزی به‌صورت شفاف اعلام  نشده است.»
لودریان همچنین گفت که گزینه تحریم علیه عربستان را هم درنظر دارد. عربستان یکی از خریداران بزرگ تسلیحات و کالاهای لوکس از فرانسه است. لودریان گفت: «ما اقدامات لازم را علیه کسانی که مسئول هستند، انجام خواهیم داد.»
لودریان وابستگی صنایع نظامی و اقتصاد فرانسه به خریدهای عربستان سعودی را رد کرد و گفت که تنها 7درصد صادرات تسلیحات فرانسه به عربستان سعودی است؛ «ما به عربستان سعودی وابسته نیستیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید