• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 9 آبان 1397
کد مطلب : 36003
+
-

حاشیه‌های گشت ارشاد

پلیس
حاشیه‌های گشت ارشاد


چند روز پیش ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن دختری را که جلوی ماشین گشت ارشاد ایستاده و مقاومت می‌کند، نشان می‌دهد؛ اتفاقی که در ادامه با برخورد متقابل راننده خودرو رقم می‌خورد و نشان می‌دهد او قصد دارد با رانندگی دختر را بترساند و مقاومت او را بشکند ولی در پایان وقتی موفق به این کار نمی‌شود، سرعت حرکت خود را بیشتر می‌کند. در ادامه مشخص شد که این فیلم مربوط به دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در سوهانک است که در آن گشت ارشاد حاضر شده و آن دختر نیز دانشجوست که در حریم دانشگاه با او و دوستانش برخورد شده. ابعاد منفی حضور غیرقانونی و سپس حرکت مأموران گشت ارشاد آنقدر بالا گرفت که نیروی انتظامی مجبور به واکنش شد. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در این‌باره گفت: حضور پلیس در سوهانک بنابر درخواست مکرر و فراوان مردم بود؛ با توجه به اینکه در آنجا مرکز دانشگاهی ایجاد شده است.


توضیح رئیس پلیس
رئیس پلیس پایتخت درباره واکنش راننده ماشین گشت ارشاد توضیح داد: راننده ما به محض دیدن دختر خانم پایش را روی ترمز گذاشت و ایستاد اما بخشی از آن فیلم را پخش کردند. رحیمی روی این نکته هم تأکید کرد که «اگر بخواهند با جوسازی ما را از برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی دور کنند، کوتاه نمی‌آییم. یکی از وظایف نیروی انتظامی برخورد با کسانی است که امنیت اخلاقی جامعه را به مخاطره می‌اندازند و در این مسیر محکم گام برمی‌داریم.»


گشت ارشاد بیرون دانشگاه بوده
همچنین یکی از مسئولان دانشگاه آزاد حضور گشت ارشاد در دانشکده سوهانک را تکذیب کرد. او که در گفت‌وگو با ایلنا خواسته نامش محفوظ باشد، گفت: «اعتراضی در این زمینه نبوده و همانطور که در فیلم مشخص است، فقط یک نفر در آنجا حضور دارد و معلوم نیست ماجرا چیست. براساس قانون، ورود نیروهای نظامی و انتظامی به دانشگاه ممنوع است و این ویدئو مربوط به بیرون از دانشگاه است.» این مسئول در دانشگاه آزاد عنوان کرد: «هیچ تجمعی در این رابطه صورت نگرفته و اتفاقی که رخ داده خارج از مجموعه دانشگاه بوده و نیروی انتظامی‌ نیز وظیفه ذاتی‌اش را انجام داده است. همچنین صالحی، مسئول حراست دانشگاه آزاد در این‌باره گفت: ما فیلم را دیده و از این اتفاق خیلی ناراحتیم؛ ولی این اتفاق در بیرون از دانشگاه و در یکی از خیابان‌های اطراف رخ داده؛ ما در نخستین فرصت سر صحنه حضور پیدا کرده و از دانشجو دلجویی کردیم.»


انتقاد عارف از گشت ارشاد
اما این حرکت گشت ارشاد باعث اعتراض و انتقاد بسیاری از مسئولان و استادان دانشگاه شد. محمدرضا عارف، نماینده مجلس و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در صفحه توییتر خود نوشت: «حرمت دانشگاه و دانشجو نباید به بهانه‌های واهی مورد خدشه قرار گیرد. هنوز تبعات شکسته شدن قداست دانشگاه در دهه‌های گذشته از یاد نرفته است. نیروی انتظامی تحت عنوان گشت ارشاد یا هر عنوان دیگری حق برخورد با دانشجویان در حریم دانشگاه را ندارد.»
طرح گشت ارشاد در سال‌های گذشته بارها حاشیه‌های بسیاری به همراه داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید