• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 9 آبان 1397
کد مطلب : 35987
+
-

حال و هوای کربلا در تهران

میلیون‌ها شهروند تهرانی روز گذشته پابه‌پای زائران حرم حسینی پیاده رفتند

حال و هوای کربلا در تهران

حامد فوقانی | خبرنگار

با وجود سوز دیروز و رگباری هرچند کوتاه، حدود ‌2میلیون و 200هزار جامانده از پیاده‌روی اربعین در کربلا، مسیر میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع) را پیاده طی کردند تا از مراسم چهلمین روز سالگرد شهادت امام حسین (ع) جا نمانند.

«جاماندگان اربعین» امسال بازهم تصویری باشکوه از ارادت به خاندان پیامبر(ص) و امام سوم شیعیان به نمایش گذاشتند. در این راه شهرداری‌های مناطق مختلف تهران - ازجمله 7، 12، 13، 1415، 16 و 20- نیروهای‌شان را بسیج کردند و از نظافت گرفته تا پذیرایی و ارائه بسته‌های فرهنگی به عاشقان حسینی خدمات‌رسانی کردند. دیروز خط یک ‌متروی تهران از ساعت 11صبح تا 6عصر به‌صورت رایگان به شهروندان خدمات ارائه کرد؛ آن هم با سرفاصله زمانی 4دقیقه قطارها. برای مراسم امسال 400دستگاه اتوبوس دوکابین و ۱۰۰دستگاه اتوبوس تک‌کابین برای جابه‌جایی یک‌هزار نفر سرویس ارائه کردند. از سوی دیگر با هماهنگی استانداری تمامی مراکز دولتی، نیمه‌دولتی، خصوصی، مدارس و مساجد برای استراحت زائران در طول مسیر باز بودند.

آغاز با میدان امام حسین(ع)

نقطه آغازین پیاده‌روی «جاماندگان اربعین» ظهر دیروز حال و هوایی خاص داشت؛ اگرچه خیلی از شهروندان برای حضور در میدان با خودروهای شخصی مراجعه کردند و برای پیدا‌کردن جای پارک، حسابی به دردسر افتاده بودند. با این حال عده‌ای از عاشقان که هنوز به خیل پیاده‌ها اضافه نشده بودند، نماز ظهر و عصر را در مسجد امام حسین(ع) به جا آوردند و سپس مسیر 14کیلومتری را در پیش گرفتند. پیاده‌‌روی از میدان امام حسین(ع) تا حرم شاه عبدالعظیم حدود 2ساعت و 45دقیقه زمان می‌برد اما خیل جاماندگان اربعین باعث شده تا ساعت 5عصر دیروز همچنان عده‌ زیادی از شهروندان از 70ایستگاه صلواتی، درخواست برگه‌های زیارت عاشورا داشتند. این در حالی بود که نرم‌افزار «راهنمای زائرین ری» با امکان دسترسی موقعیت مکانی، جست‌وجوی اماکن و موقعیت افراد گمشده نیز در دسترس شهروندان قرار گرفته بود و برخی ایستگاه‌ها این برنامه تلفن همراه را عرضه می‌کردند. در این نرم‌افزار امکان جست‌وجو و فاصله افراد با نزدیک‌ترین اماکن خدمات‌رسان نظیر مسجد، مدرسه، ایستگاه‌های اتوبوس، غرفه مادر و کودک، آتش‌نشانی، پزشک، غرفه‌های پسماند و فرهنگی، سرویس بهداشتی و... فراهم بود.

در این بین جای خالی بنرها و بیلبوردهای مناسبتی و کم‌رنگ‌بودن انعکاس تبلیغ این آیین در طول مسیر تا حدودی به چشم می‌خورد. اگرچه برزین ضرغامی، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران اعلام کرده بود که در بیش از 100نقطه از شهر المان‌های مناسبتی اربعین نصب شده و به نمایش گذاشته شده است با وجود این، در طول مسیر نمایشگاه عکس در سراهای محله‌های منتخب برپا شد و همچنین فیلم‌های مستند اربعین در تماشاسراها‌ در همین محل پخش شد. مسابقه خاطره‌نویسی از سفر اربعین، برگزاری مسابقه فرهنگی با عنوان «آموزه‌های نهضت عاشورایی و اربعین حسینی» از برنامه‌های دیگر در این مسیر بود. و اما در میان جاماندگان اربعین، چهره‌های آشنایی از سیاست هم به چشم می‌خورد‌ و البته مدیران شهری که برای اطلاع از نحوه خدمت‌رسانی و پیاده‌روی حاضر شده بودند. حسن خلیل‌آبادی و محمد سالاری، از اعضای شورای شهر تهران، سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ، سعید اوحدی‌ رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) و شهرداران مناطق ازجمله کسانی بودند که در مراسم امسال دیده می‌شدند.

تعزیه‌خوانی در ایوان انتظار

امسال به مناسبت ایام اربعین سوگواره نمایشی با عنوان سفر عشق - که از روز شنبه 5آبان‌ماه 97آغاز شده- تا 14آبان ادامه دارد و در ایوان انتظار ایستگاه میدان حضرت ولیعصر(عج) اجرا می‌شود. هدف از اجرای‌ این تعزیه، آشنایی بیشتر مسافران با قیام حضرت اباعبدالله و یادآوری وقایع اتفاق افتاده در محرم ۶۱ هجری قمری است که به کارگردانی مهدی پریزاد از ساعت 18میزبان شهروندان و مسافران است.

   اجتماع زینبیون در میدان منیریه

امسال برای نخستین‌بار به مناسبت روز اربعین اجتماع بزرگ زینبیون با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۱۱ و مجمع آذربایجانی‌های مقیم تهران در میدان منیریه برگزار شد. در این اجتماع ۲۸ هیئت از هیئت‌های مجمع آذربایجانی‌های مقیم تهران در روز اربعین و شب اربعین برنامه‌های عزاداری، سینه‌زنی، زنجیرزنی و مراسم نمایشی شاه‌حسین‌گویان به اجرا درآمد. بر این اساس بیش از ۱۰۰۰نفر از شهروندان آذری‌زبان در این اجتماع حضور پیدا کردند که بیش از۱۰۰ نفر از آنان از تبریز برای حضور در این مراسم به پایتخت آمده بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید