• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35901
+
-

مصوبه‌ای برای افزایش درآمدهای پایتخت

شورای شهر تهران دیروز لایحه «اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری‌تهران» را تصویب کرد

شورا
مصوبه‌ای برای افزایش درآمدهای پایتخت

حامد فوقانی- مجید جباری/خبر‌نگار

پارلمان محلی تهران در روزی که شهردار هم به صحن شورا آمده بود، با بررسی و رأی مثبت به یک لایحه، گره‌ای از کار مدیریت شهری در زمینه درآمدهای نقدی شهرداری باز کرد.
اعضای شورای شهر دیروز در نود و ششمین جلسه شورای شهر تهران پس از تصویب دوفوریت لایحه «اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران»، با 13رأی موافق و 6رأی مخالف به کلیات این لایحه رأی مثبت دادند.  یکی از موضوعات مدنظر خبرنگاران درجلسه روز گذشته شورا به‌مدت زمان ادامه کار سیدمحمدعلی افشانی شهردار فعلی تهران و فرایند انتخاب شهردار جدید اختصاص داشت. این در حالی بود که پیش از آغاز جلسه اعضای شورا برای این منظور یک نشست هم‌اندیشی داشتند.
کاهش درآمد شهرداری با تخفیف صدور پروانه
در این جلسه شهردار تهران به دفاع از دوفوریت اصلاح لایحه‌ای پرداخت که پیش از این در مرداد‌ماه از سوی شورای شهر به تصویب رسیده بود.
سیدمحمدعلی افشانی با بیان اینکه «‌ارائه تخفیف در صدور پروانه ساخت، تا حد زیادی از میزان درآمد شهرداری می‌کاهد»، گفت: پیش از این و در خرداد‌ماه سال‌جاری، به کسانی که عوارض خود را به‌صورت نقد پرداخت می‌کردند ۲۳ درصد تخفیف می‌دادیم که این تخفیف اکنون به 5/7درصد کاهش پیدا کرده و همین موضوع سبب کاهش درآمدهای نقدی شهر شده است. ضمن اینکه با محاسبه فرمولی برخی همکاران تخفیف‌ها به 46درصد هم می‌رسید.این مورد نشان می‌داد که 50درصد هزینه پروانه‌ها نقدا پرداخت می‌شد اما میزان تخفیف‌ها از 23درصد به 5/7درصد رسید و این امر به پرداخت نقدی صدور پروانه‌ها ضربه خواهد زد. از این‌رو از اعضای شورای اسلامی شهر می‌خواهم با افزایش میزان تخفیف از 5/7به ۱۵ درصد موافقت کنند.
کاهش استقبال از احداث ساختمان‌های جدید 
شهردار تهران که دوفوریت لایحه «اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران» را با خود به شورا آورده بود، با اشاره به شرایط نامناسب ساخت‌وساز در پایتخت و اینکه میزان استقبال برای ساخت ساختمان‌های جدید کمتر شده است، به تبصره 8 این قانون اشاره کرد و گفت: در این تبصره آمده است که شهرداری باید حتما از طریق سیستم بانکی کار تقسیط را دنبال کند که این عملا امکانپذیر نیست زیرا بانک‌هایی که بالای 20درصد در فعالیت‌های خود سود دریافت می‌کنند چطور ممکن است با 5/7درصد، این قراردادها را منعقد کنند.
زریر نگین‌تاجی، معاون شهردار تهران هم در ادامه جلسه شورای شهر در دفاع از اصلاح لایحه شهرداری، با بیان اینکه شاهد رکود مسکن در پایتخت هستیم، گفت:در مردادماه امسال درآمد شهرداری
۸۰۰  در شهریورماه ۳۰۰ و در مهرماه نیز ۳۵۰ میلیارد تومان بوده و کاهش درآمدها در این حوزه چشمگیر بوده است.

تصویب کلیات و جزئیات لایحه 
اعضای شورای شهر پس از ارائه توضیحات شهردار و معاون مالی و اقتصادی شهرداری در دفاع از انجام اصلاحاتی در نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی، کلیات لایحه را بررسی و در جریان بررسی آن، ناهید خداکرمی و بهاره آروین به‌عنوان مخالف و مجید فراهانی و مرتضی الویری به‌عنوان موافق صحبت کردند. اعضا پس از شنیدن نظرات مخالفان و موافقان، کلیات لایحه را با 13رأی موافق و
6 رأی مخالف تصویب کردند و شورا وارد بررسی جزئیات آن شد. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در بررسی جزئیات لایحه «اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران» خواستار برخی اصلاحات در تبصره 3 این لایحه شد و در نهایت این تبصره به‌صورت زیر اصلاح شد:«شهرداری موظف است بررسی لازم را جهت محاسبه عوارض حوزه شهرسازی براساس آخرین مراتب دفترچه ارزش معاملاتی انجام داده و طی لایحه‌ای ظرف مدت 2‌ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه جهت تصویب به شورای شهر تهران ارائه دهد.»
درنهایت اعضای شورا که با اصلاحات مدنظر سالاری مخالفتی نداشتند، پیشنهاد را به رأی گذاشتند و 17رأی موافق به آن دادند.
نود و ششمین جلسه شورای شهر تهران یک‌دستور جلسه دیگر هم داشت و آن بررسی اعتراض فرمانداری به نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده مرکزی شهر تهران بود. بر این اساس اصرار بر مصوبه شورای شهر تهران با رأی تمامی اعضای حاضر در صحن شورا به تصویب رسید.

 فرسوده‌ترین منطقه پایتخت؛ نیازمند توجه
روز گذشته سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورا نطق پیش از دستوری را ارائه کرد که درباره میزان بالای بافت فرسوده در منطقه 17بود. او گفت: «بافت فرسوده این منطقه معادل 2.4کیلومترمربع بوده که 29درصد عرصه شهری فرسوده است. او گفت: بافت ناپایدار این منطقه50 درصد و از فرسوده‌ترین مناطق تهران است. عرض کم در اغلب معابر اصلی و عدم‌وجود پارکینگ‌های حاشیه‌ای لازم، وجود صنایع غیرضروری و آلاینده شهری، عدم‌وجود شبکه کارآمد دفع آب‌های سطحی، دو شیفته بودن 44درصد مراکز آموزشی، فرسودگی 85درصد بناها و اجرا نشدن طرح نیلوفری برای ساماندهی اراضی روسطحی خطوط راه‌آهن ازجمله مشکلات اصلی این منطقه به‌حساب می‌آید.» او سپس عنوان کرد که گستردگی بافت‌های فرسوده و ناپایدار نیازمند طرح موضوع در ستاد بازآفرینی بافت فرسوده شهر تهران و چاره‌جویی کارآمدتری است. در این ارتباط مجید فراهانی، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم از فرماندار، شهردار منطقه و سایر متولیان امر خواست تا مصوبات شورای اداری منطقه ۱۷ خاک نخورد و پیگیری شود.


شهردار جدید 22 آبان‌ماه انتخاب می‌شود

صبح دیروز و پیش از آغاز نود و ششمین جلسه، خبرنگاران، منتظر بودند تا ببینند علی اعطا از نشست هم‌اندیشی اعضای شورای شهر چه خبری درباره فراینده انتخاب شهردار می‌دهد. سخنگوی شورای شهر تهران دقایقی بعد و حدود ساعت 9:30  در جمع خبرنگاران اینطور گفت که قرار شده در یک‌‌ پروسه زمانی فشرده و تا 22آبان‌ماه شهردار جدید پایتخت انتخاب شود. اعطا با بیان اینکه روز دوشنبه (امروز) هر کدام از اعضا 5گزینه پیشنهادی خود را مطرح می‌کنند و یک لیست بلند تهیه خواهد شد، افزود: «روز شنبه 12آبان‌ماه در مورد این لیست رأی‌گیری به عمل خواهد آمد و از بین آنان 5نفر کاندیدای نهایی انتخاب خواهند شد. نفر نهایی در تاریخ 19آبان‌ماه نظرات خود درخصوص برنامه سوم توسعه شهر تهران را بیان خواهند داشت و در روز یکشنبه 20آبان‌ماه 2 نفر از بین 5نفر به‌عنوان گزینه‌های نهایی انتخاب و در نهایت در روز سه‌شنبه 22آبان‌ماه شهردار جدید تهران انتخاب خواهد شد.»  شهردار فعلی تهران نیز در انتهای جلسه و در میان خبرنگاران هم عنوان کرد که استعفا نخواهد داد و تا آخرین روز مسئولیتش همچنان پایبند قانون است. سیدمحمدعلی افشانی گفت: «برحسب قانون، هر فرد در هر مسئولیتی باید از اختیاراتش استفاده کند و در آخر، سازمان را منسجم و با نظم و انضباط تحویل دهد. احتمال ایجاد تغییرات در انتصابات وجود دارد که اینها در راستای بهبود مدیریت شهری است.» محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه از روز یکشنبه فرایند انتخاب شهردار جدید آغاز شده، از اصحاب رسانه هم خواست تا با توجه به فرصت کوتاه انتخاب شهردار و پیامدهای منفی بی‌ثباتی در مدیریت شهری، از دامن زدن به شایعات و اخبار ناموثق که موجب ایجاد تنش و اختلاف در فضای عمومی می‌شود، خودداری کرده و با ارائه نظرات کارشناسی و انتقادات و پیشنهادهای سازنده شورا را یاری کنند.


این خبر را به اشتراک بگذارید