• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35098
+
-

گام‌های بلند خودباوری

گام‌های بلند خودباوری


محمد نحوی‌نژاد/ معاون توانبخشی بهزیستی کشور
بار دیگر صاحبان اراده و ایمان با گام‌های بلند خودباوری، قله‌های پرافتخار موفقیت را درنوردیدند تا این واقعیت را به ‌اثبات برسانند که معلولیت ناتوانی نیست بلکه محدودیتی است کوچک دربرابر وسعت نگاه ورزشکاران معلول.

عرصه مسابقات پاراآسیایی جاکارتا نشان داد که برنامه‌ریزی منسجم، تلاش هدفمند و تکیه بر ظرفیت‌های جسمی و روانی کارآمد می‌تواند کسب موفقیت‌های چشمگیر را تسهیل کند.

کمااینکه ارتقای دستاوردهای ورزشی معلولان کشورمان از رتبه چهارم به رتبه سوم آسیا با کسب 51مدال طلا، 42نقره، 43برنز و درمجموع 136مدال ارزشمند، برگ سبزی در دفتر پرافتخار ورزشکاران ایرانی گشوده است.

ورزش معلولان ازجمله عرصه‌هایی است که به‌واقع تجلی قابلیت‌های جسمی و روانی افراد دارای معلولیت و زمینه‌ساز تلفیق اجتماعی این افراد با سایر آحاد جامعه است. ورزشکاران معلول با دستیابی به خودپنداره مثبت و به‌کارگیری واقع‌بینانه امکانات موجود، به‌دنبال اثبات این واقعیتند که تنها امکانات، تضمین‌کننده موفقیت‌های بزرگ نخواهد بود بلکه حرکت هدفمند و همسو با اهداف امیدبخش می‌تواند مسیری ممتد از موانع و ناهمواری‌ها را هموار سازد؛ کمااینکه تلاش اخیر ورزشکاران معلول در مسابقات پاراآسیایی، مصداق بارز این امر به‌شمار می‌رود. اما شک نیست که تداوم این موفقیت‌ها منوط به حمایت هرچه بیشتر متولیان ورزش معلولان در بخش‌های دولتی و غیردولتی و تقویت روحیه امید و خودباوری درمیان ورزشکاران دارای معلولیت است.

سازمان بهزیستی کشور نیز در همین راستا ضمن حمایت‌های رفاهی، فرهنگی و تسهیل حضور این عزیزان در میادین ورزشی و استفاده از امکانات مورد نیاز، همواره تمامی کوشش خود را جهت حل مشکلات فراروی این اسوه‌های تلاش و شکوفایی به‌عمل می‌آورد. این سازمان با درک اهمیت فعالیت‌های ورزشی جهت ارتقای سلامت روانی و اجتماعی افراد معلول و خانواده‌های آنان، همگام با سایر دستگاه‌های فعال در این حوزه اعم از وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی پارالمپیک، فدراسیون جانبازان و معلولان و انجمن‌های غیردولتی معلولان، تمامی تلاش خود را در راستای همسویی هرچه بیشتر متولیان امر به انجام اقدامات منسجم در این رابطه به‌عمل می‌آورد.

به‌عنوان نمونه حوزه معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی بر آن است تا با عقد تفاهمنامه همکاری با فدراسیون جانبازان و معلولان در جهت تقویت ارتباط‌های بین‌بخشی و گسترش خدمات ورزشی مورد نیاز معلولان اقدام کند. تردیدی نیست که گسترش امکانات مورد نیاز ورزشکاران معلول منوط به همکاری سایر دستگاه‌ها در عمل به قوانین و مصوباتی است که بر حق استفاده برابر ورزشکاران معلول از خدمات مورد نیاز تأکید می‌ورزد.

چنان که در قانون حمایت از حقوق معلولان، کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه هیأت وزیران «برنامه ارتقای تندرستی زنان و دختران از طریق ورزش» صراحتا بر لزوم دسترس‌پذیری کامل افراد دارای معلولیت و امکانات فرهنگی و ورزشی تأکید شده است. لذا ضمن نکوداشت این موفقیت بزرگ، امید است با تداوم اینگونه افتخارآفرینی‌ها شاهد انعکاس شکوهمند قابلیت‌های فرهنگی و ورزشی جوانان این مرز و بوم در عرصه‌های بین‌المللی باشیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید