• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3501
+
-

افزایش ۸۰ درصدی ارزش معاملات بورس انرژی

ارزش معاملات هفتگی در بازار فیزیکی بورس انرژی از رشد ۸۰ درصدی برخوردار شد. به گزارش همشهری، در هفته منتهی به 14دی ماه، حجم و ارزش معاملات در بازار فیزیکی بورس انرژی رشد کرد تا جایی که ارزش معاملات به نسبت هفته قبل از آن نزدیک به 80درصد رشد داشت. در همین بازه زمانی حجم معاملات هم 76درصد افزایش یافت که برترین رشد ارزش معاملات به نسبت حجم معاملات را نشان می‌دهد. در این هفته حجم معاملات فرآورده‌های نفتی، گازی و پتروشیمی به 61هزار تن رسید و ارزش معاملات نیز به 120میلیارد تومان افزایش یافت. همچون هفته‌های گذشته باز هم سوخت کوره سبک در رینگ داخلی جذاب‌ترین عرضه بود و رشد قیمتی نزدیک به 20درصد را ثبت کرد.

از نکات مهم در تحولات این هفته می‌توان به تقویت و جذابیت معاملات برق فیزیکی در بورس انرژی اشاره کرد که نشان می‌دهد معاملات مستقیم برق بین خریدار نهایی و نیروگاه با رونق بیشتری روبه‌رو شده و خریداران ترجیح داده‌اند تا این شیوه معاملاتی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند. در این هفته 122هزار و 700کیلووات برق به ارزش 896میلیون تومان در بورس انرژی مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با معاملات در هفته‌ها و ماه‌های قبل نشان می‌دهد که یک بستر جدید برای رشد ارزش معاملات در بورس انرژی ایجاد شده است. قیمت‌های مورد معامله در این شیوه نیز ارقامی نزدیک به 43تومان برای هر کیلووات ساعت بود که به نسبت شبکه سراسری از جذابیت محسوسی در این بازار حکایت دارد.

دلایل رشد در بازار برق بورس انرژی

حسین حسنقلی‌پور، رئیس اداره پذیرش و بازاریابی بورس انرژی، گفت: از لحاظ آماری عملکرد پذیرش محصولات نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته رشد 185درصدی را تجربه کرده و این به معنی آن است که 37کالای جدید به جرگه عرضه‌های بورس انرژی اضافه شده است. به‌صورت دقیق‌تر با احتساب تعداد پذیرش‌های صورت گرفته تا امروز، تعداد 155کالا در بازار هیدروکربوری به همراه 46نیروگاه در بازار برق بورس انرژی ایران پذیرفته‌شده است. او افزود: ارزش تعهدی این عرضه‌ها نزدیک به 18هزار میلیارد تومان است یعنی درصورتی که عرضه‌کنندگان به تعهد خود پایبند باشند و برای عرضه‌ها نیز مشتری وجود داشته باشد این رقم معاملاتی محقق خواهد شد که به معنی جهشی بزرگ در حجم و ارزش معاملات در بازار فیزیکی بورس انرژی است.حسنقلی‌پور گفت: جذابیت خرید موجب می‌شود تا تقاضای بیشتری به این بازار وارد شود که خود محرک مهمی، هم برای تقویت حجم معاملات در بورس انرژی و هم به‌منظور کاهش هزینه تولید در کارخانه‌های مختلف محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید