سرمایهگذاران بورس در انتظار اعلام نتایج مزایده سهام ایرانخودرو
با گذشت حدود یکماه از انتشار اطلاعیه رسمی عرضه بلوک سهام ایرانخودرو در بورس، هنوز اطلاعات تازهای در اینباره به سرمایهگذاران ارائه نشده است.
خریدار این بلوک مدیریتی میتواند سهم بزرگی را در اداره این هلدینگ معظم خودروسازی برعهده بگیرد.
به گزارش همشهری، بیستم آذرماه امسال بود که ایرانخودرو در نامهای رسمی به سازمان بورس از انجام یک معامله عمده در بازارسهام خود خبر داد. بلافاصله پس از انتشار این نامه، شرکت سرمایهگذاری سمند اعلام کرد در مجموع یک بلوک 8/15درصدی از سهام ایرانخودرو را در تالار بورس به مزایده خواهد گذاشت.
در اطلاعیه سرمایهگذاری سمند تأکید شده بود این مزایده ظرف 10روز برگزار و نتایج آن به بورس اعلام خواهد شد.
حال با وجود گذشت نزدیک به یکماه از وعده داده شده، اطلاعات دقیقی از این مزایده در اختیار سهامداران و سرمایهگذاران قرار نگرفته است. مدیران سرمایهگذاری سمند و ایرانخودرو تأکید کرده بودند با نظر بورس تهران زمان دقیق عرضه را مشخص و اعلام خواهند کرد؛ وعدهای که هنوز محقق نشده است.
واگذاری سهام خودروسازان و نظر مسئولان دولتی
درشرایطی که در نیمه آذرماه محمد شریعتمداری، وزیر صنعت از ارائه برنامهای برای اجرای خصوصیسازی واقعی در سهام شرکتهای خودروسازی خبر داده بود، در ۲۸ آذرماه امسال منصور معظمی، معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان گسترش، بهطور تلویحی از روند خصوصیسازی سهام خودروسازان انتقاد کرد و گفت: واگذاری عجیب وغریبی در صنعت خودرو صورت گرفته و این سرمایه ملی به سمت انهدام رفته است. منصور معظمی بدون اشاره به واقعیتها در صنعت خودرو و مالکیت ضربدری دولت در این صنعت افزود: در دورهای سازمان گسترش از سهامداران اصلی ایرانخودرو و سایپا بود اما هماکنون مجموع سهام ایدرو در ایرانخودرو و سایپا ۳۲درصد است.
او تأکید کرد: هرگونه تغییر و فعل و انفعال جدید در مجموعه خودروسازان پرخطر و سخت است و هزینه سنگینی دارد. هنوز مشخص نیست اعلام نظر مدیرعامل سازمان گسترش آیا بر کند شدن روند عرضه بلوک سهام ایرانخودرو نقش داشته است یا نه؟
مرور جزئیات واگذاری بلوک سهام ایرانخودرو
طبق اطلاعیهای که بیستم آذرماه دربورس تهران منتشر شد؛ 2شرکت سرمایهگذاری سمند و نگارنصرسهم از عزم خود برای فروش یک بلوک 85/15درصدی از سهام ایرانخودرو پرده برداشتند. طبق این اطلاعیه 2/10درصد از سهام ایرانخودرو متعلق به سرمایهگذاری سمند و 6/5درصد دیگر متعلق به نگار نصر سهم به فروش گذاشته شد. ارزش پایه برای فروش کل بلوک قابل واگذاری ایرانخودرو هزار میلیارد تومان تعیین شده است. کنترل سهام 2شرکت نگار نصر سهم و سرمایهگذاری سمند در اختیار ایرانخودرو و زیرمجموعههای آن است؛ از همین رو درواقع این 2شرکت تاکنون هم زیر مجموعه و هم مالک سهام ایرانخودرو بودهاند که این موضوع خود ناقض محاسبات رئیس سازمان گسترش است.
روند جالب نوسان قیمت سهام
در شرایطی که قیمت پایه برای فروش هر سهم ایرانخودرو در جریان عرضه این بلوک مدیریتی 403تومان اعلام شده بررسیهای اجمالی نشان میدهد در طول یکماه گذشته سهام این شرکت در تالارهای بورس در محدوده 250تومان تا 320تومان مبادله شده است. نکته جالب توجه اینکه در روزهای اخیر و همزمان با فاصله گرفتن از زمان وعده قبلی مدیران گروه ایرانخودرو قیمت این سهام بهطور نسبی نزولی شده است.
تخمین سود در بازار
ایرانخودرو یکی از 2گروه بزرگ خودروساز ایران است. سرمایهگذاران با توجه به برنامه عرضه بلوک سهام و با درنظر گرفتن عملکرد تولید و فروش این شرکت به انتظار تعدیل مثبت سود ایرانخودرو نشستهاند درحالیکه تخمینهای اولیه حکایت از این داشت که ایرانخودرو تا پایان امسال ۵۷۵ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد کرد.
در 9ماه امسال تیراژ تولید این شرکت به ۵١٣ هزار دستگاه خودرو رسید؛ بنابراین انتظار فعالان بازارسهام این است که رقم تولیدات ایرانخودرو در پایان سال از پیشبینی اولیه فراتر رود. اما در کنار این عامل مهم یکی دیگر از بحثهایی که سرمایهگذاران در بازارسهام ایرانخودرو در هفتههای اخیر نسبت به آن عکسالعمل نشان دادهاند موضوع فروش بلوک 8/15درصدی بوده است. هرچند اعلام این برنامه به افزایش تقاضا برای خرید سهام این شرکت منجر شده، اما هنوز از نتایج آن اطلاعی در دست نیست.
گمانه زنیها درباره خریداران
در طول یکماه گذشته گمانهزنیهای زیادی درباره خریداران احتمالی این بلوک سهام مطرح شده؛ ازجمله اینکه یک شرکت قطعهسازی مشتری این بلوک مدیریتی از سهام ایرانخودرو است اما با توجه به اینکه خریداران بلوکهای مدیریتی، که میتواند یک یا چند کرسی هیأت مدیره را در اختیار خریدار قرار دهد، به دریافت تأییدیه اهلیت از مراجع ذیصلاح نیازمند است، ظاهرا در هفتههای اخیر احتمال رد اهلیت این گروه از مشتریان بالقوه از نگاه فعالان بازارسرمایه دور نمانده است.
برخی بر این باورند که فروش سهام ایرانخودرو به قطعهسازان میتواند در صنعت خودرو انحصار ایجاد کند و به همین دلیل امکان دارد شورای رقابت با آن موافقت نکند.
برخی دیگر از گمانهزنیهای تأیید نشده حاکی از آن است که یک مشتری جدی دیگر بهخاطر بالا رفتن قیمت فروش این بلوک سهام تا مرز هزار و 500میلیارد تومان فعلا کمی عقب نشسته است.