• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 34985
+
-

بازی‌خوانی بازار ارز

قیمت دلار در روزهای اخیر در محدوده 13هزارتومان تثبیت شده است

بازار ارز
بازی‌خوانی بازار ارز

بازی ارزی بانک مرکزی جواب داد و توانست آرامش نسبی را به بازار ارز بازگرداند؛ اما سرنوشت این بازار به کجا خواهد رسید. 
به‌گزارش همشهری، داستان ارز در یک‌ماه اخیر از فرار قیمت دلار به سمت 20هزار تومان آغاز شد که دولت را ناگزیر به دخالت در بازار ارز کرد. در ادامه بانک مرکزی رسما به‌عنوان مدیر بازار ارز وارد میدان شد و نبض بازی را به نیت کشاندن قیمت دلار به محدوده 13هزار تومان در دست گرفت. در این میان البته برخی رسانه‌ها دلار 8هزارتومانی را تبلیغ می‌کردند که نه در بازار اثری از آن بود و نه در مخیله کسی می‌گنجید اما ابتدا طرف تقاضا را در بازار ارز به‌شدت محتاط کرد و در گام بعدی برای مدیریت بازار ارز مشکل‌آفرین شد. 
برخی‌ فعالان بازار ارز معتقد بودند عده‌ای می‌خواهند قیمت دلار را پایین بیاورند و خود دست به خرید بزنند اما در سطح جامعه بسیاری از مردم تبلیغات دلار 8هزارتومانی برخی رسانه‌ها را باور کرده بودند و همین مسئله افت نرخ ارز تا 8هزار تومان را به‌عنوان یکی از سناریوهای احتمالی دولت مطرح می‌کرد. تا اینکه دروغ‌بودن این سناریو رسما  با ورود بانک‌ها به ماجرای خرید دلار خانگی با قیمت بالای 10هزار تومان عملا  بر‌ملا شد و ولع متقاضیان خرید ارز را بیشتر کرد زیرا آنها حالا به‌یقین رسیده بودند که کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه مدیر بازار ارز بوده و قیمت دلار قرار نیست از یک حد مشخص پایین‌تر بیاید.
این فضا باعث شد قیمت فروش هر دلار آمریکا در بازار دلالی از حوالی 13هزار تومان به 16هزار تومان برسد و دورنمای افزایشی قیمت ارز را تقویت کند؛ اما عاقبت با ورود بانک مرکزی ضمن رنگ‌باختن شایعه دلار 8هزارتومانی، قیمت آن دوباره به کانال 13هزار تومان بازگشت. حالا چند روزی است که قیمت دلار از 13تا 14هزار تومان در نوسان است و از تعداد خریداران آن به‌شدت کاسته شده است. 
برخی فعالان بازار ارز معتقدند دلار بالاتر می‌رود و این کار شاید با اعمال دور دوم تحریم‌ها رخ دهد اما در مقابل برخی تحلیلگران بازار ارز می‌گویند بانک مرکزی این‌بار با جدیت و البته کاملا  اصولی وارد عمل شده و به‌نظر می‌رسد بازی را برای خسته‌کردن خریداران ارز و پایین نگه‌داشتن قیمت دلار در محدوده 13هزار تومان پیش می‌برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید