• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 29 مهر 1397
کد مطلب : 34772
+
-

پایان یک پروژه درخاک مانده

بزرگراه صیاد بعد از 2‌سال‌تعطیلی با فعالیت سه‌ماهه شهرداری‌تهران به‌بهره‌برداری رسید

گزارش
پایان یک پروژه درخاک مانده

محمد سرابی | خبر‌نگار

تا چند روز پیش بزرگراه صیاد به سمت شمال، چندکیلومتر مانده به بزرگراه ارتش به پایان می‌رسید و حجم زیاد خودرو‌هایی که در این مسیر حرکت می‌کردند در خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف تقسیم می‌شدند تا از معابر فرعی به بزرگراه ارتش و بزرگراه امام علی راه پیدا کنند. پروژه‌ ادامه بزرگراه صیاد شیرازی که تا تابستان امسال متوقف مانده بود دیروز به بهره‌برداری رسید و این 2 شریان ترافیکی بزرگ در شمال شرقی تهران مستقیما به هم متصل شدند. صبح روز قبل، ساعتی پس از کاهش موج ترافیک صبحگاهی، دانش‌آموزان واحد آموزشی کار و اندیشه 2 در همسایگی بزرگراه صیاد شیرازی شاهد افتتاح این مسیر روی عرشه نوساز پل بودند؛ مسیری که می‌تواند بر عبور و مرور خودرو‌ها در منطقه شمال شرق تهران تأثیر بگذارد. شهردار تهران در مراسم افتتاح این پروژه گفت: در ابتدا باید پروژه‌هایی که منابع بیشتری از مردم را در خاک برده‌اند به بهره‌برداری برسانیم. پروژه ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی هم 2 سال تعطیل بود و بر مبنای ذکرشده در اولویت قرار گرفت و از مرداد‌ امسال بعد از بازدیدی که انجام دادیم، مراحل پایانی آن به‌صورت شبانه‌روزی به‌اجرا درآمد.

سیدمحمدعلی افشانی افزود: منطق ما این بود که در هیچ پروژه‌ای بعد از افتتاح دیگر کار انجام نشود و تمام مراحل لازم حتی تامین چرا‌غ‌های روشنایی و ایجاد فضای سبز هم به پایان رسیده باشد.

حالا هم پروژه بزرگراه شهید بروجردی در دستور کار است تا آنگونه که افشانی گفته، «به‌زودی تکمیل شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.» افشانی اظهار کرد: امروز ۷۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت در حساب شهرداری تهران موجود است که از هفته آینده برای خط۷ مترو پرداخت می‌شود. همچنین تا پایان سال آینده ۵۰کیلومتر خطوط مترو با ۲۱ ایستگاه باید افتتاح ‌شود.

شهردار تهران گفت: در آینده ساخت ادامه بلوار ارتش را هم در دستور کار داریم.

مدیریت متوازن و پایدار شهر تهران

استاندار تهران نیز در سخنانی که پس از افتتاح پروژه صیاد شیرازی بیان کرد، خواستار محاسبه و پرداخت سهم شهرداری تهران از محل درآمدهای ناشی از صرفه‌جویی در مصرف انرژی شد. محمدحسین مقیمی گفت: اگر در طول این چند‌ ماه به عملکرد شورای شهر و شهرداری تهران نگاه کنیم می‌بینیم که به مدیریت شهر تهران به‌صورت متوازن و پایدار توجه شده است؛ یعنی به همان میزان که افتتاح اتوبان برای شهرداری اهمیت دارد، بهره‌برداری از حمل‌ونقل عمومی نیز مهم است و اگر به حوزه شهرسازی و معماری توجه می‌شود، به محیط‌زیست و آلودگی شهر نیز توجه شده است. مقیمی با اشاره به اهمیت کاهش سوخت در تهران، عنوان کرد: بهتر است وزارت نفت در راستای پرداخت 100میلیارد دلاری که به‌ازای صرفه‌جویی در مصرف انرژی باید به شهرداری پرداخت شود، گام‌ بردارد.

عملیات عمرانی در صنایع

 معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در این مراسم اظهار کرد که منابع مالی بخش فنی و عمرانی با پروژه‌های نیمه‌تمام مطابقت ندارد. ایرج معزی بیان کرد: پل تقاطع بلوار ارتش و بزرگراه امام‌علی، فاز نخست تونل آرش، نوسازی پل کریمخان و دوربرگردان غیرهمسطح بزرگراه شهید مدرس از پروژه‌هایی بوده که در چند سال اخیر به نتیجه رسیده است. او گفت: در تقاطع خیابان صنایع و کنارگذرهای غربی پل به‌دلیل عبور دادن ترافیک در چند روز آینده فعالیت عمرانی خواهیم داشت. همچنین در برخی نقاط دیگر فعالیت‌های خود را تا حدودی ادامه خواهیم داد؛ ضمنا امکان دسترسی بلوار ارتش به بزرگراه امام علی از خواسته‌های مردم است که در مرحله بررسی قرار دارد.



تقاطع 3 بزرگراه

اتصال بزرگراه شهید صیاد شیرازی در محدوده بزرگراه‌های شهید بابایی تا بلوار ارتش شامل 4دستگاه پل است که بخش باقیمانده آن به طول 2.5کیلومتر ساخته شده است. این قطعات اضافه شده شامل پل تقاطع غیرهمسطح خیابان صنایع، دوربرگردان زیرگذر جنوب به جنوب، پل تقاطع غیرهمسطح خیابان اراج و پل اتصال بزرگراه شهید صیاد شیرازی به بلوار ارتش هستند. البته کار تکمیل چند بخش از ورودی و خروجی‌های این تقاطع باقی مانده است که در آینده به اتمام می‌رسد. این اتصالات در کنار اصلاحاتی که در مسیرهای دسترسی بزرگراه امام علی و بلوار ارتش صورت پذیرفته است، سبب توزیع متناسب بار ترافیک در بزرگراه امام علی و شریان‌های محدوده شمال شرق پایتخت خواهد شد.

تکمیل پروژه‌های عمرانی تهران؛ نیازمند 12هزار میلیارد تومان بودجه



رئیس شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته در آیین بهره‌برداری از قطعه پایانی تقاطع‌های بزرگراه‌های امام علی (ع)، شهید صیاد شیرازی و ارتش توضیحاتی را درباره تأثیر ساخت پروژه‌های بزرگ خودرومحور بر ترافیک شهر ارائه کرد.محسن هاشمی گفت: این پروژه‌ها در درازمدت تأثیری ندارد زیرا تعداد خودرو‌ها هم زیاد می‌شود و مصرف سوخت ارزان هم بیشتر خواهد شد.

او در مورد پروژه‌های نیمه‌کاره شهرداری تهران گفت: ما باید به سمت حمل‌ونقل عمومی برویم و ظرفیت آنها را هم تکمیل کنیم. ما اکنون بالغ بر 200کیلومتر مترو داریم ولی تعداد سفر‌ها با مترو به اندازه کافی نیست. باید در خطوط یک تا 7 هرکدام‌ یک میلیون سفر داشته باشیم که درمجموع به 6 یا 7میلیون نفر برسد اما الان از خطوط اصلی به‌اندازه نصف ظرفیت و از بقیه خطوط به اندازه یک‌چهارم ظرفیت آن استفاده می‌شود.  برای تکمیل خطوط 7 و 6 نیز به 25هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

او گفت: تجهیزات مترو شامل 2بخش ثابت و متحرک هستند که برق‌رسانی بخش مهمی از آن‌ را تشکیل می‌دهد. با تامین واگن‌ها باید فاصله حرکت قطار‌ها که اکنون 4دقیقه است و گاهی هم به 3دقیقه رسیده به‌طور ثابت به 2دقیقه کاهش پیدا کند.

هاشمی افزود: پروژه‌های خودرومحور شهر به‌طور میانگین بیش از ۵۰درصد پیشرفت داشته است. پروژه‌های نیمه‌کاره دیگر شهرداری مربوط به بخش‌های ساختمانی، پارکینگ، حمل‌ونقل عمومی و هدایت آب‌های سطحی است که برای اتمام آنها بین ۸ تا ۱۲میلیارد تومان بودجه نیاز است.

رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد که برای تکمیل پروژه‌های عمرانی شهر تهران به غیر از مترو 8 تا 12هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

محسن هاشمی در حاشیه افتتاح نیمه شمالی بزرگراه صیاد شیرازی تا بزرگراه ارتش با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پروژه‌های متعدد و متنوعی در سطح شهر تهران فعال است، گفت: پروژه‌های کوچک و بزرگی در تهران در حال اجراست که مجموعا برای تکمیل آنها به غیر از مترو نیازمند 8 تا 12هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

او با بیان اینکه میزان اعتبار مورد نیاز مترو برای تکمیل با توجه به نوسانات ارز باید مجددا بازبینی شود، گفت: با حضور قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) امیدواریم تا پروژه‌ها هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسند و بخش زیادی از پروژه‌ها را تکمیل کنیم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه عمده پروژه‌های نیمه تمام شهر خودرومحور هستند تصریح کرد: باید به سمتی پیش برویم که مردم به جای استفاده از وسایل شخصی، از حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو استفاده کنند. او با بیان اینکه اگر بتوانیم پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو را به سرانجام برسانیم، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد، گفت: 200کیلومتر مترو داریم اما از آنجایی که تجهیزات کافی ندارند نتوانستیم از توان آنها به خوبی استفاده کنیم و شاهد هستیم که خطوط مترو با یک چهارم ظرفیت فعال هستند. هاشمی با بیان اینکه باید تعداد سفر با مترو را روزانه به 6  الی 7 میلیون سفر برسانیم، ادامه داد: برای تکمیل خطوط مترو به 25هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.


   تلاش برای حفظ محیط‌زیست شهر

شهردار تهران دیروز در حاشیه افتتاح پروژه انتهایی بزرگراه شهیدصیاد شیرازی مطالبی در خصوص کمربند سبز شمال پایتخت، پسماند و تهمت‌ها و شایعه‌های اخیر راجع به مدیریت شهری بیان کرد. آنچه که سیدمحمدعلی افشانی گفته است را در زیر می‌خوانید.


  توسعه 25کیلومتری کمربند سبز شمال تهران

پروژه کمربند سبز شمال تهران یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری تهران است و انجام آن علاوه بر اینکه بر کاهش آلودگی تهران اثرگذار است، مانع کوه‌خواری و خیانت به منابع ملی توسط فرصت‌طلبان می‌شود. در کمربند سبز شمال تهران نیز درختکاری به طول 25کیلومتر و عرض حداقل 500 متر انجام می‌شود. تمام امکانات و تجهیزات آن در حال تکمیل است و تنها منتظریم که هوا سردتر شود تا عملیات درختکاری را آغاز کنیم. هویت طبیعی تهران، البرز است که باید بماند و نباید اجازه دهیم فرصت‌طلبان به این هویت دست‌درازی کنند.

  آغاز طرح تفکیک زباله از مبدأ در 3 منطقه

پسماند در تهران 2بخش دارد؛ یکی نخاله‌های ساختمانی است که در تهران روزانه 40هزار تن نخاله ساختمانی تولید می‌شود. ما برای این مسئله نخستین کارخانه تبدیل نخاله به مصالح ساختمانی با ظرفیت 3هزار و 300تن در روز را در 2هفته آینده افتتاح خواهیم کرد. 2 کارخانه دیگر هم با همین ظرفیت در آینده افتتاح می‌شود و ظرفیت تولید مصالح از نخاله‌های ساختمانی به 10هزار تن می‌رسد. برنامه ما این است که تا انتهای سال آینده برابر با کل تولید نخاله‌های ساختمانی در تهران کارخانه تولید مصالح از نخاله داشته باشیم.

برای پسماند خانگی نیز موضوع تفکیک زباله از مبدأ در 3 منطقه شروع شد. شهردار منطقه یک در امر تفکیک زباله از مبدأ پیشتاز بوده است. در آینده نیز با برنامه‌هایی که داریم اوضاع به‌گونه‌ای خواهد شد که نه‌تنها یک ریال هم برای زباله خانگی هزینه نمی‌کنیم، بلکه درآمد هم داریم.

ما باید قدر دارایی‌های خود را بدانیم. توسعه پایدار به‌معنای پاسخ به نیاز امروز و آینده است. ما باید بتوانیم از پسماند که ثروت پنهان شهر است، ثروت تولید کنیم. هم‌اکنون بخش خصوصی برای استفاده از پسماند در حال رقابت است و این نشان می‌دهد که می‌توان در این زمینه تولید ثروت کرد.

  عقد قرارداد با شرکت کره‌ای برای تولید گاز از پسماند

شهرداری تهران برای تولید گاز از پسماند با یک شرکت کره‌ای در حال عقد قرارداد است و آن شرکت در این زمینه 140میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. درصورت به‌نتیجه رسیدن این پروژه شهرداری تهران 200میلیارد تومان در سال درآمد دارد. همچنین شهرداری تهران تولید برق از زباله‌سوزها را در دستور کار دارد که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد.

  وقتی برای پاسخ‌دادن به تهمت‌ها نداریم

در این روزها با بی‌اخلاقی فرصت‌طلبان مواجه هستیم که هدفشان چنگ‌اندازی به اموال بیت‌المال است، اما من به همکاران‌مان تأکید می‌کنم که به این سخنان بها نداده و به تلاش‌های خود ادامه دهند. آنها می‌خواهند ما را از مسیر تلاش و خدمت به مردم منحرف کنند. بدانید که بهترین قضاوت‌کنندگان مردم هستند. آنها خادمان و خدمتگزاران خود را می‌شناسند. می‌دانند چه‌کسی برای آزادی مردم احترام قائل است و چه‌کسی منافع خود را به منابع مردم ترجیح می‌دهد. ما وقتی برای پاسخ به این تهمت‌ها نداریم.

از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنیم که شهرداری تهران را در تامین منابع بودجه1398 تهران یاری کنند. بدانید که تهران تنها یک‌شهر نیست، اینجا پایتخت ایران است و هزینه‌های پایتخت یک کشور را کل کشور باید بپردازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید